ATR: Pečlivě vybíráme nové partnery, protože nám záleží na stávajících

10. února 2017, 17:39

Čeká evropský trh amerikanizace? Jsou nákupní skupiny pouze bonusem pro distributory? Co je momentálně největší výzvou pro aftermarket? O těchto tématech a mnoha dalších věcech hovoříme s Rolandem Dilmetzem, předsedou skupiny ATR, pod kterou u nás patří dceřiné společnosti akcionářů ATR: Auto Kelly, Elit, Stahlgruber, Inter Cars a APM.

Click for the English version of the text

V poslední době se toho ve strukturách ATR mnoho událo. Jak tyto změny ovlivnily kupní sílu ATR na konci roku 2016?

Poslední prognózy našich členů ukazují, že minulý rok byl pro naši organizaci velmi úspěšný. Distributoři dílů patřící k ATR zvýšili v roce 2016 své celkové příjmy ve srovnání s loňským rokem o 26%. Můžeme se pochlubit celkovým obratem ve výši překračující 17 miliard eur. Tato čísla již obsahují údaje zahrnující nové členy ATR, kteří se k nám připojili v roce 2016. Nicméně polovina tohoto růstu byla generována díky starým členům skupiny.

V posledních letech můžeme pozorovat rostoucí konsolidaci a zvýšený zájem o evropský trh hráčů ze zámoří…

To je pravda. Osobně si myslím, že posledních roky jsou počátkem velkých změn na evropském nezávislém trhu s náhradními díly (IAM). Během několika let pravděpodobně uvidíme na evropském trhu s náhradními díly ještě větší firmy, které působí na mnoha trzích a dosahují tržeb přesahujících 5 miliard eur ročně. Můžeme to nazvat „amerikanizace“.

Myslíte si, že se velké společnosti z jiného kontinentu přizpůsobí evropské realitě?

Myslím si, že to není jen otázka velikosti firem. Bude důležité, aby tyto velké společnosti pochopily, respektovaly a byly schopny splnit různorodé potřeby zákazníků v různých regionech roztříštěného evropského trhu. Neexistuje nic jako univerzální celoevropský přístup, který bude pasovat více než 30.000 firmám, zabývajících se prodejem automobilových dílů. Střední a malé podniky stále hrají rozhodující roli na evropském trhu, ale také musí čelit výzvám a připravit se na mnohem obtížnější budoucnost.

Když už mluvíme o výzvách, co si myslíte, že je v současné době největší výzvou pro tuto branži?

V loňském roce ovládla evropský aftermarket diskuse o tom, jak vytvořit otevřenou platformu pro telematiku, která umožní nezávislým subjektům podnikat za rovných konkurenčních podmínek. Myslím si, že toto je dnes největší a nejvýznamnější výzvou pro aftermarket. Čas běží a je již nejvyšší čas najít vhodné řešení pro tento palčivý problém.

Vraťme se k hlavnímu tématu našeho rozhovoru, a to činnosti nákupních skupin. Čím se ATR liší od ostatních podobných organizací?

Věřím tomu, že ATR od ostatních odlišuje specifická kultura organizace a hodnoty, které ctíme. Nejdůležitější jsou pro nás tyto hodnoty: odpovědnost, důvěra, loajalita a rozmanitost. V ATR má bez ohledu na velikost podniku každý člen stejná práva a povinnosti. Neděláme žádný rozdíl, jestli jeho tržby dosáhnou 15 milionů nebo 8 miliard euro a zaměstnává desítky nebo tisíce zaměstnanců. Od svého založení dodržujeme základní princip – jeden člověk, jeden hlas. Proto vždy pečlivě vybíráme partnery a ujišťujeme se, jestli je vhodný do naší rodiny.

Jak tedy probíhá výběr? K ATR se mohou připojit pouze lídři na svých trzích?

Není to tak, že pouze lídři trhu mohou být členy ATR. Kandidáti na členství v ATR by měli mít potenciál stát se jednou z předních společností na svém trhu. Často máme roli katalyzátoru na trhu. Musíme se popasovat s tímto úkolem, a to zejména na nastupujících, rozvíjejících se trzích a podpořit firmy, které ze světa OES přechází do světa IAM. Společnosti jako Inter Cars, ForumAvto, Armtek, Autonet, ECP, Tokic a mnoho dalších byly relativně malé společnosti, když vstoupily do ATR. Klíčovým faktorem, který vám umožní najít tu správnou firmu, jsou lidé. Lidé s jasnou vizí, strategií, motivací, týmového ducha, vůlí a nadšením.

Takže to znamená, že nemusíte hledat nové členy za každou cenu?

Neustále hledáme nové členy, kteří by splňovali očekávání, o kterých jsem se zmínil, a mohli se připojit k naší organizaci. Zejména jsme otevřeni pro společnosti působící na perspektivních trzích, kde nejsme dosud přítomni. Nicméně expanzi budeme provádět jako vždy po malých krocích. Získávání nových členů za každou cenu nemá smysl. Především se musíme nejdříve ujistit, že nový člen bude schopen od nás získat to nejlepší z hlediska integrace s ATR, zároveň aniž by bylo ohroženo fungování našich stávajících akcionářů. Naším cílem je rozvoj současných i budoucích členů ATR. Tato spolupráce však dává smysl pouze tehdy, když máme co do činění se situací „win-win“: pro naše členy, partnery, branži, a pokud to přispívá k vytváření nových pracovních míst.

Výrobci dílů vyjadřují stále častěji názor, že jediným cílem mezinárodních nákupních skupin je získat pro distributory lepší obchodní podmínky od dodavatelů. A jak to vidí nákupní skupiny a distributoři?

Domnívám se, že tento přístup je mylný, ale mohu mluvit pouze jménem ATR. Existuje obrovská škála činností vykonávaných našimi členy. Již po desetiletí jsme více než jen „nákupní skupina“. Samozřejmě, že vyjednávání o 119-ti mezinárodních smlouvách s našimi dodavateli hraje velmi důležitou roli v naší každodenní práci ve Stuttgartu, ale kromě toho se zabýváme mnoha dalšími tématy.

Pomáháme při výměně zkušeností mezi členy skupiny. Podporujeme naše členy, pokud jde o technická data a elektronické katalogy, což je možné díky našim mezinárodním dohodám s TecAlliance a DVSE / TOPMOTIVEuring. Provozujeme ATR akademii, která každý rok vyškolí více než 15.000 lidí. Spolupracujeme s výzkumnými ústavy, udržujeme kontakt s médii, vládními a zákonodárnými institucemi. Samozřejmě také podporujeme další přední organizace aftermarketu, jako jsou FIGIEFA, GVA, CLEPA nebo Partslife.

Víme, že rok 2017 bude pro ATR vyjímečný…

Ano. V letošním roce si připomínáme 50. výročí vzniku naší organizace. Oslavy výročí bude provázet slogan: „50 let. Dnes. Zítra. Spolu.“ („50 years. Today, Tomorrow. Together.”). Při této příležitosti plánujeme v červnu uspořádat v Berlíně setkání všech našich dodavatelů a členů. V listopadu 2017 se bude konat sedmé IPAS Forum (International Preferred ATR Suppliers) pro preferované dodavatele ATR.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!