Hybridní a čistě elektrická vozidla se v mnoha ohledech liší od vozů s běžnými spalovacími motory. To platí jak pro pohon, tak pro součásti, které zajišťují, že se vytvořené zrychlení opět utlumí: brzdy. Společnost LIQUI MOLY, specialista na chemii vozidel, vyvinula brzdovou kapalinu speciálně pro elektricky poháněná vozidla: DOT 5.1 EV. Je pro to několik důvodů.
Vozidla s konvenčním spalovacím motorem mají brzdový systém – elektromobily a hybridní vozidla také. U všech těchto vozidel se brzdová kapalina obvykle mění každé dva roky.
„Ale to je také tak všechno, v čem se shodují, protože profil požadavků elektroaut je leckdy zcela jiný,“ ví David Kaiser.
U společnosti LIQUI MOLY vede tento odborník celou oblast výzkumu a vývoje. Proto specialista na chemické výrobky pro vozidla vyvinul brzdovou kapalinu DOT 5.1 EV. EV je zkratka pro Electric Vehicle.
Existuje řada důvodů, proč jsou brzdové systémy částečně nebo také čistě elektricky poháněných vozidel náročnější.
„Jedním z nich je ochrana proti korozi,“ říká David Kaiser. „Protože elektromotor funguje také jako brzda a generuje energii pro baterii, mechanický brzdový systém se používá jen zřídka. To vede ke vzniku bodové koroze.“
Speciální aditiva tomu zabrání.
„To však neznamená, že brzdový systém v elektromobilu pracuje klidným tempem,” říká vedoucí vývoje společnosti LIQUI MOLY. „Tato vozidla jsou zpravidla těžší než vozidla se spalovacím motorem a rychle dosahují vysokých rychlostí, ze kterých pak v případě nebezpečí musí i náhle zabrzdit. Brzdy se tak rychle silně zahřívají. Brzdové kapaliny, jako je náš nový produkt DOT 5.1 EV, musí fungovat i v případě horkého brzdového systému, a proto vyžadují vysoký bod varu za sucha i za mokra.”
Vlastnost číslo tři je co nejnižší vodivost proudu. To hraje roli, pokud je elektrický systém instalován v blízkosti brzdového systému a není elektricky dostatečně odstíněn. Stejně jako u bezdrátového, indukčního nabíjení elektrického zubního kartáčku nebo mobilního telefonu mohou být v brzdovém systému indukována elektrická napětí, která mohou způsobit rozklad brzdové kapaliny nebo korozi.
Čtvrtou vlastností je viskozita.
„Stejně jako u motorového oleje je pro výkonnost kapaliny rozhodující její průtoková charakteristika. Čím nižší viskozita, tím rychleji se motor promaže. Nízkoviskózní brzdová kapalina přenáší brzdné impulzy v systému rychleji, elektronické jízdní asistenční systémy jako ABS nebo ESP fungují lépe a reagují ještě citlivěji,” říká David Kaiser.
Pro brzdové kapaliny i pro motorové oleje platí: Používejte pouze to, co se smí používat. Měřítkem jsou schválení a specifikace.
Jan Skolil, 22. listopadu 2022, 8:41 0 0
Standard DOT 5.1. byl zaveden díky FMVSS 571.116 již před rokem 1993. Je tedy troufalé tvrdit, že by byl určen primárně pro EV, které v té době byly rozhodně v plenkách. Norma DOT 5.1 navíc oproti v současnosti používané prvonáplni třeba v celém koncernu VW - DOT4 LV plnící normu TL 766 - nemá rozhodně lepší parametry! Obě mají bod varu >265 °C, vlhký bod varu > 180°C a na viskozitu to dokonce brzdovka DOT 5.1 oproti DOT4LV = VW TL 766 prohrává. Současná náplň VW je rozhodně řidší a lépe teče za nízkých teplot. Brzdové systémy se přehřívají hlavě díky táhlým dlouhým několikakilometrovým klesáním v horách, rozhodně je nedokáže ohřát brzdění ve městě z 50 km/h, kde se navíc uplatňuje hlavně rekuperace. Dá se pochopit, že přáním Luqui Moly je vnutit zákazníkům produkt za víc peněž, ale brzodvka DOT 5.1. EV je umělý konstrukt, který těžko uspěje se současnou realitou, že koncern Volkswagen plní do všech svých vozidel posledních 15 let stále identickou kapalinu Hydraulan 404 od BASF, a nic na tom nezmění ani EV, která jí od tohoto výrobce také obsahují.
Odpověď