Průměrné stáří auta v Česku už překonalo 16 let, od covidu stárne vozový park rychleji

11. března 2024, 16:16

Průměrné stáří auta už překonalo hranici 16 let. Český vozový park vykázal totiž loni v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku a od počátku pandemie covidu stárne dvojnásobně rychleji než v přechozích letech. Ročně se zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Hranici 17 let by tedy auta tímto tempem překonala v roce 2026 a o tři roky později by dosáhla průměrného stáří přes 18 let.

„Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný. Před deseti lety bylo průměrné stáří osobních aut jen 13,78 let,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh ojetých aut a pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých aut.

Podle Martina Pajera ale není důvodem zvyšujícího se stáří aut jednoznačně špatná finanční situace řady domácností.

„Určitý vliv to samozřejmě má, ukazuje na to zvyšující se tempo stárnutí. Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin. Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,“ komentuje situaci Martin Pajer.

Počet vyřazených aut byl loni nejnižší od roku 2014. Češi loni odhlásili z provozu 140.201 osobních aut.

Ke konci loňského roku bylo celkově v České republice registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních 10 let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu kusů, což představuje nárůst o téměř 37 %. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo.

„Věříme, že částečné obnovování vozového parku začne už v letošním roce a tempo stárnutí se tak mírně zpomalí,“ říká dále Martin Pajer s tím, že na ty, kteří se rozhodnout vyměnit staré auto za ojeté novější, čeká více nástrah než v dřívějších letech. „Míra podvodů při prodeji ojetých aut v posledních letech narostla a v tuto chvíli už 4 z 5 inzerátů nepodávají o autě všechny potřebné informace nebo obsahují dokonce klamné informace,“ upozorňuje ředitel Cebia.

Lidé by podle něj měli být při výběru auta obzvlášť opatrní, aby nenaletěli podvodníkovi a nekoupili si auto, do kterého budou muset v následujících letech investovat více peněz, než čekali.

„V inzerátech se zpravidla neinformuje o haváriích a poškozeních, většina aut je podle nich v dobrém, nebo dokonce perfektním stavu. Je to ale dost abstraktní představa, co je to například dobrý stav,“ komentuje dále Pajer a dodává, že časté je i stáčení tachometrů, zatajování pravé země původu, neuvádění skutečného roku výroby a naopak uvádění vyššího výbavového stupně či falešné tvrzení, že je auto po prvním majiteli.

Před každým nákupem ojetého vozidla je tedy nezbytné prověřit si jeho historii. Jak ale upozorňuje ředitel Cebia, výsledky prověření je také třeba správně interpretovat. Například pokud auto nemá průhlednou historii, což znamená, že bylo například v zahraničí opravováno a udržováno v „garážovém“ servisu a data o jeho historii nejsou zcela dostupná, je dobré zvážit, zda si takové auto vůbec koupit.

„Informace, že auto nemá průhlednou historii, je velice důležitá. V takovém případě je zcela nezbytné nechat auto aspoň fyzicky zkontrolovat v nezávislém servisu. Aut s dostupnou historií je však tolik, že je lépe vybrat si z nich,“ doporučuje na závěr ředitel Cebia Martin Pajer.

Použitá data vycházejí ze statistik SDA.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Jája, 12. března 2024, 9:58 1 0

Nemůže to mít nějakou souvislost s vývojem životní úrovně u nás (vysoká inflace, snížování reálných mezd, ale i jistá "specifika" našeho trhu, kdy jsou zde produkty a služby třeba i o třetinu dražší než v okolních zemích), či kvalitou nových vozítek, kdy výrobci maximálně tlačí na snižovaní nákladů v dodavatelských řetězcích na úkor kratšího životního cyklu / požadovaného nájezdu nebo třeba i tím, jak se vehementně pod sebou snažíme podříznout si větev, na které sedíme různými nepromyšlenými realizacemi záchrany světa.

Odpověď