12 základních tipů společnosti Delphi: údržba brzd

12. března 2024, 10:38

Správná kontrola a údržba brzd je jednou z klíčových činností, které musí každý mechanik nebo technik perfektně ovládat. Životnost brzdových destiček se může dost dramaticky lišit, takže je důležité, abyste byli schopni identifikovat správný čas jejich výměny.

Vašich 12 základních tipů pro důkladnou kontrolu brzd:

  1. Teplotní trhliny

Když kontrolujete brzdové kotouče, dávejte pozor na teplotní trhliny. Pomocí úchylkoměru můžete provést více podrobnějších testů.

  1. Hladina brzdové kapaliny

Vždy kontrolujte hladinu a stav brzdové kapaliny. V případě potřeby kapalinu vyměňte a zajistěte, aby se odstranila i původní kapalina z prostoru brzdiče. Při vracení brzdových pístků sejměte víčko nádržky brzdové kapaliny, abyste zabránili nepřiměřenému tlaku v nádržce a poškození systému.

  1. Zkontrolujte další příslušenství

Při výměně komponent brzdového systému byste měli zkontrolovat opotřebení a poškození všech okolních dílů a systémů. Patří sem díly řízení a odpružení, pouzdra, ložiska, brzdové hadice a potrubí. Podívejte se také na kabeláž a konektory, tlumiče a pružiny a snímače ABS. Pokud vyměňujete pouze destičky, nezapomeňte odstranit přebytečnou korozi z brzdových kotoučů.

  1. Tloušťka destiček

Některé stopy poškození na kotoučích mohou být známkou problémů s destičkou. K posouzení úrovně opotřebení byste měli vždy používat posuvné měřítko. Obvykle se doporučuje vyměnit brzdové destičky, pokud se třecí materiál opotřeboval na tloušťku 3 mm nebo méně. Vaším měřítkem by však vždy měly být pokyny výrobce. Zkontrolujte rovněž staré destičky a kotouče, zda nevykazují známky přehřátí nebo nadměrného znečištění.

  1. Příznaky opotřebení destiček

Silně opotřebená vnější brzdová destička může být často známkou problémů s vodicími kolíky, pouzdry nebo třmeny. Pokud vykazuje větší opotřebení vnitřní destička, příčinou může být přidřený pístek nebo problém s hlavním válcem.

  1. Jaké použít mazivo

Na moderní brzdové destičky nepoužívejte mazivo na bázi mědi, protože to může způsobit přilepení destiček ke třmenu. Má také tendenci napadat pryžové protihlukové povlaky na destičce. Zvažte místo toho použití brzdové směsi Delphi Anti Seize Braking.

  1. Protihlukové podložky

Protihlukové komponenty brzdových destiček časem ztrácejí svou účinnost, což může způsobit nejen zvýšenou hlučnost, ale také nerovnoměrné opotřebení a nerovnoměrné brzdění. Kdykoli vyměníte destičky nebo čelisti, měli byste také zároveň vyměnit související díly, jako jsou pružiny, manžety, příchytky nebo podložky.

  1. Opotřebení brzdových čelistí

Opotřebované brzdové čelisti zpravidla hledejte za nekonzistentním pocitem z brzdového pedálu nebo vibracemi při brzdění. Chod páky parkovací brzdy může být také delší, než je obvyklé.

  1. Zkontrolujte pružiny

Vratné pružiny brzdových čelistí nevydrží věčně a s věkem mohou vadnout. Pokud nevracejí čelisti do původní a správné polohy, mohou způsobit zvýšené opotřebení komponent systému.

  1.  Zajistěte mazání

Mechanismy samonastavování brzdových čelistí musejí být volné a řádně mazané.

  1.  Životnost brzdových hadic

Brzdové hadice jsou vyrobeny z pryže, což znamená, že se časem degradují. Věnujte proto péči i vizuální kontrole hadic.

  1.  Teplota brzdové kapaliny

Otestujte bod varu brzdové kapaliny, abyste ověřili, že nemá nadměrný obsah vody. Bod varu brzdové kapaliny kontrolujte pravidelně v rámci servisních prohlídek.

Nezapomeňte…

Pokud jsou namontovány nové brzdové díly, měli byste svým zákazníkům doporučit, aby prvních cca 300 kilometrů jezdili se zvýšenou opatrností, dokud si brzdy „nesednou”. Přílišné brzdění totiž může potenciálně poškodit nové díly a vést ke snížení účinnosti brzdového systému.

Bezpodmínečně provádějte výměnu brzdových kotoučů nebo bubnů vždy na celé nápravě, protože výměna pouze na jedné straně může způsobit nevyvážený účinek brzd. Ale to přece dobře víte…

Více informací najdete na webové stránce DELPHI.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!