Obliba celoročních pneumatik celosvětově roste. Tento trend se projevuje i u českých řidičů. Podíl těch, kteří celoroční pláště využívají, se stále pohybuje v řádech jednotek procent, ale na silnicích už nejsou výjimkou. Je to dáno i tím, že technologie jdou neustále dopředu a výrobci zapracovali na jejich konstrukci, dezénu i směsích a eliminovali nedostatky dřívějších celoročních pneumatik. Pneumatiky, které je možné plnohodnotně používat po celý kalendářní rok, nabízejí řadu výhod, ale mají i své limity.
Pneumatiky pro osobní automobily můžeme řadit do tří kategorií – vedle klasických letních a zimních plášťů existují také celoroční. Zatímco první dvě kategorie jsou určeny především řidičům s vyšším ročním nájezdem, celoroční pneumatiky jsou ideální volbou pro motoristy, kteří najedou kolem pěti tisíc kilometrů ročně, nepohybují se v horských oblastech nebo mají více než jeden vůz.
Ačkoliv jsou celoroční pneumatiky kompromisem mezi letním a zimním obutím, splňují veškeré legislativní požadavky na provoz v každém ročním období. Všechny celoroční pneumatiky koncernu Continental nesou označení M+S a symbol sněhové vločky v hoře. To znamená, že mohou být používány i v zimním období mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud se na silnicích vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že taková situace nastane. Stejně tak je možno tyto pláště bez obav použít v úsecích, kde jsou vyžadovány zimní pneumatiky pomocí příkazové dopravní značky „Zimní výbava“. Během zimy však platí, že musí mít hloubku dezénu minimálně čtyři milimetry.
Mezi hlavní výhody celosezonních pneumatik bezesporu patří finanční i časová úspora. Díky pneumatikám, které se dají využívat v létě i v zimě, není třeba investovat do více sad. Řidič nemusí kupovat druhou sadu ráfků a senzorů TPMS. Navíc řidič ušetří i za náklady na přezouvání. Odpadávají rovněž problémy s uskladněním právě nepoužívané sady. Za výhodu lze považovat také skutečnost, že u řidičů s nízkým nájezdem nedochází k velkému stárnutí pneumatik. Za nevýhodu naopak nutnost dodržení minimální hloubky dezénu 4 mm v zimním období. U všech typů obutí vozu však platí, že by motoristé měli pravidelně jednou za měsíc kontrolovat tlak v pneumatikách a také geometrii vozu v odborných servisech.
Praktičnost a univerzálnost celoročních pneumatik oceníte i ve chvílích nečekaných výkyvů počasí – nepřekvapí vás dřívější příchod zimy ani neobvykle dlouhé babí léto. Navíc není třeba zabývat se hledáním ideálního termínu na přezutí.
I když současné „univerzálky“ poskytují dobré jízdní vlastnosti na různých površích, řidiči musí počítat s tím, že mají své limity. Oproti výhradně letním či zimním plašťům nedosahují v podmínkách typických pro jednotlivá období výkonů letních a zimních pneumatik. To znamená, že letní pneumatiky nabídnou v letním období lepší vlastnosti a bezpečnost než pneumatiky uziverzální, zatímco v zimním období lze očekávat, že kvalitní zimní obutí bude mít lepší vlastnosti. Z hlediska bezpečnosti a jízdních vlastností jsou tedy vhodnější dvě sady plášťů – na zimní a na letní sezonu. To platí zejména u řidičů, kteří na cestách stráví hodně času a nemohou zvolit alternativní přepravu v případě náhlého zhoršení podmínek na vozovce, ať už v letním či v zimním období – obvykle se to týká řidičů služebních vozidel.
„V posledních letech zaznamenáváme u českých řidičů nárust oblíbenosti celoročních pneumatik, které mají lepší jízdní vlastnosti a jsou bezpečnější, než tomu bylo v minulosti. Tyto pláště jsou výhodné pro motoristy, kteří v průběhu celého roku jezdí méně a na kratší vzdálenosti. Jejich nespornou výhodou je časová i finanční úspora, avšak řidiči nesmí zapomínat, že jde o kompromisní řešení, které kombinuje letní a zimní pláště a má svá omezení,“ uvádí Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum s.r.o.
„Při volbě celoročních pneumatik bych motoristům doporučil se poohlédnout po renomovaných značkách s lepšími výsledky v testech. Řidičům, jezdícím na levnějších značkách letních a zimních pneumatik, bych radil volbu celoročních pneumatik z prémiového segmentu, které mají sice dražší směsi, ale tyto směsi budou fungovat minimálně na úrovni levnějších směsí letních a zimních plášťů. Při takové volbě budou s celoročními pneumatikami určitě spokojeni,“ uvádí Aleš Langer, vedoucí Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum s.r.o.
Při výběru celoročních plášťů by šoféři měli postupovat stejně jako v případě letních či zimních pneumatik. Vyplatí se spoléhat na renomované značky, jejichž produkty mají dobrá hodnocení i v nezávislých testech. Příkladem mohou být pneumatiky AllSeasonContact společnosti Continental, které zvítězily v testu All Season Tire Test 2019 německého ACE (Auto Club Europa) společně s GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) a rakouského Partner Club ARBÖ (Auto, Motor und Radfahrerbund Österreichs).
Komentáře