Gumokovové díly od febi bilstein

23. ledna 2017, 16:41

Konstrukce moderních podvozků u automobilů je stále komplexnější, přičemž významnou roli hrají gumokovové díly. Ty slouží především u konstrukcí náprav s několika rameny jako elastické klouby mezi podvozkem a karosérií. V podvozkové soustavě se různé gumokovové díly používají rovněž jako opěrná uložení příčných ramen, stabilizátorů, motoru, převodovky a pružících jednotek.

Komfort i stabilita

Hlavním úkolem silentbloků a dalších gumo-kovových dílů je absorbování vibrací vznikajících jízdou po různě nerovných vozovkách nebo činností pohonných agregátů. Pohlcováním těchto vibrací přispívají gumokovové díly podstatnou měrou ke zvýšení jízdního komfortu a izolování hluků, navíc zlepšují chování řízení a jízdní stabilitu na nerovnostech vozovky i při brzdění a úhybných manévrech.

Jen „guma“ nestačí

Elastomery použité při výrobě moderních gumokovových dílů jsou přesně sladěny s náročnými technickými požadavky a zatíženími ve specifické montážní poloze. Přesto nemohou gumokovové díly absorbovat všechny vibrace vznikající v podvozku. Proto konstruktéři hledali různá vylepšení a na konci jejich výzkumu a vývoje se jako ideální řešení objevila hydraulicky tlumící elastomerová uložení (hydroložiska). Ta se skládají z vnějšího kovového pouzdra, ve kterém je uložen specificky tvarovaný gumový materiál s komorami a průtokovými kanály naplněnými speciální tlumící kapalinou (viz obr. 1).

Díky tlumícím vlastnostem kapaliny, které se přidávají k tlumícím vlastnostem gumového jádra, je tak dosaženo optimálního snížení vibrací také u vyšších kmitočtů s menšími amplitudami. Když se místo hydroložisek použijí pouze na dlouhou životnost orientované díly s plným gumovým jádrem, neabsorbují vibrace kompletně, nýbrž je přenášejí na okolní díly podvozku. Tím se – podle NVH (Noise, Vibration, Harshness / hluk, vibrace, hrubost) – mohou slyšitelně a citelně projevovat hluky a vibrace.

Kromě těchto vibroakustických vlastností jsou gumokovové díly pohybově elastické a výborně se proto hodí jako spojovací prvky. U moderních podvozků se tak dosahuje cíleného zvýšení bezpečnosti a dynamiky jízdy, protože tuhost elastomerů je přesně sladěna s kinematikou podvozku. Tato elastokinematika umožňuje optimální polohu kol v různých jízdních situacích, takže lze podstatnou měrou ovlivňovat komfort a bezpečnost jízdy.

Příklad: Vzhledem k cílené poddajnosti na místech uložení zavěšení (viz „a“ v obr. 2) dochází při brzdění díky natočení kola ve směru sbíhavosti k požadované stabilizaci (nedotáčivost vozidla).

Proč hydroložiska?

Pokud se místo původně použitého hydroložiska namontuje obvykle levnější tuhý náhradní díl, je značně zmenšen výrobcem požadovaný efekt, tedy změna sbíhavosti při brzdění. S následkem, že tuhé prvky sice vydrží déle, zato ale mohou zvyšovat riziko nehody.

Kapalina protéká skrz kanály podle jízdní situace a poskytuje tak nejlepší možný potenciál tlumení. Kvůli orientaci průtokových kanálů je u hydroložisek bezpodmínečně nutné dbát na správnou montážní polohu. U Mercedesu třídy C se ložisko například musí umístit tak, aby značka „a“ v montážní poloze příčného ramene směřovala dolů a značka „b“ ke kulové hlavě (viz obr. 3).

Při servisních výměnách gumokovových dílů je nutná opatrnost, protože zvnějšku často vypadají tuhé plné díly a hydroložiska shodně a rozdíly v jejich kvalitě tak nejsou vidět na první pohled. Mnozí dodavatelé sází na plné gumové jádro, které však nedisponuje precizním tlumením vibrací a hluku ani elastokinematickými schopnostmi hydroložisek (viz obr. 4). Cenově příznivá alternativa tedy není vždy tou lepší volbou!

Související články

První olej pro nové převodovky Audi na aftermarketovém trhu
První olej pro nové převodovky Audi na aftermarketovém trhu

Firma FEBI jako první na trhu uvedla do prodeje olej do dvojspojkové, 7-stupňové automatické převodovky, které jsou montovány v nejnovějších modelech Audi. Tento model převodovky je používán v několika modelech Audi A4 a A6 vyráběných od roku 2016. Olej s názvem DCTF-2 ( žlutý, prod. číslo 49700) je již dostupný v prodeji.

FeBi: dělená řemenice klikového hřídele
FeBi: dělená řemenice klikového hřídele

Moderní motory jsou velmi přesné a výkonné. Pro ochranu okolních konstrukčních součástí před předčasným výpadkem musí být minimalizovány vibrace a kmitání. Nepravidelnosti způsobené principem čtyřdobého spalovacího motoru jsou klikovou hřídelí přenášeny na řemenový pohon, což negativně ovlivňuje tvoření hluku a obzvláště životnost konstrukčních součástí pomocného pohonu. Jednou z účinných možností, jak neutralizovat tyto nechtěné vibrace […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!