Přestože evropské předpisy zavádějí přísnější pravidla pro výrobce pneumatik, čeští řidiči mohou být klidní. Od 1. října 2024 nenastaly v České republice žádné legislativní změny, pokud jde o povinnost používat pouze zimní pneumatiky s Alpským symbolem (symbol sněhové vločky v horském masivu).
V poslední době se začaly objevovat chybné zprávy o povinnosti pro řidiče mít zimní pneumatiky označené pouze alpským symbolem (3PMFS). Tyto informace se týkají nařízení EU, které ukládá výrobcům povinnost označovat zimní a univerzální pneumatiky symbolem alpského štítu. Toto nařízení platí už od roku 2018, ale až letos končí přechodné období, během kterého byly pneumatiky s označením M+S považovány za zimní. Od 1. října pneumatika bez symbolu alpského štítu (3PMFS) již legislativně není považována za zimní pneumatiku. Co to ale znamená pro řidiče? V České republice se pro ně nic nemění.
Ministerstvo dopravy potvrzuje, že přísnější pravidla pro označování zimních pneumatik se týkají výhradně výrobců a nijak se nedotýkají spotřebitelů. Dále ministerstvo uvedlo, že v České republice nedochází z pohledu užívání zimních pneumatik k žádné změně a nadále je tak možné používat pneumatiky s označením M+S, M.S, M/S nebo MS. Za zimní dezén se považuje také speciální dezén, kdy je na bočnici pneumatiky označení ET, ML, MPT nebo POR.
Kdy jsou v České republice povinné zimní pneumatiky?
Na území České republiky jsou zimní pneumatiky pro osobní automobily (do 3,5 tuny) povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy nebo pokud lze takové podmínky očekávat. Také jsou povinné na úsecích silnic, označených dopravní značkou „Zimní výbava“, bez ohledu na povětrnostní podmínky. Zimní pneumatiky musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm.
Jaký je rozdíl mezi pneumatikami M+S a 3PMSF?
Zatímco symbol M+S označuje pneumatiky vhodné do velmi lehkých zimních podmínek, jako je bláto nebo břečka, pneumatiky s označením 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) musí projít přísnými testy, které ověřují jejich schopnost zajistit dostatečnou trakci a brzdný výkon také v extrémních zimních podmínkách na zasněžených silnicích. Dezén těchto pneumatik je navržen s více lamelami, což zvyšuje jejich schopnost lépe se „zakousnout“ do sněhu nebo do ledu.
„Doporučením výrobce je samozřejmě používat v zimním období pneumatiky označené „Alpským symbolem“ (3PMSF). Tyto pneumatiky byly testovány záběrovými zkouškami a jsou navrženy tak, aby si zachovaly svou přilnavost i při nízkých teplotách a poskytovaly maximální záběr, ovladatelnost a bezpečnost na sněhu a ledu,“ zdůrazňuje Roman Moško ze společnosti Continental.
A kdy by měli řidiči přezout na zimní pneumatiky?
„Není vhodné čekat až na první sníh. Nejlepším pravidlem je držet se teploty 7 °C. Jakmile teploty klesnou pod tuto hranici, je čas na přezutí. Kromě toho je důležité mít na paměti, že zákon na území České republiky stanovuje pro zimní pneumatiky minimální hloubku dezénu 4 mm, aby byla zajištěna maximální bezpečnost,“ doplňuje odborník ze společnosti Continental.
Mnoho evropských zemí uplatňuje různé předpisy týkající se zimních pneumatik, proto by si řidiči měli před cestou do zahraničí prostudovat povinnosti vyplývající z legislativy jednotlivých zemí. Znamená to tedy, že v České republice si vystačíte se zimními pneumatikami označenými symboly M+S, toto označení by vám už ale nemuselo stačit v zahraničí, kde je třeba mít na zimních pneumatikách alpský symbol. Je tedy třeba si tyto informace prověřit před výjezdem do zahraničí.
Komentáře