Sekundární trh s autodíly (aftermarket) je založen na rozmanitosti. Vedle renomovaných prémiových značek zde najdeme výrobky s logy patřící distributorům neboli tzv. privátní značky. Jedná se o přirozenou rovnováhu, která umožňuje obsluhovat různé skupiny zákazníků a zajišťuje konkurenceschopnost celého trhu. Co by se však stalo, kdyby jeden z těchto světů zanikl? Jak by vypadal aftermarket, kdyby existovaly pouze prémiové značky nebo pouze privátní značky?
Čas na krátké cvičení fantazie v kontextu aftermarket fiction.
Scénář 1: Svět pouze s prémiovými značkami
Na první pohled to vypadá jako ráj pro výrobce: jen uznávaná loga, vysoké ceny, žádná levná konkurence. Ve skutečnosti se však takový svět může rychle ukázat jako problematický.
- Odložení oprav a rozmach šedé ekonomiky
Ne každý řidič si může dovolit špičkové náhradní díly. Ve světě, kde jsou k dispozici pouze prémiové značky, někteří majitelé starších vozů raději upustí od opravy, odkládají ji nebo se uchylují k dílům z druhé ruky – často neznámého původu. V důsledku toho by se zvýšila bezpečnostní rizika a kvetla by šedá zóna.
- Nekonečné cenové války
Distributoři, kteří by neměli v nabídce žádné privátní značky, by byli nuceni konkurovat pouze cenou prémiových výrobků. Agresivní slevy a prodejní akce jsou již dnes na denním pořádku, ale v takovém uspořádání by nikdo nebyl spokojen s maržemi – ani výrobce, ani velkoobchod, ani servis.
- Pokusy o snižování nákladů
Nedostatek konkurence ze strany dílů střední třídy a také privátních značek by mohl vést k uvolnění standardů kvality. Ve světě, kde neexistují díly nižší třídy, se konkurence mezi prémiovými výrobci ještě více vyostří. Dříve nebo později by některý z nich přišel s nápadem snížit cenu výrobku (po snížení výrobních nákladů, kvality nebo životnosti dílů). Pokud by jeho příkladu následovali i ostatní, došlo by k postupné degradaci prémiového segmentu.
Scénář 2: Svět pouze s privátními značkami
Takový svět – ovládaný značkami distributorů – se může zdát atraktivní z hlediska dostupnosti dílů a cen. Z dlouhodobého hlediska však přináší řadu rizik.
- Útěk majitelů relativně nových vozů k autorizovaným servisům
Nedostatek renomovaných značek na aftermarketu je problémem pro majitele novějších vozů, kteří hledají kvalitu, předvídatelnost a spolehlivost. Ze strachu ze ztráty kvality opravy by zůstali u autorizovaných servisů, které mají přístup k OE dílům. V důsledku toho by nezávislé autoservisy mohly přijít o bohatší zákazníky.
- Pokles hodnoty trhu
Aftermarket není jen o počtu prodaných dílů, ale také o hodnotě obratu. Pokud celou poptávku (např. 20 milionů vzduchových filtrů ročně) uspokojíme levnějšími výrobky, bude hodnota trhu nižší, a to i přes stejný objem. Menší hodnota znamená méně investic, menší reklamní sílu, horší věrnostní programy, méně školení – nastává dominový efekt.
- Zastavení rozvoje výrobců
Bez přítomnosti prémiových značek na aftermarketu by se výrobci špičkových dílů omezili na trh OE a OES – dodávali by komponenty pouze do výroby nových vozidel a autorizovaných servisů. Trh s náhradními díly by ovládli menší výrobci, kteří by působili pouze jako subdodavatelé privátních značek – bez aspirací na budování vlastní značky a kvality. V dlouhodobém horizontu by došlo k odumření inovačního ducha a odvětví by se přestalo technologicky rozvíjet.
Trh s náhradními díly potřebuje rovnováhu
V naší aftermarket science fiction jsme záměrně představili srovnání dvou vzdálených segmentů trhu. Ve skutečnosti je samozřejmě obraz trhu složitější a existuje celá řada výrobců, které nelze přiřadit ani k jedné skupině. Máme řadu výrobců aspirujících na prémiovou třídu, kteří v současné době okupují střední třídu a máme také levné značky, fungující na trhu samostatně. Nelze zapomínat ani na továrně repasované díly. Každá z těchto společností má na trhu své místo.
„Aftermarket, jak ho známe dnes, je vzájemně propojený systém. Prémiové značky budují důvěru, školí, podporují kvalitu a udávají tón trhu. Potřebné jsou však i privátní značky – vyplňují cenové mezery, oslovují zákazníky s omezeným rozpočtem a umožňují autoservisům flexibilitu v nabídce. Celá řada značek „střední třídy“ uspokojuje potřeby zákazníků, kteří hledají kvalitu za dobrou cenu. Koexistence různých řad a obchodních přístupů zajišťuje rovnováhu na trhu, v níž si každý účastník – výrobce, distributor, servis i řidič – může najít něco pro sebe,“ říká Alfred Franke, generální ředitel skupiny MotoFocus.
Komentáře