Celosvětový prodej automobilů v roce 2024 pravděpodobně dosáhne 70,4 milionu kusů, což je stále pod úrovní před pandemií

8. dubna 2024, 14:32

Automobilový průmysl čeká v roce 2024 další náročný rok, který bude zatížen rostoucími náklady, narušením dodavatelského řetězce, vysokými úrokovými sazbami a nižšími výdaji spotřebitelů. V důsledku toho zůstanou celosvětové prodeje automobilů pod úrovní zaznamenanou před pěti lety.

Podle údajů prezentovaných portálem Stocklytics.com se sice očekává, že celosvětové prodeje automobilů meziročně vzrostou o 3,6 % a v roce 2024 dosáhnou 70,4 milionu kusů, to je však stále pod úrovní před pandemií.

Automobilový průmysl nedosáhne předpandemických prodejů dříve než v roce 2027

Celosvětový automobilový průmysl má za sebou těžké čtyři roky, kdy k nízkým zásobám a vysokým cenám přispělo více faktorů. Ačkoli se dostupnost vozidel po letech nedostatku neustále zlepšuje, což umožňuje více řidičům najít si vůz podle svých představ, rostoucí úrokové sazby a výrobní náklady na automobily způsobily, že nákup nového vozu je ještě dražší než dříve, což nadále ovlivňuje dodávky nových automobilů.

Podle průzkumu společnosti Statista dosáhl celosvětový prodej automobilů v roce 2018 82,3 milionu kusů, což představuje mírný pokles oproti rekordním více než 85 milionům v letech 2016 a 2017. O rok později však toto číslo kleslo o 10 milionů a v pandemických letech dále klesalo. Statistiky ukazují, že v roce 2020 dodali výrobci automobilů po celém světě 56,5 milionu nových vozidel, tedy o 25 milionů méně než před zásahem COVID-19.

Porovnání prodejů od 2018 do 2028, zdroj: stocklytics

V následujících dvou letech se celkový počet prodaných vozů pohyboval kolem 61 milionů a v roce 2023 vzrostl na téměř 68 milionů. Ačkoli se předpokládá, že celkové dodávky vzrostou o 3,6 % a v roce 2024 dosáhnou 70,5 milionu, je to stále o 2 miliony kusů méně než v roce 2019. Podle prognózy společnosti Statista navíc celosvětový prodej automobilů nedosáhne předpandemické úrovně dříve než v roce 2027, kdy se očekává 73 milionů nových vozidel.

Přestože ceny nových automobilů jsou stabilní, zůstávají blízko rekordních hodnot. Za posledních pět let průměrná cena nového automobilu vyskočila o více než 20 % a vzrostla ze zhruba 40 000 USD v roce 2019 na téměř 48 000 USD v letošním roce. Tento výrazný nárůst pomohl automobilovému průmyslu i přes pokles dodávek nadále dosahovat stejných hrubých tržeb jako před pěti lety.

Podle Statisty dosáhnou letos automobilky na celém světě hrubého obratu 1,98 bilionu dolarů, což je o 23 miliard dolarů více než v roce 2019 a o 5 % více než loni. Více než 40 % této hodnoty budou tvořit vozy SUV s celkovými tržbami 842 miliard dolarů.  V roce 2025 se celosvětové tržby z prodeje automobilů poprvé přehoupnou přes 2 biliony dolarů a do roku 2028 budou dále růst na 2,08 bilionu dolarů.

Podíl předních výrobců automobilů na trhu v roce 2024, zdroj: stocklytics

Toyota, Ford a Volkswagen AG budou v roce 2024 tvořit pětinu celkového prodeje

Z údajů Statista rovněž vyplývá, že Toyota zůstává celosvětově vedoucím výrobcem automobilů s 9,9% podílem na trhu v roce 2024. Ford, který by měl letos dosáhnout 7,55% podílu na trhu, předstihl na druhé pozici Volkswagen AG, který je nyní na třetím místě s 6,7% podílem. Následují Nissan s 6,3 % a Honda s 5 %. Statistiky ukazují, že tři největší výrobci automobilů budou letos tvořit pětinu celkového prodeje automobilů.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!