Na trhu ojetých aut došlo ve třetím kvartálu letošního roku k mnoha změnám. Na trh se opět začaly více dostávat vozy čerstvě dovezené ze zahraničí, které navíc vykazovaly meziročně nižší stáří. Mezi prodávanými auty také výrazně narostl podíl aut s německým původem. Doba prodeje se podstatně urychlila. Klesl však podíl vozů po prvním majiteli a také tržní podíl třech nejprodávanějších ojetých vozů značky Volkswagen.
Dovozy ze zahraničí nabraly ve třetím letošním kvartálu na síle. Od začátku roku se k nám dovezlo celkem 136.877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 %. Z toho 53.333 aut se do Česka dovezlo jen ve třetím kvartálu. Větší příliv aut ze zahraničí odstartoval už v květnu, tedy nedlouho po otevření prodejních míst. V červnu a v srpnu se k nám dostalo dokonce nejvíce aut od roku 2008. I ve srovnání s rokem 2019, který nebyl ovlivněn pandemií koronaviru, se k nám letos dovezlo o 894 vozů více.
Dobrou zprávou je, že průměrné stáří čerstvě dovezených ojetých aut meziročně mírně kleslo z 10,7 roku na 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších 15 let však zůstává stabilní na 21 %. Průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů na českém trhu meziročně rovněž pokleslo, a to z 9,5 na 9,1 roku. Kromě sníženého stáří čerstvě dovezených aut na to mělo vliv především nižší stáří vozů se zahraničním původem dovezených v minulých letech, které se letos přeprodávaly (loni 11,5 let, letos 10,9 roku). Průměrné stáří ojetých aut s českým původem se naopak nepatrně zvýšilo z 7,1 na 7,2 roku.
Podíl aut s českým původem oproti loňskému roku klesl a netvořil už ani polovinu nabídky (z 51 % na 48,5 %). Naopak strmý nárůst zaznamenal podíl aut prodávaných s německým původem. Zatímco loni tvořily takové vozy 21,4 % nabídky a v prvním letošním kvartálu dokonce jen 19 %, v prvních třech kvartálech letos nakonec vykázaly tržní podíl ve výši 25,2 %. U každého čtvrtého prodávaného auta tak prodejci deklarovali německý původ.
Co se týče průměrné ceny za prodávané ojeté vozy, ta letos stoupla meziročně o 9,4 % z 228.600 Kč na 250.000 Kč. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než 20.000 Kč, oproti průměrné ceně za první pololetí jde o navýšení o 5.000 Kč. Auta tedy stále zdražují, i když největší zdražení, které přišlo s oživením trhu už v květnu, mají za sebou. Přesto se ale nedá čekat, že by se cena již udržela. Na trhu je totiž výrazný nedostatek ojetých aut. V nabídce prodejců chybí oproti předchozím letům až pětina vozů.
Důvodů, proč vozy na trhu chybí, je několik. Někteří lidé byli v důsledku vysokých cen či snížených příjmů kvůli koronaviru nuceni výměnu auta za novější odložit. Dalším důvodem je pokles ve výrobě nových vozů a dlouhé čekací lhůty, po které si lidi nechávají stávající ojeté auto, nebo prodlužují operativní leasingy. K omezení výroby nových vozů došlo už v minulém roce, následkem čehož nyní chybí na trhu zánovní ojetiny, které se navíc často vyvážejí do zahraničí.
Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie ve formátu PDF.
Komentáře