Povinný tempomat omezující rychlost? Nový nápad Bruselu

MaK, 30 října 2017, 9:23

Evropská komise přišla s novým nápadem  na zvýšení bezpečnosti. Od roku 2020 by měl být každý nový vůz vybaven inteligentním tempomatem (ISA), který omezí rychlost vozidla na nejvyšší povolenou pro silnici, na kterém se právě nachází. Co to bude v praxi znamenat?

Systém by byl připojen k síti GPS tak, aby určoval přesnou polohu - na jaké cestě jsme a jaký je zde rychlostní limit. Díky této informací může ISA (Intelligent Speed Assistance) omezit výkon motoru, pokud zjistí, že překračujete povolenou rychlost.

Znak omezení rychlostiProces by fungoval třífázově. Nejprve se zobrazí rychlostní limit, a pokud je upozornění ignorováno, dostane řidič varování. Jestliže ani to nepřinese kýžený efekt a automobil bude mít vyšší rychlost, systém ji sám sníží omezením výkonu motoru. Výsledkem takové akce bude pozvolné snížení rychlosti na maximálně povolenou. Řidič nic neudělá, ani pokud sešlápne plynový pedál k podlaze. Jediným řešením je vypnutí systému nebo přizpůsobení se povolené rychlosti.

Toto řešení by bylo používáno jako standardní vybavení pro automobily vyráběné od roku 2020, prodávané v zemích EU. Evropská komise zvažuje toto řešení, zatímco Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETCS) uvedla, že v příštích měsících od Evropské komise očekává takový návrh.

Evropská rada pro bezpečnost dopravy tvrdí, že je to v současné době nejúčinnější bezpečnostní technologie, která může snížit počet nehod o 20 procent a počet úmrtí o jednu pětinu. Přináší také ekonomický a environmentální přínos ve formě snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého. Komise však v tomto řešení vidí i chyby, a to úplné spoléhání řidiče na systém, a tím snížení koncentrace.

A jak to bude s předjížděním?

Se správně zapnutým systémem bude možné předjet auto pouze ve dvou případech. První je, pokud rychlost vozidla před námi bude o tolik nižší než naše (ale povolená), že ho dokážeme předjet. Například auto před námi pojede 20 km/h a limit je 50 km/h, takže máme rozdíl 30 km/h na předjetí, pokud to situace dovolí.

Můžeme také správně nakonfigurovat systém, aby nám na chvíli dovolil překročit povolenou rychlost. Tato výjimka však může trvat pouze několik sekund. Pokud po uplynutí této doby řidič nesníží rychlost, dostane varování. Pokud nezískáme dostatečnou rychlost, můžete dočasně vypnout ISA a dokončit manévr. Po návratu na povolenou rychlost systém obnoví normální provoz.

Otázka skutečné potřeby takového systému ve vozidlech je sporná. Bezpečnostní otázky se v poslední době staly univerzální záminkou úřadů, které usilují o postupné omezení svobody řidičů a jejich odpovědnosti za životy své a ostatních na silnici. Druhou, nepochybně důležitou otázkou, může být nadměrný dohled systémem GPS. Operátorům poskytne velmi důležité informace o tom, jak řidič jezdí a jakou trasu volí. Mimochodem, jakýkoli externí systém může být napaden a může dojít k převzetí kontroly nad vozidlem.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!