V červenci letošního roku zástupci společnosti Interaction navštívili pobočku Axalta FZE, která zastřešuje regiony střední a východní Asie. Zástupce společnosti Axalta FZE pan Simon Nemanic s radostí odpovídal na všetečné dotazy. Celý rozhovor vám přinášíme v tomto článku.
Simone, jaké regiony máš v rámci svého působení v Axalta FZE na starosti?
„V současné době jsem zodpovědný za 5 zemí: Spojené Arabské Emiráty, Kuwait, Qatar, Oman a Bahrain. Od roku 2019 budu mít na starosti ještě Saudskou Arábii. Ve společnosti Axalta FZE Dubai, jsem zaměstnán 2,5 roku. Před tím jsem 23 let pracoval pro Spies Hecker Slovinsko, z toho 13 let jako regionální školitel a později manažer technického oddělení.“
Jaká je kvalita lakoven v Dubaji (v porovnání s EU)?
„To je dobrá otázka… Můžete tu vidět úplně všechno (smích) od velmi špatných lakoven, které provozují svou živnost prakticky na ulici (tyto provozovny obvykle nepoužívají naše materiály) až po velmi moderní lakovny, které v Evropě nemají konkurenci. Máme zde například největší Audi / Porsche autolakovnu na světě. Celkově zde importér Audi / Porsche investoval více než 125 milionů dolarů do výstavby nových moderních lakoven.“
Jsou v Dubaji spíše značkové lakovny, nebo nezávislé (neznačkové lakovny)?
„Obě skupiny jsou zastoupeny. Nic méně požadavek importérů automobilů pro střední východ je takový, že každé dealerství zde musí mít vlastní karosárnu a lakovnu. Bez toho nelze dealerství otevřít. Značkové servisy obvykle opravují vozidla pouze do jednoho roku stáří, protože v tomto roce platí majitel vozidla plnou částku pojistného, díky které může ve značkovém servisu vozidlo opravovat. Od druhého roku stáří vozu se platí výrazně nižší pojištění, které již ovšem nepokryje opravu ve značkovém servisu. Tyto „starší“ vozidla pak končí v neznačkových lakovnách, nebo ještě častěji (kvůli nízkému pojištění) končí v totálních škodách (a to i přes poměrně malý rozsah poškození).“
Jaká je v Asii kvalita lakýrníků?
„Je to různé… Máme zde lakýrníky, kteří nemají vůbec žádné zkušenosti a znalosti. Stejně tak tu máme lakýrníky, kteří jsou na velmi vysoké profesionální úrovni. Bohužel těchto profesionálů je v současné době jen malé procento. Toto je naším úkolem… sjednotit zkušenosti a znalosti všech lakýrníků v našem tréninkovém centru tak, aby byl každý profesionál.“
Jaká je u Vás situace na trhu práce? Máte dostatek lakýrníků, nebo je u Vás podobná situace jako v EU?
„Aktuální situace je velmi špatná. Lakýrníků je velký nedostatek. Máme zde mnoho lakýrníků, kteří přicházejí z jiných států (Indie, Sri Lanka, Filipíny atd.). Bohužel se tyto lakýrníci po nějaké době ve velkém vrací do svých států, protože zde nejsou spokojení se systémem odměňování. Velmi populární je zde migrace lakýrníků na Nový Zéland, protože tam mají velmi dobré platové podmínky.“
Jaké produktové řady (Axalta) nabízí v Dubaji? Používají se zde vodou ředitelné nebo ředidlové podkladové barvy?
„Na trh dodáváme veškeré produktové portfolio Spies Hecker, včetně „starých“ ředidlových produktových řad. Minulý rok jsme začali aktivně nabízet Hi–TEC, který se zde stal velice populárním. A to i přesto, že místní legislativa používání materiálů na vodní bázi přímo nenařizuje. Momentálně zde řada Hi-TEC 480 díky svým vlastnostem válcuje konkurenční dodavatele.“
Jaké odstíny jsou na vozidlech v Dubaji nejpopulárnější?
„Ve střední a východní Asii je jednoznačně nejpopulárnější bílá barva. Více než 65 % vozidel v těchto regionech má bílý odstín. Speciálně populární je bílá perleť (BMW A96, Toyota 077 apod.) Po bílé barvě následují v žebříčku popularity odstíny stříbrné a černé. Bohužel v případě bílé barvy se jedná většinou o třívrstvé perleťové odstíny…“
V Dubaji je k vidění spousta kuriozit, včetně speciálních laků na vozidlech. Jaký nejsložitější odstín jsi musel řešit?
„Řešil jsem opravu laku u mnoho velmi drahých vozidel (McLaren, Rolls Royce, Buggati) s velmi zvláštními odstíny, které bylo při opravě velmi těžké napodobit. Žije zde velmi mnoho bohatých lidí, kteří mají „bláznivé“ požadavky na vzhled jejich vozů. Zdejší Šejkové si objednávají vozidla již v prvovýrobě s unikátním lakem, který nemá nikdo jiný na světě. Opravovat tyto unikátní laky je obvykle velká výzva. Vždy je to velká improvizace.“
„Nejtěžší barva, se kterou jsem se setkal je oranžová barva na MCLarenu. Obsahuje speciální pigment, který vyžaduje speciální podmínky aplikace (teplota při aplikaci nesmí přesáhnout 21°C). S ohledem na zdejší vysoké teploty je možné tento odstín aplikovat pouze ve speciálních kabinách, které mají klimatizaci. Další problematické odstíny pro opravu jsou obvykle ty s vysokým podílem speciálního Croma pigmentu.“
Jak opravujete třívrstvé odstíny? Provádíte opravy technikou rozstřiku do sousedních dílů?
„Je to paradox, ale ve více než 70 % případů se oprava provádí tzv. do hrany. Mentalita majitelů vozů ve střední a východní Asii je taková, že nechtějí, aby servis lakoval díly na vozidle, které nejsou poškozené. Na druhou stranu ale nechtějí, abych jejich vozidla byla „vícebarevná“. Lakýrníci musí vyvinout velké úsilí, které je stojí mnoho času, aby bylo možné provézt opravu tzv. do hrany a oprava přitom nebyla vidět. Samozřejmě, pokud to není možné dosáhnout přesné barevné shody, provádějí se zde také opravy s technikou rozstřiku do sousedního dílu.“
Používají se zde v lakovnách klasické koloristické nástroje (koloristické štítky), nebo se využívají nástroje digitální koloristiky (Spektrometr)?
„Lakovny prakticky nepoužívají klasickou koloristiku se štítky (color box)… Vzhledem k tomu, že lakýrníci musejí opravovat vozidla tzv. do hrany s přesností min. 95 %, nemohou se spolehnout na výběr odstínu z color boxu, protože jde jen těžko dosáhnout přesné barevné shody aplikované barvy a vybraného vzorku (každý lakýrník má vlastní rukopis). Lakýrníci si vytvářejí vlastní databázi vlastnoručně stříkaných vzorků, na které se mohou 100 % spolehnout.“
„Axalta se i zde v Asii intenzivně zaměřuje na rozšíření tzv. digitálních koloristických nástrojů (spekrtometr). Protože budoucnost u všech dodavatelů barev je taková, že klasický color box a jeho pravidelná aktualizace přestane existovat.“
Jakým způsobem se lakovny vypořádávají s vysokou teplotou, která zde panuje (venkovní teplota 45°C v době, kdy se rozhovor konal)? Používáte nějaké speciální materiály?
„Ano, většinou tu teploty přesahují 40°C. Jediné co můžeme dělat, je používat extra pomalé ředidla a tužidla. V lakovnách jsou na stropě instalované obří větráky (turbíny), které dokážou schladit vzduch v prostoru lakovny o cca 10 °C.“
Používají se ve střední Asii materiály z řady Expres?
„Ano, používáme vrchní průhledný lak Spies Hecker 8800 SPEED CLEAR a Expresní plnič 5500. Přestože by se mohlo zdát, že expresní materiál nebude ve zdejších podmínkách možné aplikovat, opak je pravdou. Tento druh materiálu je velmi citlivý na správnou vlhkost, která je zde naopak ideální a konstantní po celý rok (oproti podmínkách v Evropě).“
Jaká je u vás průměrná doba objednání do lakovny (v ČR aktuálně cca 1,5 měsíce, pozn. redakce)?
„V současné době nejsou čekací doby dlouhé. Obvykle do jednoho týdne od objednání (pakliže jsou dostupné náhradní díly).“
Slyšeli jsme, že v jedné ze zemí, které máš na starosti, je lakovna, která produkuje „na naše poměry“ extrémně hodně zakázek (v rámci jednoho pracovního dne). Můžeš nám o této lakovně něco povědět?
„Ano, je to autolakovna Alsayer v Kuwaitu. Lakovna používá kompletní portfolio produktů Spies Hecker. Je uspořádána do sedmi pruhů (ve dvou lajnách se dělají velké opravy, ve dvou dalších auta se střední opravou, v dalších dvou lajnách malé opravy). Na poslední lajně se opravují pouze vozidla metodou speed repair (opravy v malém rozsahu). Lakovna připomíná pásovou výrobu na lince… Celková produkce této lakovny je 80 opravených vozidel denně, ve dvou směnném provozu. K lakování vozidel používají výhradně expresní materiály Spies Hecker (vrchní lak 8055, plnič 5250 a 5500).“
Dubaj je země neomezených možností… týká se to i vozového parku zdejších šejků. Jaké nejbizarnější auto si měl možnost vidět, nebo opravovat?
„Řešil jsem opravu vozidla zdejšího šejka. Jednalo se o BMW 7 se speciálním odstínem. Jedná se o třívrstvou bílá perleť, ve které je prach z diamantů. Další skutečné diamanty o velikosti cca 1 cm v průměru, jsou použity v interiéru. Celkem pět diamantů je vsazeno do dřevěného obložení vozu. Na celém světě jsou pouze dvě vozidla v tomto provedení (šejka a jedné z jeho manželek). Když se toto vozidlo opravovalo po nehodě a lakovalo, byla po celou dobu přítomna ochranka (seděla uvnitř vozu) a vozidlo hlídala. Dokonce i v momentě kdy, se v lakovacím boxu sušil vrchní lak, byli členové ochranky uvnitř (30 min / 70 °C)… (smích).“
Šejkové sbírají nové luxusní vozidla jako hračky. Máš ještě nějakou zkušenost se sbírkou některého ze šejků?
„Ano, šejkové mají tolik peněz, že nevědí, za co je utrácet. Proto si kupují „nové hračky“ v podobě nových luxusních vozidel. Obvykle jich mají tolik, že je vlastně vůbec nevyužívají… jsou to sbírky. Jeden náš zákazník (šejk), který mimo jiné provozuje obrovskou Audi / Porsche lakovnu má soukromou sbírku Porsche. V této sbírce je aktuálně více než 1500 vozidel Porsche od těch nejstarších až po ty současné, včetně všech limitovaných edicí, které se kdy vyráběli…“
Komentáře