Přestože se aftermarket snaží zajistit co nejlepší dostupnost náhradních dílů, stále existují problémy při nákupu nových součástek. Jaké procento dílů nakupovaných a montovaných autoservisy v evropských zemích tvoří použité díly?
Nemožnost nákupu nových dílů na aftermarketu se může týkat modelů automobilů, které se na určitých trzích vyskytují jen zřídka. Samozřejmě je tu možnost objednat nové díly ze zahraničí, ale tím se prodlouží doba opravy a mohou vzniknout další náklady. Poměrně běžnou situací na trhu (zejména u relativně nových modelů vozidel) je, že neexistuje aftermarketová alternativa k náhradním dílům nabízených autorizovanými servisy. V takových situacích je montáž použitého dílu obvykle mnohem levnějším řešením než nákup nového originálního dílu.
Diskuse o oprávněnosti montáže použitých dílů je tématem pro samostatný článek. V právních řádech mnoha evropských zemí existuje seznam dílů zakázaných k opětovné montáži, mezi které patří hlavně díly přímo zodpovědné za bezpečnost (bohužel ne všechny). Ostatní použité díly lze legálně montovat, i když to není vždy technicky výhodné. Existují samozřejmě situace, kdy montáž použitého dílu nesmí zhoršit stav vozidla (např. výměna dílů karoserie nebo interiéru).
Mohlo by se na první pohled zdát, že díly z druhé ruky jsou více oblíbené v rozvojových zemích než ve vysoce rozvinutých zemích. Jaká je skutečnost? Pro začátek se podívejme na situaci ve střední a východní Evropě.
Využívání použitých dílů v autoservisech střední a východní Evropy
Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi v regionu jsou poměrně velké. Téměř tři čtvrtiny autoservisů na Slovensku použité díly vůbec nenakupují, zatímco v Litvě je používá většina provozoven. Průzkum zároveň ukázal, že na Slovensku, ale i v České republice a Maďarsku, může být velmi obtížné najít autoservis, který montuje použité díly v širším měřítku (více než 10% podíl použitých dílů na provedených opravách).
Jak si vedou autoservisy ve střední a východní Evropě ve srovnání se svými protějšky na Západě?
Ukazuje se, že využívání použitých dílů není typické pouze pro trhy s méně movitou klientelou. Porovnáme-li průměrné výsledky vybraných zemí střední a východní Evropy s Itálií nebo Velkou Británií (kde jsme rovněž prováděli naši studii), je zřejmé, že rozvinutá ekonomika nemusí nutně znamenat nechuť používat starší díly. To může být způsobeno regionálními specifiky – např. zálibou v restaurování starších modelů vozidel, ale také samotnou dostupností – v zemích, kde se prodává více automobilů, není obtížné najít použité díly v dobrém stavu.
Ze zkoumaných zemí má Itálie nejvyšší procento autoservisů, které používají starší díly v širším měřítku. Itálie je spojována zejména s výskytem méně běžných automobilů, a proto zde může existovat velký počet autoservisů specializovaných na opravy takových modelů. Pořízení nové součástky může být v tomto případě obzvláště obtížné nebo spojené s extrémně vysokou pořizovací cenou.
„Předložené výsledky ankety potvrzují vysokou poptávku po použitých dílech. Z průzkumu také vyplývá, že Litva, Anglie a Polsko jsou lídry ve využívání použitých dílů pro opravy automobilů. V Anglii je to způsobeno tím, že pojišťovny mohou likvidovat pojistné události opravami s využitím použitých dílů. V Polsku a Litvě je vysoká poptávka po použitých dílech způsobena tím, že se do těchto zemí dováží velmi velké množství ojetých vozidel s průměrným stářím kolem 12 let. Kromě toho jsou použité díly v Polsku a Litvě, která v tomto žebříčku vede, velmi levné. Vychází to z faktu, že zde bohužel existuje velmi rozsáhlý šedý trh, včetně prodeje kradených dílů bez účinné kontroly. Kromě toho pro mnoho starších modelů nejsou k dispozici nové díly. Podle mého názoru by procento použitých dílů bylo mnohem vyšší, kdyby se z průzkumu vyloučily spotřební díly, jako jsou brzdové destičky, pneumatiky, klínové a rozvodové řemeny atd,“ uzavírá Adam Małyszko, prezident Car Recycling Forum.
Metodika výzkumu
Výzkum, z něhož tento článek vychází, provedl MotoFocus.eu formou online šetření mezi zástupci autoservisů působících v evropských zemích (CAWI). Průzkumu se zúčastnilo celkem 1.134 osob zastupujících nezávislé autoservisy.
Komentáře