Představují pro autoservisy dodatečné poplatky za diagnostiku prostřednictvím OBD již vážný problém?

25. října 2024, 12:53

Digitální transformace ovlivňuje i automobilový průmysl. Stále více dílů a komponentů je vybaveno pokročilou elektronikou a senzory. To zvyšuje složitost vozidel a někdy také ztěžuje opravy. Ty mohou vyžadovat nejen mechanické znalosti, ale dokonce i základní programátorské dovednosti. Navíc přístup k moderním systémům často není zadarmo…

Kolik autoservisy vynakládají za placené předplatné?

Práce s pokročilou elektronikou vozidla vyžaduje mimo jiné odpovídající vybavení. Často se také stává, že automobilky chrání systémy vozidla před neoprávněnou instalací náhradních dílů. V takovém případě musí mít autoservis vhodný diagnostický přístroj, obvykle určený pro konkrétní značku vozu a často vyžadující přímé, vzdálené připojení k serverům výrobců vozidel, aby mohl náhradní díl namontovat.

Na základě průzkumu trhu našich polských kolegů se s tímto problémem setkává naprostá většina autoservisů. Tato řešení mají zaručit bezpečnost vozidla, ale velmi často jsou příčinou vysokých nákladů na jeho opravu právě kvůli míře složitosti a nákladnosti postupů.

Přístup k palubním údajům je při opravách vozidel stále důležitější. Již mnoho let se k tomuto účelu používá diagnostická zásuvka OBD. S rozvojem kybernetické bezpečnosti vozidel se nezávislé autoservisy stále častěji setkávají s překážkami volného přístupu k datům vozidla prostřednictvím tohoto rozhraní. Jednou z takových překážek je nutnost pokaždé se autorizovat v systému výrobce vozidla, což zahrnuje placení předplatného.

Jak lze snadno odhadnout, autoservisům, které se nezaměřují pouze na vybrané značky vozidel, vznikají značné náklady na přístup k datům potřebným i pro základní opravy. Pouze každý desátý autoservis nevynakládá dodatečné náklady na přístup přes OBD. U naprosté většiny servisů tyto náklady dosahují až 1.000 PLN měsíčně (cca 6.000 Kč/230 EUR). A podle 30 % servisů jsou dodatečné náklady ještě vyšší. Dosahují dokonce více než 2.000 PLN měsíčně (cca 12.000 Kč/460 EUR).

Údaje pocházejí ze zprávy „Průmysl, obchod a služby v automobilovém průmyslu“, kterou připravil MotoFocus.pl ve spolupráci se Santander Bank Polska, Sdružením distributorů a výrobců automobilových dílů a Polskou agenturou pro investice a obchod.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!