Software se stal klíčovým faktorem inovací v automobilovém průmyslu. Softwarově definovaná vozidla (Software-defined vehicle) jsou jedním z nejdůležitějších trendů v tomto odvětví. Všichni jsme viděli bouři, kterou vyvolalo BMW zavedením možnosti předplatit si vyhřívaná sedadla. Mnohé nasvědčuje tomu, že je to jen začátek změn, které automobilový průmysl čekají.
Co je softwarově definované vozidlo?
SDV (z anglického Software Defined Vehicle) označuje nový přístup v automobilovém průmyslu. V přístupu SDV se jedná o situaci, kdy je software prioritním a klíčovým faktorem, který ovlivňuje konstrukci a funkčnost vozidla. Díky tomuto přístupu a centralizované architektuře bude možné měnit moduly a přidávat nové funkce – to vše prostřednictvím aktualizací softwaru prostřednictvím OTA (Over The Air upgrades). Revoluci odstartovala společnost Tesla, když v roce 2012 uvedla na trh Model S, vůz, který měl spoléhat právě na software a podpůrný centralizovaný palubní počítač s obrovským výpočetním výkonem. Výrobci automobilů viděli v SDV příležitost, která umožní další významný vývojový krok automobilového průmyslu.
Již dnes mohou mít prémiová vozidla až 150 milionů řádků softwarového kódu, který je rozdělen až do 100 elektronických řídicích jednotek (ECU), a stále větší počet senzorů, kamer, radarů a zařízení pro mapování prostředí a detekci objektů a překážek (lidar). Automobily již shromažďují tolik informací z různých senzorů, že “stará” architektura nestíhá zpracovávat rostoucí množství dat. SDV to chce změnit tak, aby všechny senzory fungovaly v rámci jediné centralizované architektury, která bude spravovat vše současně.
Softwarově definované vozidlo (SDV) je také reakcí na požadavky zákazníků, kteří chtějí přenést své zkušenosti s chytrými telefony do svých automobilů. Proto roste obliba citlivých dotykových displejů, aplikací infotainmentu přístupných z ovládacího panelu a připojení k internetu. Software se stává hlavním faktorem zvyšujícím spokojenost řidičů a cestujících spojenou s používáním automobilů. Nové funkce automobilů budou uživatelům k dispozici prostřednictvím softwarových aktualizací a výrobci je považují za nový zdroj zisků.
Výhody SDV
„Aktualizace informačních a zábavních systémů, telematiky nebo diagnostických systémů v současnosti vyžaduje návštěvu autoservisu. V softwarově definovaném vozidle budou zákazníci moci dostávat aktualizace OTA (over-the-air), které zahrnují bezpečnostní opravy, vylepšení infotainmentu a monitorování a ladění důležitých funkcí vozidla, jako je hnací ústrojí a dynamika vozidla,“ říká Piotr Romanowski, vedoucí obchodní vývojář v divizi automobilového softwaru společnosti Tietoevry Create.
Mezi výhody softwarově definovaných vozidel patří: vyšší bezpečnost díky funkcím systémů pro předcházení kolizím a asistenčním systémům pro řidiče. SDV také znamená větší pohodlí při používání informačních a zábavních systémů. Řidič také získá hlubší přehled o fungování vozidla díky telematice a diagnostice, což umožní efektivnější servis vozidla.
Vše nasvědčuje tomu, že vyhřívaná sedadla BMW jsou počátkem širšího trendu, kdy si řidič bude moci zakoupením příslušného rozšíření od výrobce aktivovat další schopnosti vozu.
Výzvy pro automobilový průmysl
Navzdory četným výhodám představuje softwarově definované vozidlo pro automobilový průmysl řadu výzev. Výrobci automobilů, kteří chtějí v tomto závodě zvítězit, musí začít stále více sázet na software. Z tohoto důvodu bude jednou z největších výzev nově definovat roli autoservisů. Většinu funkcí vozidla bude řídit počítač, který musí být optimalizován tak, aby fungoval spolehlivě a bezpečně pro řidiče i ostatní účastníky silničního provozu.
Očekává se, že trh se softwarem pro automobilový průmysl se více než zdvojnásobí z 31 miliard USD v roce 2019 na přibližně 80 miliard USD v roce 2030.
Komentáře