Více než 80 vozů Fiat 126p absolvovalo jedinečnou cestu z Varšavy do Monte Cassina v Itálii. Cílem této unikátní cesty byla propagace bezpečnosti jízdy a získání finančních prostředků pro nadaci podporující děti, které utrpěly při dopravní nehodě. Přestože výprava již skončila, sbírka finančních prostředků je nadále aktivní.
Osm dní, přes tři tisíce kilometrů a spousta vzpomínek
Maluchy absolvovaly neobvyklou trasu z Polska přes Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Srbsko, Bosnu a Hercegovinu, Chorvatsko až do Itálie. Expedice vznikla z iniciativy nadšenců do klasických automobilů, kteří se rozhodli spojit hobby projekt s charitativní činností. Na startovní čáře však nestanuli pouze majitelé a nadšenci automobilů z komunistické éry, ale také zástupci firem podporujících tuto iniciativu a známé osobnosti nejen z automobilového světa. Všichni účastníci měli společný cíl: vybrat jeden milion eur na pomoc dětem, které utrpěly úraz při dopravní nehodě.
Redakce polského MotoFocusu se k iniciativě aktivně připojila a vyslala na výpravu dva zástupce. Přestože se na cestě vyskytly technické problémy, Witold Hańczka, jedoucí s Bartkem Ostałowskim, a Alfred Franke, doprovázející Macieje Oleksowicze, dojeli do cíle.
Expedice skončila, ale sbírka na dobročinné účely pokračuje. Dosud se podařilo vybrat více než 2 miliony zlotých. Budeme rádi, pokud i vy projekt podpoříte jakoukoli částkou. Můžete tak učinit zde: https://zrzutka.pl/wielkawyprawamaluchow.
Maluchy na cestách, událost léta
Uspořádání expedice v první polovině července s sebou samozřejmě neslo některé nepříjemnosti, například vysoké teploty, které byly v klasických vozech bez klimatizace hodně cítit. Načasování však bylo perfektní z hlediska medializace akce. V takzvané “okurkové sezóně” mohli organizátoři počítat s velkým zájmem médií a skutečně, o expedici informovaly četné portály, noviny a televizní stanice. Expedice samozřejmě také hodně zasáhla i sociální sítě.
Na zastávkách organizovaných během jízdy napříč Polskem čekaly stovky lidí, kteří se těšili na auta i osobnosti propagující tuto iniciativu. Na trasu se vydali bývalí i současní mistři automobilového sportu, jako jsou Sobiesław Zasada, Longin Bielak, Kajetan Kajetanowicz, Rafał Sonik a Bartosz Ostałowski. Nechyběly ani osobnosti známé z televize nebo internetu, jako je populární youtuber Rezi, hudebník Stanisław Karpiel-Bułecka nebo Jan Mela, známý svými vysokohorskými výpravami.
Vozy zvané Maluch vzbudily velký zájem všude, kde se objevily. Přestože byl jejich průjezd někdy spojen s dočasným zablokováním dopravy, výprava byla všude přijata s nadšením.
Účastníci výpravy si uchovají jedinečné vzpomínky na nevšední krajinu, nečekaná dobrodružství a kontakty s úžasnými lidmi, kteří se cesty zúčastnili.
Mobilní servis na cestách aneb o poruchovosti Maluchů
Fiat 126p nebyl ani v době své největší slávy považován za bezporuchový vůz. Expedice se týkala starších vozů, které často prošly generální opravou, a dokonce i různými technickými úpravami. Od počátku bylo jasné, že se na trase nebude možné vyhnout drobným závadám nebo větším poruchám vozidel. Naštěstí se organizátorům podařilo zajistit silného partnera z oblasti náhradních dílů a oprav vozidel, síť servisů Q Service Castrol. Zástupci této sítě vyslali na cestu servisní vozy vybavené nářadím, náhradními díly a samozřejmě osazené zkušenými mechaniky. Výměna spojky, oprava přetrženého lanka nebo zapečených brzd, to všechno byly úkoly, které servisní technici dělali více méně “za jízdy”. Během cesty se však prováděly i mnohem závažnější úkony, jako například výměna motoru.
To zažil tým s účastí MotoFocusu – Witold Hańczka/Bartosz Ostałowski. V tomto případě však byla oprava mnohem obtížnější než v případě standardního “Maluchu”, protože vůz upravený pro Bartkovy potřeby byl vybaven motorem Smart ForTwo, který spolupracoval s automatickou převodovkou. Původně nainstalovaný motor selhal již po dvou dnech jízdy. Náhradní jednotka nebyla k dispozici, takže bylo nutné provést rychlou “akci”. Naštěstí se vše podařilo, a to i díky pomoci účastníků expedice, kteří našli vhodný motor v Polsku. Ten byl nakonec dopraven do Rumunska vozidlem pro přepravu dílů Q Service. Mechanici měli na provedení přestavby jednu noc. Ve standardních dílenských podmínkách by to nebyl heroický úkol, ale operace musela být provedena v podmínkách pod širým nebem, na otevřeném parkovišti před jedním z hotelů.
Kromě motoru byla vyměněna také řídicí jednotka převodovky, čímž se “Smartluch”, jak se neobvyklému vozidlu říkalo, dočkal nového života. Bohužel po celodenní jízdě zbytkem rumunské trasy a Srbskem, po ujetí 500 km a noční zastávce, opět odmítl poslušnost. Tentokrát se ozvalo palivové čerpadlo. Kvůli problémům s přívěsem, který byl zastaven na bosensko-chorvatské hranici, naše vozidlo uvízlo na cestě a dojelo ke zbytku výpravy až v Itálii.
Expedice měla cíl nedaleko Monte Cassina, kde se konala slavnostní ceremonie k uctění památky polských vojáků padlých během bitvy druhé světové války, která se zde odehrála. Maluch Alfreda Frankeho a Macieje Oleksowicze dojel do cíle bez větších technických problémů.
Velká výprava Maluchů bude mít své oficiální finále v Polsku, tentokrát však nikoli ve Varšavě, ale v Krakově, kde se většina týmů, které se projektu účastní, představí tento pátek. Samozřejmě spolu se svými vozidly.
Připomínáme, že sbírkové konto pro děti, které utrpěly při autonehodě, je stále aktivní. Přispívat můžete prostřednictvím tohoto odkazu: https://zrzutka.pl/wielkawyprawamaluchow.
Komentáře