Růst počtu vyrobených vozů, tržeb i exportu

28. června 2024, 10:18

Návrat na předkrizové hodnoty produkce, meziroční růst exportu o více než 23 procent a tržeb na téměř 1,5 bilionu korun –to jsou základní atributy, kterými lze charakterizovat vývoj v členských firmách Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v loňském roce. Jde o opětovné potvrzení konkurenceschopnosti tuzemského automotive a vzhledem k váze sektoru v celé ekonomice také o dobrou zprávu pro celou Českou republiku.

„Výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2023 jsou jednoznačně dobrou zprávou pro českou ekonomiku. Sektor byl tahounem průmyslové výroby a v řadě ukazatelů již překonal úroveň před pandemií,“ hodnotí loňský rok Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu, a dodává: „Firmy automotive si dokázaly poradit s doznívající volatilitou v dodavatelských řetězcích a celkově dosáhly opět lepších výsledků něž o rok dříve. Dostupná data ukazují i rozvoj výroby elektromobilů a jejich komponent, což je oblast, která si nárokuje nemalé investice.“

Přes řadu zmíněných výzev dokázali tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšit výrobu o 14,8 procenta a počtem 1.397.816 vyrobených osobních automobilů téměř dosáhnout předkrizových hodnot. Celkový počet vyrobených silničních vozidel vzrostl loni meziročně o 14 procent na 1.423.979 kusů. Počet vozidel s elektrickým pohonem se zvýšil o 34 procent, vyrobeno jich bylo 180.887, což představovalo 13 procent z celkové produkce.

Celkové tržby firem sdružených v AutoSAPu vzrostly meziročně o 17,7 procenta a dosáhly 1478,2 miliard korun. Ještě rychleji rostl export (meziročně 23,2 %), přičemž na tomto růstu se podíleli jak finalisté, tak dodavatelé. I nadále platí, že řada dodavatelů sektoru automotive patří mezi největší české exportéry vůbec. Nejvýznamnějším exportním partnerem zůstává Německo se stabilním podílem 29,4 procenta. Po brexitovém propadu se na druhé místo vrátila Velká Británie, těsně následovaná Francií a Slovenskem.

Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAPu dosáhl koncem loňského roku 141.862 osob a je dlouhodobě stabilní. I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců – vzhledem k trvající neutěšené situaci na trhu práce si firmy v maximální možné míře snaží své zaměstnance udržet. Automotive je přitom i nadále atraktivním zaměstnavatelem. Meziroční nárůst mezd ve firmách AutoSAPu dosáhl 8,8 procenta a celková průměrná mzda stoupla na 54.637 korun. Je tak o 30,2 procenta vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu.

Pokud jde o budoucnost automobilového průmyslu, definují členové AutoSAPu několik oblastí, které další rozvoj limitují. Jednou z nich je trh práce.

Viceprezident a místopředseda Divize dodavatelů a účelových organizací AutoSAPu Miroslav Dvořák k tomu říká: „Je nutné, aby byl vytvořen a s pomocí národních i EU strukturálních fondů financován systém celoživotního vzdělávání pomocí upskillingových a reskillingových platforem. V rámci sílícího tlaku na změny a navyšování kvalifikace pracovníků pomohou jejich rozvoji, udržení zaměstnatelnosti a usnadní rekvalifikace. Současně zvýší interní i externí mobilitu pracovní síly.“ 

Zároveň zmiňuje další podmínky nutné pro úspěšný rozvoj dodavatelské základny: zjednodušení migračního procesu s cílem zajistit dostatečný počet odborníků, tlak na novelizaci školského zákona, která na úrovni středního vzdělání uzákoní samostatnou duální větev odborného vzdělávání, liberalizace pracovněprávní legislativy nebo maximální digitalizaci pracovněprávní agendy.

Nutnost zajistit větší flexibilitu trhu práce zdůrazňuje i Martin Jahn a přidává další témata, která budou mít výrazný vliv na úspěch tuzemského autoprůmyslu v budoucnu: „Automobilový sektor prochází jednou z nejzásadnějších transformací a nyní se nacházíme v období, kdy se láme chleba. Za předpokladu, že se podaří zajistit větší flexibilitu trhu práce, udržet na rozumné výši ceny energií a současně přijmout konkrétní národní opatření na podporu rozvoje vědy a výzkumu, není důvod, proč by české firmy v dlouhodobém výhledu na světovém automobilovém trhu neuspěly. Že konkurence, zejména asijská, nespí, na to si musíme zvyknout. Prosté uvalení cel na čínské elektromobily to ale samo o sobě nevyřeší.“

A jaký bude ten nejbližší, letošní rok? Martin Jahn zůstává optimistický. „Jakkoli s řadou výzev budeme muset pracovat i nadále, jsem přesvědčen, a prvních pět měsíců 2024 tomu nasvědčuje, že automobilový průmysl má před sebou další rekordní rok, jehož výrobní výsledky budou výrazně nad loňským rokem a posunou nás nad výrobní objemy předkrizových let,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Členské firmy AutoSAP v roce 2023
  • Tržby: 1 478,2 mld. Kč (+17,7 %)
  • Export: 1 265,7 mld. Kč (+23,2 %)
  • Počet zaměstnanců: 141 862 osob
  • Průměrná mzda: 54 637 (+8,8 %)
Výrobci vozidel v roce 2023
  • Tržby: 908,2 mld. Kč (+23,4 %),
  • Export: 831,6 mld. Kč (+29,4)
  • Zaměstnanost: 47 210 osob (-0,9 %)
  • Průměrná mzda: 66 921 Kč (+9,5 %)
  • Výroba:
    • Osobní automobily: 1 397 816 kusů (+14,8 %)
    • Autobusy: 5 253 kusů (-1,3 %)
    • Nákladní automobily: 1 432 kusů (+6,3 %)
    • Motocykly: 755 kusů (-53,5 %)
    • Přívěsy a návěsy: 18 723 kusů (-19,3 %)
Dodavatelé v roce 2023
  • Tržby: 542,5 mld. Kč (+10,4 %),
  • Export: 423,3 mld. Kč (+12,6 %)
  • Zaměstnanost: 84 336 osob (+0,5 %)
  • Průměrná mzda: 47 050 Kč (+8,7 %)
Účelové organizace v roce 2023
  • Tržby: 27,6 mld. Kč (-3,6 %),
  • Export: 10,8 mld. Kč (+24,9 %)
  • Zaměstnanost: 10 316 osob (+3,8 %)
  • Průměrná mzda: 60 445 Kč (+7,1 %)
Author: AnM
Journalist at MotoFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!