Start-up pohon pro elektromobily: Větší dojezd s elektrickou hnací nápravou Bosch

Monika Kolarova, 1 září 2017, 10:50

To, že baterie s velkým výkonem zvyšuje dojezd elektromobilu, je dnes již obecně známo. Ale může mít nový pohon srovnatelný efekt?

Elektrická hnací náprava

S elektrickou hnací nápravou (e-nápravou) Bosch je odpovědí jednoznačné ano. Bosch spojil tří hnací díly do jednoho. Motor, výkonová elektronika a převodovka tvoří jeden kompaktní celek, který přímo pohání nápravu automobilu. To dělá pohon nejen výrazně efektivnějším, ale také cenově dostupnějším. „S e-nápravou vnáší Bosch do pohonů princip all-in-one,“ říká Dr. Rolf Bulander, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH a vedoucí obchodní oblasti Mobility Solutions. Právě proto v sobě nový pohon skrývá pro Bosch velkou obchodní příležitost. Elektrickou hnací nápravu lze totiž namontovat do hybridů a elektromobilů, malých osobních automobilů, SUV a dokonce i do lehkých užitkových vozidel.

Pohon, který urychluje také dobu vývoje
Nově koncipovaný elektrický pohon je ústředním prvkem k tomu dosáhnout od roku 2020 pozice lídra na trhu elektromobility. Aktuálně již po celém světě jezdí více než 500.000 elektromobilů a hybridů vybavených komponenty Bosch. Bosch tak nashromáždil letité zkušenosti s výrobou elektromotorů, pohonů náprav a výkonové elektroniky.

Bosch věří, že jenom u tohoto konstrukčního prvku dosáhne miliardových obratů. „Elektrická hnací náprava představuje start-up pohon pro elektromobily – i u etablovaných výrobců automobilů. Ti si tak ušetří cennou dobu vývoje a mohou uvádět své elektromobily na trh výrazně rychleji,“ říká Bulander. Jelikož Bosch přizpůsobuje pohon požadavkům každého automobilového výrobce, zákazníkům odpadá časově náročný úkol nového vývoje. V současnosti již probíhá testování vzorků elektrické hnací nápravy společně se zákazníky. Velkosériové uvedení na trh se plánuje na rok 2019.
Bosch zkombinoval tři komponenty pohonu do jednohoTočivý moment až 6.000 newtonmetrů a výkon 300 kilowattů
Základním odlišovacím znakem od dosavadních výrobků je vysoká variabilita. Nový elektropohon byl totiž navržen tak, aby jej bylo možné přizpůsobit pro velké množství typů vozidel.

Požadavky na výkonové parametry, točivý moment a zasazení do konstrukčního prostoru postačí – Bosch zoptimalizuje zbytek pohonu pro dosažení těchto parametrů. Výrobcům automobilů tak může být dodán kompletní přizpůsobený pohon přímo na montážní linku.

Výkon pohonu se může pohybovat v rozmezí mezi 50 a 300 kilowatty, a je tedy také vhodný jako čistě elektrický pohon pro velká vozidla, například SUV. Točivý moment na nápravě vozidla může být v rozmezí od 1.000 do 6.000 newtonmetrů. Pohon lze namontovat na přední i na zadní nápravy hybridů a elektromobilů.

Elektrická hnací náprava o výkonu 150 kilowattů váží přibližně 90 kilogramů, tedy podstatně méně než všechny dosavadní jednotlivé díly dohromady. V porovnání s konkurenčními výrobky vyniká elektrická hnací náprava Bosch obzvlášť vysokým maximálním výkonem v kombinaci s vysokým trvalým výkonem – elektrický pohon tedy dokáže lépe zrychlovat a zároveň déle udrží vysokou rychlost. K tomuto účelu Bosch nejen nově navrhl celý systém, ale také optimalizoval motor a komponenty výkonové elektroniky.

Otázky a odpovědi – Doplňující informace k elektrické hnací nápravě Bosch

Proč je elektrická hnací náprava efektivnější než dosavadní elektrické pohony?
Základem celkové vysoké účinnosti jsou jednotlivé vysoce efektivní komponenty. Zde Bosch profituje z dlouhodobých zkušeností na trhu. Ztráty efektivnosti se navíc minimalizují zredukováním rozhraní a komponentů, jako jsou vysokonapěťové kabely, konektory a prvky chlazení. Jednou ze silných stránek firmy Bosch je schopnost sloučit jednotlivé komponenty do systémů, využít interakcí v systému a tímto způsobem dosáhnout celkového optima. V případě e-nápravy se to netýká jen efektivity, ale například také akustiky nebo elektromagnetické slučitelnosti.

Kdy bude e-náprava k dostání na trhu?
První elektrické pohony náprav měl Bosch na trhu již od roku 2012 – u těchto pohonů ovšem ještě nebyla zcela integrovaná výkonová elektronika. Jako příklady lze uvést pohony ve vozidlech Peugeot 3008 a Fiat 500e. S novou generací elektrických hnacích náprav je Bosch ve fázi vývoje a je v kontaktu s výrobci automobilů z celého světa. Konkrétně jsou vzorky elektrické hnací nápravy připravené k použití a právě se testují. Sériová výroba se plánuje nejpozději v roce 2019.

Do jakých vozidel ji lze použít?
Elektrická hnací náprava Bosch je navržená tak, aby ji bylo možné přizpůsobit pro velké množství typů vozidel. Lze ji namontovat na přední i na zadní nápravy hybridů a elektromobilů. To platí pro všechna vozidla do celkové hmotnosti 7,5 tun, tedy kromě osobních automobilů i pro lehká užitková vozidla.

Proč je e-náprava cenově výhodnější než dosavadní pohony elektromobilů?
Tím, že e-náprava spojuje jak výkonovou elektroniku, elektromotor i převodovku do jednoho komponentu, je zapotřebí méně součástek. Nový elektropohon si například vystačí zcela bez velkých a drahých měděných kabelů mezi jednotlivými komponenty. Rovněž lze zjednodušit chlazení a také již není potřeba ložisek pro otáčející se konstrukční prvky. To snižuje náklady na pohon a zároveň také zvyšuje efektivitu. Když jsou převodovka a motor umístěné blízko u sebe, ušetří se cenný konstrukční prostor, což je v automobilovém průmyslu vždy důležitým faktorem.

Jak moc se Bosch angažuje v oblasti elektromobility?
Aktuálně již po celém světě jezdí více než 500.000 elektromobilů a hybridů s komponenty Bosch. Jen do úsilí udělat průlom v elektromobilitě, investuje společnost ročně 400 milionů EUR. Společnost již získala přes 30 zakázek týkajících se elektromobility od mezinárodních výrobců automobilů.

Další informace

Nouzové brzdění ve dvou mrknutích oka
Nouzové brzdění ve dvou mrknutích oka

Z ničeho nic se objeví cyklista a přejíždí přes silnici. Rozptýlen hledáním parkovacího místa, řidič nemá možnost dostatečně rychle zabránit tomu, co se zdá být nevyhnutelným neštěstím. Systém nouzového brzdění od firmy Bosch s detekcí cyklistů zabrání jakýmkoliv vážným důsledkům a ze 40 km/h automaticky auto úplně zastaví.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!