Stabilizátor – podceňovaná součástka

, 7. června 2021, 13:22

Stabilizační tyč je součástí zavěšení a spojuje zavěšení kol na nápravě s karoserií. Mnoho automobilů je vybaveno stabilizační tyčí na přední nápravě a některé také na zadní nápravě. Stabilizační tyče se instalují do osobních automobilů již mnoho desetiletí a do současnosti zůstaly prakticky beze změny. I když to konstrukčně není složitá součástka, může její poškození cestujícím notně znepříjemnit cestování.

Podvozek auta

Tyč stabilizátoru (nebo jen stabilizátor) je pro mnoho motoristů málo známou součástkou, i když tento díl hraje v zajištění bezpečné a pohodlné cesty významnou roli.

Důvod je jednoduchý: Bez stabilizační tyče by se vozidlo mohlo v zatáčce převrátit a jízdní komfort by se významně snížil i při jízdě rovně. Dokonce i podezřelé zvuky (klepání) ze zavěšení lze zpravidla přičíst poruše v oblasti stabilizátoru.

Porucha nebo poškození stabilizační tyče patří většinou mezi levnější opravy. Je to způsobeno relativně nízkými náklady na materiál a jednoduchou instalací.

Ale pozor: Pokud je stabilizační tyč poškozená, nemělo by se vozidlem jezdit. Poškození zvyšuje riziko zkroucení karoserie, může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a jeho převrácení.

KONSTRUKCE A FUNKCE

Stabilizační systém se skládá i z dalších součástek, např. tyčky stabilizátoru a ložiska stabilizátoru.

Stabilizační systém přední nápravy

Stabilizátor je většinou namontován na pomocném rámu a je uložený v gumových ložiskách (pouzdrech). Tyčky stabilizátoru spojují stabilizátor se vzpěrami zavěšení nebo alternativně s příčnými rameny. Speciální kulové čepy na tyčkách stabilizátoru zajišťují potřebnou volnost pohybu, aby stabilizátor mohl vykonávat svou práci bezchybně.

Když se jedno kolo vychýlí, torze ve stabilizátoru zajistí, že i druhé kolo zareaguje podobně. Tím se zabrání nadměrnému zkroucení (bočnímu náklonu) karoserie v zatáčkách. Pokud se obě kola vychýlí současně, stabilizační tyč se neaktivuje.

PŘÍZNAKY POŠKOZENÍ

V případě poruchy nebo poškození systému se při jízdě přes nerovnosti nebo výmoly často ozývají ze zavěšení hlasité zvuky – klepání. Ty jsou většinou způsobeny opotřebovanými ložisky nebo vadnými kulovými čepy na tyčkách stabilizátoru.

V případě opotřebovaných ložisek vzniká mezi ložiskem a stabilizační tyčí nechtěná vůle a stabilizační tyč začne v ložiscích při pohybu drnčet.

Často používaný typ stabilizátoru má kulové čepy, které jsou chráněny před stříkající vodou a vnějšími vlivy gumovou manžetou. Ty jsou také naplněny tukem, aby byl jejich pohyb co nejhladší. Stává se, že se gumové manžety nebo související těsnění poškodí.

To umožní vniknutí vody a způsobí nepřirozeně vysoké opotřebení. Důsledek: přílišná vůle v kloubu, což vede k výše uvedeným zvukům.

Při výměně tyčky stabilizátoru je třeba vždy zajistit, aby byl při instalaci aplikován správný točivý moment. Jinak by mohlo dojít k poškození kulového čepu, předčasnému opotřebení nebo dokonce odlomení.

díly stabilizátoru febi

Spolehněte se také na stabilizační tyče febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment náhradních dílů pro osobní automobily najdete na: www.partsfinder.bilsteingroup.com.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!