Společnost AUTODOC SE („AUTODOC“), evropský online prodejce náhradních dílů a příslušenství pro automobily, navázala v roce 2024 na svůj výrazný růstový trend, když dosáhla obratu ve výši 1,555 miliardy €.
„S potěšením oznamujeme, že jsme v dalším roce dosáhli dvouciferného růstu příjmů z prodeje a upraveného zisku EBITDA, což podtrhuje odolnost a potenciál našeho podnikání i v dynamickém makroekonomickém prostředí EU. Naše pokračující rozšiřování a dobré provozní výsledky v roce 2024 nás utvrzují v přesvědčení, že jsme na správné cestě k další expanzi naší firmy.“ říká k finančním výsledkům za rok 2024 Dmitry Zadorozhny, CEO společnosti AUTODOC.
Společnost AUTODOC zaznamenala v roce 2024 18,9% nárůst příjmů z prodeje, a dosáhla tak hodnoty 1,555 miliardy €. Tento výsledek odráží jak reálnou sílu firmy tak vedoucí postavení na trhu v podmínkách pokračujícího růstu poptávky a rostoucí míry penetrace internetového obchodu. Upravená EBITDA společnosti vzrostla o 13,0 % na 151,4 milionů €. Působivý nárůst zaznamenalo také volné cash-flow, který se zvýšilo o 44,7 % na 125,3 milionů €.
Dvouciferný růst příjmů z prodeje
„Opět jsme dosáhli dvouciferného růstu,“ uvádí Lennart Schmidt, finanční ředitel společnosti AUTODOC. „Tyto výsledky odrážejí stálou sílu našeho obchodního modelu a naši nejnovější schopnost využít příležitostí v dynamickém prostředí loňského roku. Kromě silného segmentu B2C jsme investovali naše zdroje do dalšího rozvoje AUTODOC PRO a připravili společnost na spuštění TRŽIŠTĚ AUTODOC. Dvouciferný procentuální růst příjmů z prodeje a upraveného zisku EBITDA ukazuje, že jsme dosáhli solidního pokroku v rozšiřování našeho podnikání při současném zaměření na provozní efektivitu.“
Společnost AUTODOC zaznamenala významnou poptávku po náhradních dílech, kterou podpořil zejména rostoucí trend online nakupování. Nového rekordu dosáhla už, když v roce 2024 prodala více než 65,6 milionů produktů oproti 56,1 milionům v roce 2023. Počet jejích aktivních zákazníků se tehdy zvýšil o 13,5 % a na konci roku 2024 dosáhl 8,4 milionů[1]. AUTODOC rovněž pokračoval v diverzifikaci své nabídky a rozšířil ji přibližně o 900 000 nových produktů, čímž se celkový počet dostupných produktů zvýšil na 6,7 milionů.
Segment B2B: AUTODOC PRO významně roste
Ve druhém roce své činnosti vykázal segment B2B AUTODOC PRO, impozantní dynamiku, přičemž příjmy z prodeje vzrostly o přibližně 280 % – z cca 18 milionů € v roce 2023 na zhruba 68 milionů € v roce 2024. Do konce roku bylo plně funkčních všech 106 geografických zón ve Francii a výrazně se rozšířila stávající spolupráce s autodílnami, což vedlo k výraznému nárůstu objemu objednávek. Celkově tvořily příjmy ze segmentu B2B přibližně 4,3 % celkových příjmů z prodeje skupiny.
Vývoj cash-flow
„Udrželi jsme si silné cash-flow a bilanci bez dluhů, což nám dává finanční flexibilitu k realizaci našich strategických cílů a investicím do inovací,“ vysvětluje Dmitry Zadorozhny. „Naše zaměření na spokojenost zákazníků, provozní dokonalost a technologický pokrok zůstává ústředním bodem všeho, co děláme.“
Na základě velmi stabilního a silného cash-flow se očekává, že představenstvo navrhne, aby rozdělitelná část čistého zisku společnosti AUTODOC SE za rok 2024 ve výši 59,5 milionů € byla vyplacena akcionářům ve formě dividendy.
Výhled
Společnost AUTODOC zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 velmi dobrý začátek a je nadšená z dlouhodobé obchodní trajektorie. Do roku 2025 se zaměří na kontinuální zlepšování zkušeností zákazníků, rozšiřování sortimentu, zlepšování logistické infrastruktury a optimalizaci cenových strategií.
Lennart Schmidt: „Kromě pokračujícího růstu v oblasti B2C a rozšiřování našeho působení na evropském trhu se v roce 2025 budeme soustřeďovat na expanzi našeho podnikání v oblasti B2B.“
Nově otevřené distribuční centrum o rozloze 15 000 m² v belgickém Gentu tuto ambici podpoří zvýšením kapacity pro doručování zejména zákazníkům v B2B sektoru ve Francii, zemích Beneluxu a v některých částech Německa.
Tabulka (údaje v milionech)
2024 | 2023 | Čistá meziroční změna | |
Aktivní zákazníci | 8,4 | 7,4 | +1,0 (13,5 %) |
Nabízené produkty | 6,7 | 5,8 | +0,9 (15,5 %) |
Celkový počet prodaných produktů | 65,6 | 56,1 | +9,5 (17,0 %) |
Objednávky | 16,8 | 14,3 | +2,5 (17,5 %) |
Příjmy z prodeje v € | 1 555,0 | 1 307,7 | +247,3 (18,9 %) |
Upravená EBITDA v € | 151,4 | 134,0 | +12,4 (13,0 %) |
[1] Definováno jako zákazníci B2C a B2B s alespoň jednou objednávkou za posledních dvanáct měsíců příslušného období.
Ještě pár let zpátky bychom nečekali, že online prodejci dosáhnou tak významného postavení na trhu s náhradními díly. Čísla však mluví za vše. Jsme zvědaví, jestli se tato nebo podobné firmy budou chtít dostat i na náš B2B trh s autodíly a ohrozit tak pozici tradičních distributorů. Nebo již nyní nakupujete díly online? Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích.
Komentáře