Až začne pršet, hloubka dezénu rozhodne o vašem bezpečí

21. července 2017, 15:57

Akvaplaning při jízdě za mokra je častou příčinou dopravních nehod. Způsobuje ho intenzivní déšť, příliš rychlá jízda i nedostatečná hloubka dezénu, který nestíhá odvádět vodu zpod pneumatiky. Plášť v takovém případě ztrácí kontakt s vozovkou, auto nejede, ale začíná tzv. plavat. Už při zbytkové hloubce dezénu nižší než 3 mm se vodní sloupec tlačí mezi pneumatiku a vozovku a způsobuje výrazné prodloužení brzdné dráhy. 

Jednotný legislativní standard stanovuje minimální hloubku dezénu v Evropě u letních pneumatik na 1,6 mm. Při tomto povoleném limitu však již vodní sloupec velice snadno zabrání plášti v kontaktu s vozovkou, brzdná dráha se zásadně prodlužuje a roste riziko vzniku akvaplaningu. „S 1,6mm vzorkem se brzdná dráha z 80 km/h při zůstatkové rychlosti 44 km/h protáhne až o 18,6 m (oproti novým pneumatikám), což představuje délku asi čtyř automobilů. Proto doporučujeme dezén pravidelně kontrolovat a obutí vozu měnit ve chvíli, když zbývají 3 mm. I v takovém případě je vzdálenost potřebná k úplnému zastavení v porovnání s novými pneumatikami o 9,5 m delší. Pokud se rozhodnete sjet pláště až na zákonný limit 1,6 mm, za deště výrazně snižte rychlost,“ radí Juraj Ižvolt, šéf divize Marketing Continental Barum s.r.o. Doporučenou minimální 3mm hloubku vzorku znázorňuje u pneumatik značek koncernu Continental speciální ukazatel TWI.

Ani ta nejlepší nová pneumatika ale v hlubokém vodním sloupci při vysoké rychlosti akvaplaningu nezabrání. Snažte se proto vyhýbat kalužím, pozorujte svoji stopu – měla by být dostatečně patrná. Nástup akvaplaningu pocítí i nezkušený řidič rázem v řízení. V žádném případě by neměl panikařit, tj. prudce brzdit a otáčet volantem. Základem zvládnutí krizové situace je uvolnění plynu a vyšlápnutí spojky. Auto samo zpomalí a pneumatiky se dostanou na pevný podklad. V dešti na dálnici je proto lepší vypnout tempomat.

Správný tlak dělá radost řidičově peněžence

Sjeté pláště jsou náchylnější i ke ztrátě tlaku, roste u nich riziko tzv. mikrodefektů, které mohou být způsobeny drobnými ostrými předměty. Nahuštění kontrolujte každých čtrnáct dní (nezapomeňte ani na rezervu) a případně pláště „dofoukněte“. U moderních aut vám pomohou systémy monitorování tlaku v pneumatikách. Pokud jsou pláště podhuštěné, může se až o 10 % zvýšit spotřeba pohonných hmot a životnost pneumatik může být až o 30 % kratší. Negativní vliv na opotřebení má i přehuštění.

Odborník na mokro: Continental PremiumContact 6

Inovativní technologie koncernu Continental AG, jak v oblasti výroby pneumatik, tak automotive systémů, se na bezpečnost zaměřují již desetiletí. Strategií Vision Zero se Continental snaží předcházet nehodovosti a smrtelným úrazům. Klíčem je i zkrácení brzdných drah na minimum. U novinky PremiumContact 6 se využitím krystalické siliky ve směsích podařilo již tak vynikající brzdný výkon na mokré vozovce ještě vylepšit. Důkazem jsou letošní úspěchy této letní pneumatiky v testech prestižních odborných organizací a médií. PremiumContact 6 odborníci chválí i za vynikající přilnavost za sucha i mokra či krátkou brzdnou dráhu na obou typech povrchů.

Související články

Hučí vám letní pneumatiky? Problém může být jinde
Hučí vám letní pneumatiky? Problém může být jinde

Možná to znáte. Chcete si užít pohodový letní výlet, ale místo hudby z rádia či vtipných historek od spolujezdců slyšíte nepříjemné hučení pneumatik. Není však dobré nad tímto problémem mávnout rukou a snažit se hučení ignorovat. Problém se totiž nemusí týkat přímo pneumatik, ale může souviset s jinou závadou na vozidle.

Pneu PremiumContact 6 získala dvě mezinárodně uznávaná ocenění za design
Pneu PremiumContact 6 získala dvě mezinárodně uznávaná ocenění za design

Nová letní pneumatika PremiumContact 6 pro automobily střední třídy a luxusní vozy si vysloužila dvě mezinárodně uznávaná ocenění za design. 

Auta rostou a pneumatiky s nimi
Auta rostou a pneumatiky s nimi

Zatímco ještě před deseti lety patřily k nejžádanějším pneumatikám 13“ pláště, dnes si zákazníci žádají minimálně 15“, jejichž podíl ovšem také postupně klesá. Může za to skutečnost, že v případě nejoblíbenějších vozů nižší střední třídy jsou „patnáctky“ určeny jen pro základní verze, po nichž není poptávka příliš velká.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!