XII. Kongres průmyslu a automobilového trhu

RSz, 13 listopadu 2017, 15:26

Ve dnech 8. a 9.11. 2017 se v Polsku uskutečnilo již dvanácté setkání svazů pracovníků automobilového trhu.

Tři následující svazy zde hájí zájmy téměř 300 tis. pracovníků:

  • SDCM - Sdružení distributorů a výrobců automobilových dílů.
  • MOVEO - Sdružení nezávislých opravců.
  • STM - Sdružení automobilové techniky.

Do přípravy kongresu se také připojily mezinárodními asociace - FIGIEFA, CLEPA a APRA, které každý den v Bruselu bojují v prospěch nezávislého automobilového trhu.

Konference se uskutečnila pod záštitou Ministerstva průmyslu, přičemž Ministr průmyslu osobně zahájil konferenci a přivítal všech 460 účastníků kongresu.

Jak vypadá současný polský automobilní trh?

Má s naším některé společné prvky. Mezi ty bezesporu patří několikaletý růst prodeje náhradních dílů, ale i velmi kritický nedostatek pracovníků. Současná nezaměstnanost je 6,9 % a je nejnižší od roku 1992 (u nás 2,7 %). Důsledkem je více než 1,3 mil. ukrajinských pracovníků. Jen ve Varšavě jich žije a pracuje 80.000. Což je mimochodem celkové číslo Ukrajinců žijících v České republice.

Po celou dobu konference probíhaly ve třech sálech přednášky a panelové diskuze. Namátkou přehled jednotlivých přednášek:

  • Automobilový trh v Polsku a EU.
  • Servis flotilových zákazníků v nezávislých servisech.
  • Výzvy, kterým čelí opravci a STK s ohledem na změny předpisů a technickým pokrokem.
  • Výroba automobilových dílů a komponentů v Polsku a Evropě.
  • Jak udržet zaměstnance?
  • Regenerace - uzavřený okruh v ekonomice.
  • Změny na trhu automobilových servisů.
  • Opravy vozidel po dopravních nehodách v nezávislých sítích.
  • Změny v servisu vozidel a jejich vývoj.

Prodej dílů v letošním roce naroste v Polsku oproti tomu minulému o 10 % a stejný předpoklad je i pro rok 2018.

Pro tento nárůst budou polští distributoři a servisy potřebovat dalších 10.000 pracovníků, částečně i pro expanzi do střední Evropy. Mimochodem je zde 20.000 nezávislých servisů a 1.000 autorizovaných (ASO), které servisují 15 mil. osobních vozidel, a to o průměrném stáří deset let (u nás 15+).

Příkladem pro ostatní trhy je spolupráce polských svazů se školstvím. Učňovským počínaje a vysokým školstvím konče. Samozřejmostí byla i účast a vystoupení zástupců jednotlivých typů škol. Nezbývá než doufat, že podobná konference se brzy uskuteční i u nás.

V následujích týdnech vám přineseme zajímavé postřehy o jednotlivých přednáškách. Jistě budou zajímavé i pro náš trh.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!