Dotykové displeje v automobilech – inovace nebo problém?

20. ledna 2025, 11:44

Výrobci automobilů v posledních několika letech investovali velké prostředky do vývoje dotykových multimediálních displejů, které nahrazují tradiční tlačítka. Dnes je však stále jasnější, že tyto technologické inovace se ne vždy promítají do lepšího uživatelského zážitku. Někteří výrobci si začínají uvědomovat omezení spojená s tímto přístupem a vracejí se k používání fyzických tlačítek ve svých modelech.

Problematické aspekty dotykových obrazovek

Dotykové obrazovky jsou sice moderní a působivé, ale při každodenním používání se často ukazují jako problematické. Zaprvé vyžadují, aby řidič soustředil svůj zrak na obrazovku, což odvádí jeho pozornost a může vést k nebezpečným situacím při řízení. Fyzická tlačítka umožňují intuitivní ovládání funkcí vozu, aniž by řidič musel spustit oči z vozovky.

Za druhé, dotykové displeje jsou někdy v náročných podmínkách nepraktické. Na ostrém slunci jsou displeje často nečitelné, naopak v zimě může být ovládání displeje v rukavicích nemožné. V takových případech mnohem lépe fungují tradiční tlačítka, protože jsou přístupnější a nezávislé na vnějších podmínkách.

Hlasy odborníků a výsledky výzkumu

Stále více kritiky přichází od odborníků. Dr. David Strayer z Univerzity v Utahu, specialista na problematiku rozptylování pozornosti řidičů, upozorňuje: „Dotykové displeje v automobilech způsobují výraznou ztrátu koncentrace. Řidiči stráví obsluhou menu až několik sekund, což může mít tragické následky.“

Výzkum zveřejněný v článku „Visual and Cognitive Demands of CarPlay, Android Auto, and Five Native Infotainment Systems“ tyto obavy potvrzuje. Výsledky ukazují, že systémy Apple CarPlay a Android Auto vytvářejí mírnou úroveň kognitivní zátěže, ale vestavěné infotainment systémy výrobců automobilů jsou pro řidiče mnohem náročnější. Výzkumníci poukazují na to, že i mírná kognitivní zátěž může ovlivnit bezpečnost řízení, což posiluje argumenty pro zjednodušení rozhraní a návrat fyzických tlačítek.

Zpět na tradiční tlačítka

Pozitivní změny jsou však zřejmé. Například značka Hyundai se rozhodla u svých nejnovějších modelů znovu zavést fyzické ovladače a tlačítka pro klíčové funkce, jako je klimatizace nebo audiosystém. Podobný krok oznámila i Mazda, známá svým důrazem na jednoduchost a ergonomii. Také Volkswagen oznámil, že v budoucích modelech, například v nové generaci modelu Passat, bude kombinovat funkce dotykové obrazovky s fyzickými ovládacími prvky, aby splnil očekávání řidičů. Nová generace vozu Tesla Y by naopak měla být vybavena tradičními ovladači.

Někteří výrobci jdou ještě dál a testují inovativní řešení. BMW například představilo systém gest, který umožňuje ovládat vybrané funkce bez dotyku obrazovky, což může představovat kompromis mezi moderností a ergonomií.

Ačkoli dotykové displeje mohou zaujmout svou funkčností a moderním designem, jejich dominance v kabinách automobilů je stále kontroverznější. Návrat k tradičním tlačítkům by mohl být klíčem k tomu, aby byly automobily uživatelsky přívětivější a na silnicích bezpečnější.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!