Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) bylo založeno jako zájmové sdružení právnických osob dle § 20f zákona č. 509/1991 Sb. (Občanský zákoník). Od 1. 1. 2017 je spolkem vedeným u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou L 67474. Identifikační číslo (IČ) je 17048826.
Vzniklo 27. června 1989 podpisem Smlouvy o Sdružení organizací automobilového průmyslu sedmnácti organizacemi jako sdružení bez právní subjektivity. Právní subjektivitu získalo zápisem do podnikového rejstříku dne 19. června 1991, na základě “Společenské smlouvy o Sdružení automobilového průmyslu.
K datu poslední aktualizace těchto stránek bylo do činnosti AutoSAP zapojeno celkem 146 subjektů z České republiky. Kolektivním členem AutoSAP je Združenie automobilového priemyslu Slovenské republiky (ZAP SR).
Jako kodex pro působení firem v rámci AutoSAP byly přijaty “Zásady vztahů pro jednání firem zapojených do činnosti AutoSAP”.
Vrcholovými orgány sdružení jsou Valná hromada a Představenstvo AutoSAP. Výkonným orgánem sdružení je Sekretariát AutoSAP. Kontrolní činnost vykonává Dozorčí rada AutoSAP.
Je to
– dobrovolné účelové uskupení samostatných firem (akciových společností, společností s ručením omezeným, komanditních společností a dalších právních subjektů)
– zájmové sdružení právnických osob činných v oblasti:
– výroby, výzkumu a vývoje motorových a přípojných vozidel, jejich dílů, agregátů a příslušenství
– projekce a výroby zařízení zejména pro automobilovou a motocyklovou výrobu
– obchodu a oprav vozidel a příslušenství
– základna pro:
– řešení a prosazování společných zájmů, záměrů a cílů automobilového průmyslu
– vzájemnou výměnu informací
Chce
– trvale rozvíjet automobilový průmysl jako specifické výrobní odvětví
– udržovat trvalou konkurenční schopnost českých výrobců vůči vyspělým zahraničním firmám
– zdokonalovat, rozvíjet a podporovat vzájemnou spolupráci členů
– rozvíjet ekonomickou spolupráci a integraci s vyspělými státy, udržovat kontakty s národními i nadnárodními sdruženími a svazy obdobného zaměření
– prosazovat zájmy národního automobilového průmyslu v tuzemsku i zahraničí na všech potřebných a dosažitelných úrovních a místech
– navazovat vzájemně výhodné kontakty, spolupráci a výměnu informací i s partnery mimo Sdružení automobilového průmyslu
– prezentovat automobilový průmysl jako technicky, výrobně, obchodně a ekonomicky provázaný celek
Nabízí
– spolupráci s dalšími organizacemi při rozvoji automobilového průmyslu na principu vzájemné ekonomické výhodnosti
– koordinaci a pomoc při řešení záměrů a cílů automobilového průmyslu, zejména pak při řešení konkrétních úkolů v rámci odborných sekcí či pracovních skupin
– prosazování společných zájmů členů vůči národním, zahraničním či mezinárodním úřadům, orgánům a institucím
– podporu činnostem a kontaktům členů ve vztahu na příslušné orgány a instituce
všestranné konzultace a poradenskou službu (resp. zprostředkování těchto činností) v oblastech společných zájmů v daných oborech činnosti
– informační, studijní a statistické podklady a přehledy z oblasti automobilového průmyslu jak pro získání přehledu, tak i pro řešení konkrétních problematik
Členství
– je absolutně dobrovolné, vzniká schválením žádosti o členství Představenstvem AutoSAP a zaplacením členského příspěvku a ročního poplatku za služby
– může získat každá každá firma (organizace), jejíž činnost odpovídá poslání a cílům AutoSAP
– není na překážku účasti členů v jiných sdruženích nebo obdobných integračních uskupeních
– lze ukončit jednostranným vypovězením ke konci kalendářního roku, na základě písemné žádosti doručené minimálně měsíc předem Sekretariátu AutoSAP
– je placené, výši roční platby za služby poskytované AutoSAP stanovuje Představenstvo
SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU navazuje do jisté míry již na ” SVAZ RAKOUSKÝCH AUTOMOBILOVÝCH PRŮMYSLNÍKŮ ” a především pak na činnnost prvorepublikové ” AUTOMOBILNÍ SEKCE KOVODĚLNÉHO PRŮMYSLU ČESKOSLOVENSKÉHO “, která sdružovala všechny československé automobilní továrny.
Díky této a jistě i dalším nevládním organizacím je historie automobilového průmyslu na území České republiky zmapována do značných podrobností nejen z hlediska vlastní výroby vozidel, ale i z pohledu událostí úzce souvisejících s rozvojem motorismu v českých zemích.