Uhlíkově neutrální automobily: syntetická paliva přeměňují CO2 na surovinu

24. srpna 2017, 9:54

 

Ze spalovacích motorů se mohou stát uhlíkově neutrální pohonné jednotky. Syntetická paliva mohou být přidávána do běžných paliv, a hrát tak přímou roli při snižování emisí CO2 u stávajícího vozového parku. Při plánovaném použití u automobilů představují syntetická paliva v Evropě do roku 2050 potenciál úspor až 2,8 gigatuny CO2.

Až donedávna byl uhlíkově neutrální spalovací motor považován za něco z říše snů. Tyto sny se však mohou již brzy stát realitou. Tajemství spočívá v syntetických, nebo jinak uhlíkově neutrálních palivech, při jejichž výrobě se zachycuje CO2. Tento skleníkový plyn se tím přetváří na surovinu, která se s pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů používá k výrobě benzínu, nafty nebo náhrady zemního plynu. „Díky syntetickým palivům je možné benzínové a dieselové motory přeměnit na uhlíkově neutrální a výrazně tak přispět k omezení globálního oteplování,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. Odborníkům z firmy Bosch se tento příspěvek z pohledu evropského vozového parku podařilo vyčíslit přesně: do roku 2050 by mohlo použití syntetických paliv jako plánovaný doplněk k elektrifikaci ušetřit až 2,8 gigatuny CO2, nebo jinak 2.800.000.000.000 kilogramů. To odpovídá trojnásobku emisí oxidu uhličitého v Německu za rok 2016.

Bosch: Uhlíkově neutrální automobily: syntetická paliva přeměňují CO2 na surovinu

Spalování s nízkým obsahem sazí snižuje náklady na ošetření výfukových plynů
Pohled za hranice Evropy ukazuje, jak naléhavé je další snížení emisí z dopravy: pokud mají být dosaženy klimatické cíle stanovené pařížskou konferencí, bude v následujících čtyřech desetiletích nutné celosvětově snížit emise CO2 z dopravy o 50 procent a ve vyspělých ekonomikách nejméně o 85 procent2. „Dosažení našich budoucích klimatických cílů si kromě elektromobility žádá další inteligentní řešení,“ říká Denner. Koneckonců, i kdyby všechny automobily jezdily jednoho dne na elektřinu, tak letadla, lodě i nákladní auta budou ke svému pohonu i nadále využívat především palivo. Uhlíkově neutrální spalovací motory poháněné syntetickými palivy jsou tedy velmi slibnou cestou k prozkoumání – a to i v případě osobních automobilů. Kromě toho mohou být syntetická paliva navržena tak, aby jejich spalování probíhalo prakticky bez sazí. Tímto způsobem lze snížit náklady na ošetření výfukových plynů.

Další nespornou výhodou je, že může být i nadále využívána stávající síť čerpacích stanic. Totéž platí pro stávající know-how v oblasti technologie spalování. Navíc, i přestože elektromobily v následujících letech výrazně zlevní, by se do vývoje v oblasti těchto paliv mělo vyplatit vložit úsilí. Bosch spočítal, že v závislosti na typu použitých obnovitelných zdrojů energie může být hybrid na syntetické palivo při 160.000 kilometrech levnější než elektromobil s dlouhým dojezdem.

Druhý dech pro stávající čerpací stanice a starší vozidla
Z technického hlediska je výroba syntetických paliv již možná. Pokud je použitá elektřina vyrobena z obnovitelných zdrojů – a tedy bez CO2 – jsou tato paliva uhlíkově neutrální a značně univerzální. K pohonu palivových článků lze využít vytvořený vodík (H2), zatímco paliva vytvořená dalším zpracováním je možné použít k pohonu spalovacích motorů nebo leteckých turbín. Pilotní projekty na komercializaci syntetické nafty, benzínu a plynu probíhají v současné době v Norsku a Německu. A navíc – jelikož jsou syntetická paliva kompatibilní se stávající infrastrukturou a generací motorů, získaly by si své místo na trhu mnohem rychleji, než elektrifikace stávajícího vozového parku. Ani pro řidiče starších vozidel se nic nemění, protože i ty budou poháněny syntetickým palivem – pokud jde o chemickou strukturu a základní vlastnosti, je to stále benzín.

Otázky a odpovědi – Více o syntetických palivech

Co je zapotřebí k plnému zavedení syntetických paliv?
Navzdory všemu je k rozšíření syntetických paliv zapotřebí i nadále značného úsilí. Zařízení na zpracování jsou stále nákladná a existuje jen několik testovacích závodů. Německé ministerstvo pro hospodářství a energetiku proto podporuje syntetická paliva jako součást své iniciativy „Alternativní energie v dopravě“. K rozšíření používání těchto paliv rovněž přispěje rostoucí dostupnost elektřiny z obnovitelných zdrojů a tím pokles její ceny.

Jak se syntetická paliva vyrábí?
Syntetická paliva se vyrábí výhradně z obnovitelných zdrojů energie. V první fázi se nejprve z vody vyrobí vodík. Poté se k výrobě přidá uhlík, čímž vznikne kapalné palivo. Uhlík lze získat recyklací z průmyslových procesů nebo dokonce zachytit ze vzduchu pomocí filtrů. Kombinací CO2 a H2 vzniká syntetické palivo, kterým může být benzín, nafta, plyn nebo petrolej.

Kolik bude toto palivo stát?
V současné době je výroba syntetických paliv složitý a nákladný proces. Nicméně, navýšení výroby a příznivé ceny elektřiny by mohli znamenat výrazné zlevnění syntetických paliv. Současné studie naznačují, že cena samotného paliva (bez jakýchkoliv spotřebních daní) by se v dlouhodobém výhledu mohla pohybovat mezi 1,00 až 1,40 eura za litr.

Jaký je rozdíl mezi syntetickým palivem a biopalivem?
Na rozdíl od biopaliv nedochází u syntetických paliv k rozhodování mezi „nádrží a talířem“, což znamená, že se zemědělci nemusí rozhodovat, jestli budou na poli pěstovat plodiny určené do pohonných hmot („nádrž“) nebo potraviny, případně krmivo pro dobytek („talíř“). A pokud jsou použity zdroje obnovitelné energie, je možné syntetická paliva vyrábět v neomezených množstvích, což nelze očekávat v případě biopaliv, a to z důvodů dostupného množství půdy.

 

Související články

Parkování bez řidiče předvádějí Bosch a Daimler v reálných podmínkách
Parkování bez řidiče předvádějí Bosch a Daimler v reálných podmínkách

Manuální parkování je nyní minulostí. V parkovací garáži muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu se díky firmám Bosch a Daimler automatizované parkování stalo skutečností. 

Bosch plánuje převzetí MTA – italského výrobce klimatizačních systémů
Bosch plánuje převzetí MTA – italského výrobce klimatizačních systémů

Bosch  plánuje převzetí MTA Spa., italského výrobce vysoce účinných systémů topení, ventilace a klimatizace (HVAC = heating, ventilating and air-conditioning). Příslušná smlouva byla podepsána v italském Miláně 22. června 2017.

Řešení Bosch pro městskou mobilitu
Řešení Bosch pro městskou mobilitu

Od sdílení k parkování: řešení pro mobilitu bez stresu. Od ABS po robotické taxi: řešení pro mobilitu bez nehod  Od syntetických paliv k e-skútrům: řešení pro mobilitu bez emisí.

Budoucnost společnosti Bosch leží v chytrých městech
Budoucnost společnosti Bosch leží v chytrých městech

Bosch se stává poskytovatelem služeb mobility pro městské konurbace. V budoucnu se společnost více zaměří na vývoj a poskytování řešení v propojených, chytrých městech. Do měst se vrací neustále větší množství lidí. Do roku 2050 bude v megaměstech bydlet více než 6 miliard lidí. Do té doby se městská doprava ztrojnásobí. 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!