Nouzové brzdění ve dvou mrknutích oka

MoK, 28 srpna 2017, 17:08

Z ničeho nic se objeví cyklista a přejíždí přes silnici. Rozptýlen hledáním parkovacího místa, řidič nemá možnost dostatečně rychle zabránit tomu, co se zdá být nevyhnutelným neštěstím. Systém nouzového brzdění od firmy Bosch s detekcí cyklistů zabrání jakýmkoliv vážným důsledkům a ze 40 km/h automaticky auto úplně zastaví.

Automatické nouzové brzdění s detekcí cyklistůJakmile radary nebo video senzory systému nouzového brzdění detekují hrozící kolizi, Bosch iBooster iniciuje plné brzdění během pouhých 190 milisekund – méně než člověku zabere dvakrát mrknout.

„Asistenční systémy řidiče jsou dalším krokem na cestě za řízením bez nehod,“ říká člen představenstva Bosch Dr. Dirk Hoheisel. „Tito elektroničtí asistenti jsou vždy plně ostražití a v případech nouze reagují mnohem rychleji, než jsou schopni reagovat lidé. Poskytují podporu tam, kde to řidiči potřebují – v rušné městské dopravě.“

Systémy nouzového brzdění jsou jedněmi z neužitečnějších asistenčních systémů, především pokud se jedná o reagování auta na cyklisty a chodce, nejzranitelnější účastníky silničního provozu.

Více ochrany tam, kde je nejvíce potřeba
V Německu jsou jízdní kola zapojena do jedné čtvrtině všech nehod s následkem zranění. V roce 2016 zemřelo při takovýchto nehodách 393 lidí – zhruba 12 procent celkového počtu úmrtí na německých silnicích. Asi ve dvou třetinách těchto nehod bylo do nehody zapojeno také auto. Osazení každého auta v Německu systémem nouzového brzdění schopným detekce cyklistů by předešlo skoro polovině (43 procent) nehod zahrnujících jízdní kolo a motorové vozidlo s následkem osobního zranění, nebo alespoň by zmírnilo závažnost následků.

Automatický asistent nouzového brzděníEuro NCAP (The European New Car Assessment Program) také rozpoznalo důležitost systému nouzového brzdění pro bezpečnost na silnicích. Počínaje rokem 2018 bude systém hodnocení bezpečnosti v podobě udělování hvězdiček za účelem ochrany uživatele zahrnovat také nouzové brzdění s detekcí cyklistů. Systémy nouzového brzdění s detekcí chodců jsou součástí systému hodnocení od roku 2016.

Elektroničtí asistenti získávají na popularitě
Ve světě zvyšujícího se objemu dopravy, asistenční systémy řidiče nabízejí celistvý balíček – a drží klíč ke zvýšené bezpečnosti na silnicích. Udržují auta v jízdním pruhu, varují před překážkami ve slepém úhlu při změně jízdního pruhu, poskytují podporu při parkování a udržují danou vzdálenost od auta jedoucího před vámi. To je pouze několik příkladů.

Bosch neustále vylepšuje technologie stojící za těmito asistenčními systémy řidiče: senzory dodávají stále preciznější obraz okolí auta a jejich interakce s ovládáním auta, jako je brzdění a zatáčení, se stává stále rychlejší a efektivnější. Tímto asistenční systémy řidiče nejen dláždí cestu automatizovanému řízení, ale již nabízí bezstresový a uvolněný způsob řízení.

Není tedy překvapením, že rozšíření elektrických asistentů se stále zvětšuje. Průzkum firmy Bosch zjistil, že více než polovina všech nových aut (52 procent) v Německu má na palubě alespoň jeden asistenční systém řidiče. Současným trendem je konsolidace několika asistenčních funkcí do jednoho senzoru, tak jak demonstruje varování při opouštění vozidla, nová funkce vyvinutá společností Bosch.

Radar nabízí neustálý pohled přes rameno
Zadní radarové senzory Bosch se středním dosahem, monitorující změny v jízdních pruzích na dálnici, dokážou řidiče ubránit před nebezpečnými chybami: po paralelním zaparkování u kraje chodníku řidiči většinou hned vystupují z auta – bez jakéhokoliv ohlédnutí se. Toto jíž nespočetně krát vedlo až k příliš osobnímu setkání cyklistů s dveřmi od auta a jejich neslavnému sražení na zem.

Varování při opouštění vozidla

Ale technologie varování při opouštění vozidla od firmy Bosch může pomoci. Je aktivní pro všechny dveře v autě a varuje cestující – dokonce i několik minut po tom, co byl zhasnuto zapalování – aby při vystupování z auta dali pozor. Přidělány na levé a pravé zadní části auta, senzory Bosch monitorují provoz. V rozsahu 20 metrů dokáží senzory detekovat další účastníky silničního provozu, kteří se přibližují zezadu nebo jsou již vedle nebo za autem, a okamžitě varují řidiče, ještě než otevře dveře.

Související články

Zažijte BOSCH na IAA 2017 ve Frankfurtu
Zažijte BOSCH na IAA 2017 ve Frankfurtu

Na IAA 2017 bude Bosch prezentovat svoje nejnovější řešení pro mobilitu zítřka bez nehod, stresu a emisí – řešení, která zajistí bezpečnější a efektivnější jízdu a udělají z vozidel třetí obytný prostor.

Uhlíkově neutrální automobily: syntetická paliva přeměňují CO2 na surovinu
Uhlíkově neutrální automobily: syntetická paliva přeměňují CO2 na surovinu

Ze spalovacích motorů se mohou stát uhlíkově neutrální pohonné jednotky. Syntetická paliva mohou být přidávána do běžných paliv, a hrát tak přímou roli při snižování emisí CO2 u stávajícího vozového parku. Při plánovaném použití u automobilů představují syntetická paliva v Evropě do roku 2050 potenciál úspor až 2,8 gigatuny CO2.

90 let brzd Bosch - Od servobrzd až po brzdové obložení bez mědi
90 let brzd Bosch - Od servobrzd až po brzdové obložení bez mědi

Od servobrzd až po brzdové obložení bez mědi: - V roce 1927 zajišťovaly servobrzdy Bosch podstatně kratší brzdnou dráhu - Patent společnosti Bosch z roku 1936 vytvořil základ pro moderní protiblokovací systémy - Brzdové obložení bez mědi splňuje od roku 2014 vysoké požadavky na ochranu životního prostředí

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!