Vozový park ve střední a východní Evropě stárne, řidiči ale obměnu auta odkládají. Každý desátý si nemůže dovolit ani drobnou opravu

29. května 2025, 13:46

Podle nedávného průzkumu skupiny MOL, provedeného v šesti zemích střední a východní Evropy, je průměrné stáří vozidel 12 let nebo více. Přestože téměř polovina respondentů (48 %) jezdí vozem starším než deset let, velká část řidičů je tak nevnímá — 44 % z nich označuje svůj automobil za „už ne nový, ale ještě ne starý“.

Průzkum založený na odpovědích více než 1.700 členů věrnostního programu MOL Move v Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Srbsku a Slovinsku zkoumal návyky při údržbě vozů a postoje k prémiovým palivům.

Řidiči podceňují stáří svých vozů

Podle oficiálních statistik EU je průměrné stáří vozidel v Maďarsku 15 let, v Rumunsku 15,5 roku, na Slovensku 15,1 roku a v České republice dokonce 16,2 roku. Odhady uváděné samotnými řidiči jsou však ve všech zemích výrazně nižší, což naznačuje, že mnoho řidičů skutečné stáří svých vozů buď podceňuje, nebo ignoruje. Například v Maďarsku se více než polovina respondentů (54 %) domnívá, že jejich vozidlo je stále nové nebo alespoň ne staré – navzdory skutečnosti, že téměř dvě třetiny (62 %) jezdí s auty staršími než 10 let.

Opožděná výměna, omezená finanční flexibilita

Průzkum také odhalil, že téměř polovina řidičů v celém regionu neplánuje v příštích pěti letech vyměnit svůj vůz – bez ohledu na jeho stáří. Alarmující je, že každý desátý respondent uvedl, že si v současné době nemůže dovolit ani drobnou opravu svého vozu. Tato nedostatečná finanční flexibilita a odkládání údržby představují na silnicích v regionu významné bezpečnostní riziko.

Češi své vozy považují za „mladé“, ale realita je jiná

Navzdory tomu, že průměrný věk vozového parku v České republice činí 16,2 roku, a je tak nejvyšší v regionu, celých 79 % českých respondentů své auto označuje za spíše nové nebo alespoň ne staré. Subjektivní vnímání stáří vozu tak v Česku výrazně nekoresponduje s realitou. Nákup nového vozu během následujících tří let pak zvažuje 38 % respondentů.

V rámci péče o vůz pak Češi pravidelně mění olej (93 %), používají nemrznoucí směs (90 %), kontrolují stav kapalin a vybírají si čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami (86 %). V porovnání s dalšími zeměmi pak čeští respondenti průzkumu častěji tankují prémiová paliva. Hned 46 % oslovených českých řidičů je používá pravidelně – tedy při čtyřech a více tankováních z deseti. Dalších 36 % je tankuje alespoň občas (1–3x z 10 tankování).

„Prémiová paliva doporučujeme používat pravidelně a dlouhodobě. Prodlužují životnost motoru a snižují riziko jeho poruchy. Dlouhodobé používání odstraňuje staré usazeniny z ventilů a vstřikovačů, čímž se snižují náklady na údržbu. Pravidelné používání prémiových paliv udržuje celý palivový systém – od palivové nádrže přes vstřikovače až po spalovací komoru v čistotě. Motor dosahuje dynamiky, zrychlení a spotřeby, jako by byl nový,“ říká Lukáš Kopecký, manažer palivového segmentu společnosti MOL ČR.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!