Nelegální obchod s chladivy je globálním problémem, který se stal vážnou hrozbou v mnoha zemích Evropské unie. Pašeráci používají různé metody, aby se vyhnuli zásahům orgánů činných v trestním řízení, a využívají přitom vysokou poptávku, omezené kvóty a neprůhledné zdanění.
Nelegální obchod s chladivy
V EU tvoří podle odhadů odborníků z branže velké % trhu s chladivy nelegální produkty, tj. pašované nebo dovážené mimo systém kvót. R-134a je stále široce používaným chladivem v automobilových klimatizacích – odhaduje se, že přibližně 30 % R-134a dostupného na trhu pochází z nejistých nebo dokonce nelegálních zdrojů.
Ačkoli bylo R-134a již v roce 2017 zakázáno v nových automobilech kvůli vysokému potenciálu globálního oteplování (GWP), je stále legální při obsluze starších vozidel. Pašeráci této mezery využívají a do zemí EU dovážejí velké množství plynů s vysokým GWP, často přes Ukrajinu nebo Turecko.
Dopady na automobilový průmysl
Rizika spojená s touto praktikou jsou velmi závažná a mohou reálně ohrozit fungování autoservisů a dalších automobilových společností.
Mnoho nelegálních produktů obchází kontrolu kvality, což vede k používání nebezpečných směsí neregulovaných plynů. Přítomnost vlhkosti může vést k tvorbě ledových krystalků, které blokují ventily a výparníky, a neschválené kyseliny mohou způsobit korozi vnitřních součástí, což snižuje účinnost chlazení. Nevhodné oleje mohou narušit mazání kompresorů, což vede k jejich poruchám a nákladným výměnám.
Největším rizikem však zůstává bezpečnost osob. Byly zdokumentovány případy, kdy zadržené lahve označené jako „nehořlavé“ obsahovaly hořlavé přísady. To představuje vážné riziko požáru a nehod jak pro osoby manipulující s chladivem, tak pro řidiče vozidel.
Autodílny, které používají nelegální chladiva, se vystavují vážným finančním rizikům – použití padělaných nebo nevyhovujících chladiv může mít vliv na uplatňování záruky u výrobců, zpochybnit možnost získání pojistného plnění a vést k sankcím vyplývajícím z nařízení EU o F-plynech.
Nelegální obchod navíc představuje významnou překážku při plnění klimatických cílů Evropy. Plyny s vysokým GWP, které se prodávají mimo systém kvót EU, generují neevidované emise, které maří pokrok dosažený díky mechanismu postupného snižování. Každá nelegálně prodaná láhev není jen porušením předpisů, ale také reálnou překážkou v plnění klimatických závazků EU.
Legální náhrada plynu R-134a
Aby se zabránilo používání nelegálních látek, které mohou ohrozit život, poškodit systémy a způsobit vysoké náklady za opravu, je důležité pečlivě kontrolovat etikety a nakupovat pouze od důvěryhodných dodavatelů.
Odvětví reaguje na tento problém řešením nové generace. Společnost Orbia Fluor & Energy Materials vyvinula alternativu – Klea® 456A – která pro aftermarket představuje přímou, udržitelnou náhradu za R-134a. V době, kdy se Evropa připravuje na další fázi snižování látek s vysokým GWP, a to o polovinu do roku 2027.
Chladivo Klea® 456A bylo navrženo pro servisy opravující starší vozidla, která již nemohou spoléhat na stále hůře dostupný a regulovaný R-134a. Jedná se o směs R-1234ze, R-134a a R-32, jejíž GWP je přibližně o 55 % nižší než u R-134a – při zachování stejné účinnosti a lepší dostupnosti v rámci platných předpisů F-gas. Klea® 456A navíc snižuje tvorbu trvalých vedlejších produktů, jako je trifluoroctová kyselina (TFA), což umožňuje splnit rostoucí požadavky na omezení tzv. „věčných chemikálií“ (PFAS).
Produkt Klea® 456A je klasifikován jako nehořlavý, čímž eliminuje bezpečnostní rizika a pokles výkonu, ke kterým může docházet při použití hořlavých alternativ v systémech přizpůsobených pro R-134a. To znamená, že automechanici mohou používat stávající nástroje, zařízení a oleje, čímž se vyhnou nákladným investicím.
Výrobky nové generace, jako je Klea® 456A, dávají majitelům vozidel vybavených systémy R-134a pocit bezpečí – jejich auta mohou bezpečně a efektivně „dožít“ konec své životnosti. Zároveň mohou mechanici volit ekologická chladiva bez kompromisů v oblasti výkonu systémů nebo důvěry zákazníků.



Komentáře