Více než kdy dříve přicházejí inovace v automobilové sféře prostřednictvím bitů a bajtů. Bosch reaguje na tento trend směrem k softwarovému automobilovému inženýrství přeorientováním svého podnikání v oblasti dodávek pro automotive: v rámci společnosti Bosch bude Bosch Mobility v budoucnu řízena jako obchodní oblast se samostatnou odpovědností za své podnikání a vlastním vedoucím týmem.
Na výroční tiskové konferenci Bosch o tom přítomné informoval Stefan Hartung, předseda představenstva společnosti Bosch. Cílem je ještě lépe a rychleji uspokojit stávající a nové potřeby zákazníků pomocí přizpůsobených technologií a řešení z jednoho zdroje. S přibližně 230.000 zaměstnanci ve více než 300 lokalitách v 66 zemích po celém světě bude Bosch Mobility největší ze čtyř obchodních oblastí Bosch.
„Software nezmění jen to, jak budeme v budoucnu používat a vnímat auta. Změní i způsob jejich konstruování. Bosch se již nějakou dobu vnímá mimo jiné jako softwarová společnost pro mobilitu. Nyní, v reakci na požadavky zákazníků, se naše struktura mění, aby to odrážela a otevřela prostor pro další růst,“ řekl Dr. Markus Heyn, člen představenstva Bosch a budoucí předseda pětičlenného představenstva pro oblast Bosch Mobility.
Z organizačního hlediska budou některé individuální divize obchodní oblasti s účinností od 1. ledna 2024 restrukturalizovány a všechny divize budou mít i horizontální, meziodvětvové odpovědnosti. Jen samotná řešení mobility s touto novou organizační strukturou mají společnosti Bosch do roku 2029 celosvětově generovat tržby ve výši více než 80 miliard eur.
První vlna softwarově definovaných vozů se očekává v polovině dekády
Jedním z pilířů tohoto růstu bude trh s automobilovým softwarem. Tento trh, poháněný trendem softwarově definovaných vozidel, dosáhne do roku 2030 pravděpodobně objem výrazně převyšující 200 miliard eur. To je třikrát více než v roce 2020. V současnosti je růst Bosche na tomto trhu dvouciferný. Celý automobilový průmysl se v současnosti více zaměřuje na vývoj softwaru. Jeho podíl na nákladech na vývoj bude do roku 2030 přibližně 30 procent. Ve společnosti Bosch je již nyní vyšší. Už teď je 50 procent všech zaměstnanců výzkumu a vývoje pracujících pro Bosch Mobility softwarovými inženýry. Vozidla definovaná softwarem nabízí dvě vynikající výhody. Prvním je rychlost vývoje. Místo toho, aby trval roky, bude implementace nových funkcí do stávajících systémů v budoucnosti jen otázkou několika dní. Druhým je oddělení vývoje softwaru a hardwaru, což znamená, že díky softwarovým aktualizacím budou auta působit jako nová delší dobu.
Heyn to vysvětlil takto: „Řidiči po celém světě chtějí bez problémů integrovat svá vozidla do svého digitálního prostředí. Koneckonců, všichni jsme si zvykli na konstantní aktualizace a nové funkce na našich chytrých telefonech. Nyní to aplikujeme i na auta.“
Od roku 2025 Bosch očekává, že softwarově definovaná vozidla budou představena v širokém měřítku.
Nový trend v automobilovém inženýrství se odráží v organizaci Bosch
Příklad řízení pohybu vozidel ukazuje, jak reorganizace Bosch Mobility a zintenzivnění spolupráce mezi divizemi přispívají k tomuto novému trendu v automobilovém inženýrství. Obsahuje nový koncept řízení, který činí ještě rychlejší a přesnější práci při stabilizaci vozidel. Dokáže zasahovat nejen do brzdového systému, ale také do elektrického pohonu a elektrického systému řízení. Tím napomáhá zkracování brzdné dráhy a řidič musí provádět podstatně méně korektur. To vše zvyšuje bezpečnost na cestách. Technickým základem je ESP10, nejnovější generace brzdového systému Bosch, a softwarová funkce Vehicle Dynamics Control 2.0. Důmyslné je, že nový řídicí systém nemusí být součástí řídicí jednotky ESP, ale může být alternativně integrován do centrálního počítače vozidla – a v budoucnu bude dostupný také jako samostatný softwarový balík. Ale to je jen začátek. Bosch předpokládá trojnásobný nárůst softwarových aplikací, a dokonce desetinásobný nárůst aplikací, které přistupují ke cloudu.
Bosch: úspěšný hráč v oblasti automobilového hardwaru a softwaru
Softwarově definovaná vozidla jdou ruku v ruce s novou, centralizovanou elektrickou a elektronickou (E/E) architekturou. Více než 100 řídicích jednotek je nainstalováno v nejnovějších vozech prémiové třídy. I dnešní vozy střední třídy mají 30 až 50 řídicích jednotek.
„Zaměříme se na to, aby byla komplexnost elektronických systémů kontrolovatelná a co nejspolehlivější,“ řekl Heyn.
V budoucnu bude možné výrazně snížit počet řídicích jednotek použitím výkonných počítačů pro různé oblasti vozidel, jako jsou kokpit a funkce konektivity, asistenční systémy řidiče a automatizovaná jízda a hnací ústrojí. Proto Bosch vyvíjí jednotnou IT architekturu pro celý vůz – od cloudu přes centrální počítač vozidla až po jednotlivé řídicí jednotky. Jednou z hlavních výhod je, že Bosch je stejně doma v oblasti softwaru i hardwaru. Ale to není všechno. Bosch se specializuje na další oblast, která se stává stále důležitější – integraci softwaru z různých zdrojů, která je výsledkem spolupráce mezi automobilovým a IT průmyslem. Bosch má i tuto integrační odbornost a rozšíří ji reorganizací svého podnikání v oblasti zásobování automotive.
Výbor obchodní oblasti, vedoucí pracovníci a společníci přispívají k restrukturalizaci
Výbor Bosch Mobility definoval novou konfiguraci obchodní oblasti po konzultaci se spolupracovníky a vedoucími pracovníky z jednotlivých divizí. Reorganizace je podmíněna dodržením participačních práv zástupců zaměstnanců. Organizačně řečeno, nová obchodní oblast bude v budoucnu zahrnovat sedm divizí. Některé z nich byly přepracovány a v některých případech byly vytvořeny další horizontální odpovědnosti. Přesněji řečeno, divize Electrified Motion se bude zabývat vším, co souvisí s elektromotory, od elektrické nápravy Bosch až po seřizování sedadel. Vehicle Motion se bude zabývat dynamikou vozidla, od ABS a ESP až po řízení. Power Solutions se bude zabývat technologií spalovacích motorů, mobilními a stacionárními palivovými články, elektrolyzéry a vodíkovými motory. Cross-Domain Computing Solutions bude vyvíjet řešení pro oblasti od automatického parkování až po automatizovanou jízdu. Mobility Electronics bude pohánět vpřed vývoj řídicích jednotek. Bude také podporovat interní aktivity v oblasti polovodičů v rámci společnosti Bosch. Mobility Aftermarket se bude zabývat trhem s náhradními díly a sítí autoservisů Bosch Car Service. E-Bike Systems bude dodávat systémová řešení – zahrnující pohonné jednotky, dobíjecí baterie, ABS a propojené displeje – pro e-kola. Dceřiná společnost Bosch ETAS dostane horizontální odpovědnost za hardwarově-agnostický software pro operační systémy a inženýrské nástroje.
Komentáře