Jedním z nejdůležitějších cílů při zvažování koupě ojetého automobilu je zjistit, zda vozidlo nebylo havarované. Jakmile je karoserie vozidla poškozena, jeho odolnost je také oslabená, proto jsou jakékoli další nehody mnohem nebezpečnější a horší nejen pro auto samotné, ale i pro cestující v něm. Řidiči po nehodě jen zřídka investují do kvalitní a adekvátní opravy vozidla. Obvykle volí levné a nekvalitní řešení a jejich jediným cílem je vozidlo prodat.
Šance, že si koupíte havarované vozidlo, se liší v závislosti na značce a modelu konkrétního vozidla. Mnoho řidičů preferuje moderní a spolehlivé vozidla. Mladší a méně zkušení řidiči se však často zaměřují spíše na výkon, sportovní vzhled a celkový image, jako na prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.
Metodika vyhledávání
Zdroj dat: Výzkum je založen na zprávách o historii automobilů, generovaných zákazníky, pomocí platformy carVertical. Platforma poskytuje údaje o historii vozidla pomocí evidenčního čísla VIN. Toto číslo obsahuje informace o každé nehodě konkrétního vozidla, o všech poškozených součástkách, případně o tom, kolik stála oprava a jiné údaje.
Období studie: od června 2020 do června 2021
Vzorek studie: analyzován téměř 1 milion zpráv o historii vozidel
Participující země: Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Česká republika, Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Rusko, Bělorusko, Francie, Litva, Ukrajina, Lotyšsko, Itálie, Německo.
TOP 5 nejvíce poškozených vozidel
Následující tabulka zobrazuje pět značek automobilů v kontinentální Evropě, které se podle zpráv společnosti carVertical pravděpodobně poškodily v důsledku havárie. Všimněte si nejčastěji poškozené modely; všechna auta mají odlišné charakteristiky a jsou oblíbené u různých typů vodičů.
Jak ukazují výzkumy, na prvním místě je suverénně Lexus. Vozidla této značky jsou spolehlivé a extrémně výkonné. Řidiči při nich často přeceňují své řidičské schopnosti, což může skončit katastrofou. Totéž platí pro automobily značek Jaguar a BMW. Například sportovní BMW řady 3 a Jaguar XF jsou vzhledem na svůj typ relativně levné vozy, pro některé řidiče jsou však příliš agilní.
Subaru je na druhém místě a ukazuje, že ani systémy s pohonem všech kol ne vždy dokáží ochránit před složitými situacemi na silnici. Ti, kteří si koupí Subaru, obvykle jezdí poměrně rychle hlavně mimo města. Sofistikované systémy vozidel s pohonem všech kol (AWD) zvládnou téměř každou výzvu. Nicméně pokud je lesní či polní cesta náhle rozbahněná nebo zledovatělá, bývá poměrně problematické zastavit dostatečně rychle – a to i při nízkých rychlostech.
A pak je tu Dacia – jedna z nejlevnějších značek vozidel na světě. Vyrábí minimalistické auta pro ty, kteří si důkladně sledují svůj rozpočet. Kvůli cenové dostupnosti se Dacie často používají jako pracovní auta a kvůli nedostatečné péči se jim poměrně často stávají dopravní nehody.
TOP 5 nejméně poškozených vozidel
Následující tabulka zobrazuje pět značek automobilů v Evropě, které byly podle zpráv společnosti carVertical pravděpodobně nejméně poškozené. Je zarážející, že i v tomto případě jsou procentuální podíly poměrně vysoké. Je náročné najít značky automobilů s nižším procentem, protože i když je za nehodu zodpovědný pouze jeden viník, často jde o účast několika vozidel.
Tyto výsledky ukazují, že žádanost značky a vlastnosti vozidla ovlivňují pravděpodobnost dopravní nehody. Například Fiat vyrábí pouze kompaktní vozy. Značky Citroen a Peugeot nabízejí především dostupné auta s výkonem motoru okolo 100 – 150 HP. Takové jízdní vlastnosti jen zřídka vyhovují potřebám těch, kteří touží po extrémním zrychlení a nedodržují povolenou maximální rychlost.
10 zemí s nejvyšším procentem poškozených automobilů
Během studie analyzovala společnost carVertical zprávy o historii automobilů z různých evropských zemí. Výsledky v následující tabulce ukazují, ve kterých zemích je procento poškozených vozidel nejvyšší.
Tyto výsledky jsou pravděpodobně kombinací různých zvyků řidičů a úrovní národní ekonomiky země. Ti, kteří žijí v zemích s vyšším hrubým domácím produktem (HDP), si obvykle mohou dovolit modernější vozidla. V částech Evropy s nižšími mzdami je pravděpodobnější, že levnější – a někdy i poškozené auta – budou importována ze zahraničí.
Na tyto statistiky mají vliv i zvyky a potřeby řidičů. Předchozí výzkumy v této oblasti však byly jen velmi limitované. Je to proto, že některé trhy stále nemají k dispozici online data. Pojišťovací společnosti proto měli k dispozici jen velmi málo digitálních informací o poškozených automobilech a zraněních cestujících.
Na závěr
V dnešní době jsou dopravní nehody aktuálním a palčivým problémem. Smskování, telefonování, jídlo či pití. Řidiči vykonávají za volantem stále větší množství činností, které dříve nebo později povedou k dopravním nehodám. Kromě toho jsou vozidla stále výkonnější a člověk se pomalu blíží k hranici svých multitaskingových schopností během aktivní jízdy.
Důkladná oprava auta po nehodě je často drahá a ne každý si ji může dovolit. Musí se znovuobnovit původní odolnost karosérie, vyměnit airbagy, atd. Mnoho řidičů hledá levnější a méně bezpečné alternativy. I proto zaznamenávají naše cesty stále více nebezpečných ojetých automobilů.
Komentáře