Na trhu ojetých aut dochází letos k výraznému zdražování. V první polovině roku narostla průměrná cena za ojeté auto meziročně o 18 % na 289.000 Kč. Zároveň klesl průměrný počet najetých kilometrů, což ale vzhledem ke stáří vozidel může být spíše dáno tím, že dochází k častějšímu stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty. Průměrné stáří prodávaných vozů mírně vzrostlo z 9,1 roku na 9,5 let, přičemž došlo k výraznému zestárnutí ojetin s českým původem. Zatímco loni ve stejném období vykazovaly průměrný věk 7,1 roku, letos dosáhly průměrně 8,3 roku. Naplno se tak začalo projevovat to, že na trhu chybí nové vozy a následně mladé ojetiny. Naopak průměrné stáří prodávaných vozů se zahraničním původem meziročně mírně kleslo z 10,9 na 10,6 roku.
Počet ojetých osobních automobilů dovezených ze zahraničí v letošním roce do České republiky se meziročně zvýšil o 6,9 % na 89 307 aut. Dovozy ze zahraničí se vrátily na hodnoty před pandemií koronaviru. Průměrné stáří těchto vozidel dosahovalo 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činil 51,56 % a podíl vozidel nad 15 let 22,81 %, což je
téměř o 1,2 procentního bodu více než loni.
Většina ojetých osobních vozidel, která se letos prodávala, měla zahraniční původ. Podíl aut s českým původem tvořil 42 % nabídky, což znamená, že meziročně došlo k dalšímu poklesu zastoupení českých vozů na trhu. Ještě loni byl totiž jejich podíl téměř 48 %. Rostl
naopak podíl aut s deklarovaným německým původem, který letos za první pololetí dosáhl
téměř 22 %, což byl meziroční nárůst o zhruba 3 procentní body. Zvýšil se také podíl vozidel dovezených z Rakouska, které se svým počtem prakticky dotáhly na vozy dovezené z Itálie, jejichž podíl meziročně naopak klesl. Podíl aut ze Slovenska se meziročně více než
zpětinásobil na 2,2 %.
Rychlost prodeje ojetých vozidel nabrala ještě na síle. Zatímco do března se prodávaly vozy v průměru za 69 dní, za prvních šest měsíců už vykázaly průměrnou rychlost prodeje 61 dní. Loni se ve stejném období auta prodávala průměrně za 96 dní, toto období však bylo ovlivněno pandemií koronaviru a uzavřením prodejních míst. Průměrná doba prodeje s Cebia Reportem je pak ještě o 9 dní kratší a dosahuje tak pouhých 52 dní.
Letos došlo, dá se říci, k průlomovému poklesu podílu vozů na naftu, neboť poprvé nepatrně klesly pod hranici 50 %. Jejich podíl na velkých inzertních portálech dosáhl 49,89 %, loni ve stejném období vykazovaly tyto vozy podíl 54,6 %. Pokles vozů s dieselovým motorem je dlouhodobý. Naopak vozy na benzín zvýšily svůj podíl z loňských 42,1 % na 46,98 %.
Nejprodávanějšími modely byly opět vozy Škoda Octavia, jejichž podíl sice meziročně poklesl z 11,74 % na 9,37 %, ale oproti prvnímu kvartálu se naopak mírně navýšil (v 1Q
2022 – 8,80 %). Jejich menší počet souvisí s vyšším stářím tuzemských prodávaných ojetých vozů, neboť Octavie byly vždy hojně zastoupené mezi mladými ojetinami.Meziročně
si pohoršil Volkswagen Passat, jehož podíl klesl o jeden procentní bod, což vedlo k přesunu
ze třetí na pátou pozici. Mírně si polepšily vozy BMW řady 3 a Hyundai i30. Naopak Ford Mondeo, který býval v TOP 10 stálicí, se letos propadl na 11. místo. Podíl nejprodávanějších deseti modelů v rámci prodávaných ojetin činil letos 32,15 %. Podíl vozů koncernu Volkswagen dosáhl 27,93 %. Pouze vozy značky Škoda umístěné v TOP 10 vykázaly 20,46 %.
Z hlediska barev dominovaly trhu opět šedé vozy (21 %), respektive šedé a stříbrné vozy (9
%), neboť řada stříbrných vozů je označena jako vozy šedé. Druhé až čtvrté místo bylo zastoupené černou (19 %), bílou (17 %) a modrou (14 %) barvou.
Podíl vozidel bez platné STK poklesl meziročně o 3 procentní body na 19,7 %. Podíl aut, u
kterých prodejci tvrdí, že jsou nehavarovaná, dosáhl 99,27 %, což je meziročně prakticky
beze změny a ukazuje to na to, jak velmi častou praktikou je zatajování havárií na českém
trhu.
Komentáře