Růst cen energií a zdražování začaly ve třetím kvartálu letošního roku dopadat i na trh ojetých automobilů. Ačkoli se průměrná cena za ojeté auto letos vyšplhala meziročně výše o 14,8 %, tedy o 37.000 Kč na 287.000 Kč, ke konci třetího kvartálu začalo docházet k poklesu cen z důvodu snižujícího se zájmu o koupi vozů ze strany kupujících. Ve srovnání s prvním pololetím, kdy průměrná cena ojetého auta činila 289.000 Kč, tak došlo k jejímu snížení o 2.000 Kč. Důvodem poklesu zájmu kupujících jsou vyšší náklady na živobytí. Prodeje ojetých aut klesly v září meziročně o 26 %.
Se sníženým zájmem o auta a klesajícími prodeji vozů dochází i ke snížení počtu dovážených aut. V prvních třech kvartálech se letos do České republiky dovezlo 126.728 ojetých osobních vozidel, což je o 10 149 aut méně než loni ve stejném období a představuje to meziroční pokles o 7,4 %. Nižší počet dovezených aut byl letos poprvé zaznamenán v květnu, kdy ale rozdíl činil jen 4 %. Od června začaly počty dovezených aut klesat výrazně více a během června až září včetně došlo ke snížení dovezených ojetých aut o 27,2 %. Z hlediska dovozů byla nejhorší situace v září, kdy propad v počtu vozů činil 34,8 %. Podle dat a situace na trhu nelze v dohledné době očekávat zlepšení.
Další negativní zprávou ohledně dovezených aut je, že se opět začalo zvyšovat jejich průměrné stáří. Zatímco loni činilo 10,5 roku, letos vykazovaly v průměru 10,7 roku. Podíl aut starších 10 let se zvýšil z 51,3 % na 52,1 % a podíl aut starších 15 let narostl z 21,3 % na 23,3 %.
Vzrostlo i celkové průměrné stáří prodávaných vozidel, tedy stáří prodávaných vozidel bez ohledu na jejich původ. Loni ve stejném období činilo 9,1 roku, letos se vyšplhalo na 9,3 roku. Vyšší stáří aut je dáno meziročně vyšším průměrným stářím ojetých aut s českým původem, jež vzrostlo z 7,2 roku na 7,8 roku. Vozy se zahraničním původem, které se prodávaly na trhu bez ohledu na rok dovozu, vykazovaly meziročně naopak nižší stáří – zatímco loni to bylo 10,9 roku, letos jejich stáří kleslo na 10,5 roku. Lidé si ponechávají častěji auta nadprůměrného stáří, protože nemají na novější.
Vozy s českým původem tvořily letos 44,4 % trhu, což je meziročně pokles o 4 procentní body. Auta s německým původem byla na trhu zastoupena z 20,5 %, což představuje pokles o 4,7 procentního bodu. Z hlediska zemí původu se trh více diverzifikoval a jediná ze sledovaných zemí, u kterých došlo k meziročnímu nárůstu podílu na trhu, je Slovensko. Vozy se slovenským původem zvýšily své zastoupení z loňských 0,5 % na 2,1 %.
Průměrná doba prodeje ojetého vozu letos meziročně klesla ze 73 dní na 65 dní, což bylo dáno vysokým zájmem o auta v první polovině roku. Snížení dovozů a počtu aut na trhu navíc koresponduje se sníženým zájmem lidí, a na trhu proto neroste procento špatně prodejných vozidel. Průměrná doba prodeje auta s Cebia REPORTem činila 52 dní. Podíl aut, která se prodávala bez platné STK, mírně klesl z 22 % na 20,5 %.
Co ale naopak vzrostlo, je podíl inzerátů, u nich není informace o poškození či havárii. Loni jejich podíl na velkých inzertních portálech dosahoval 99,37 %, letos se vyšplhal na 99,45 %. Zkontrolovat si pomocí prověření historie vozidla, zda nebylo havarované či poškozené, se jeví jako nutnost.
Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných vozů klesla letos o 5.000 km na 153.000 km. Podíl aut na benzín (47,7 %) se téměř vyrovnal podílu aut na naftu (48,9 %). Loni přitom vozy na benzín tvořily 41,4 % a vozidla na naftu 55,6 %. Jde tedy o významný posun k benzínovým modelům.
Z hlediska modelů opět převažovala na trhu Škoda Octavia, byť její podíl klesl meziročně o 2 procentní body na 9,3 %. Letos klesl podíl většiny modelů z deseti neprodávanějších a trh se tak více diverzifikoval. Všechny modely značky Škoda zastoupené v TOP 10 ztratily 3,6 procentního bodu a obhájily tržní podíl ve výši 20,7 %. Významný pokles zaznamenaly také vozy BMW řady 3, jejichž podíl klesl zhruba o pětinu na 1,3 %, což v důsledku vedlo k sestoupení ze šesté na desátou pozici. Kdo si meziročně z hlediska tržního podílu naopak polepšil, byly modely Hundai i30, které zvýšily své tržní zastoupení z 1,1 % na 1,4 % a přesunuly se z desáté na osmou pozici.
Co se týče barev, nejvíce se na trhu vyskytovaly vozy bílé (20,9 %), šedé (19,5 %) a černé (17,5 %). Podíl jednotlivých barev se dlouhodobě příliš nemění. Bílá barva dominovala prodávaným ojetým vozům i loni.
Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.
Komentáře