Brzdová kapalina je jednou z nejdůležitějších kapalin v automobilu, často ale také bohužel velmi přehlíženou. Pokud do vozidla natankuje řidič špatné palivo, motor se „pouze“ zastaví. Pokud bude v chladícím okruhu motoru nesprávná chladící směs, systém „pouze“ koroduje nebo zamrzne. Pokud bude nevhodná kapalina v ostřikovačích, v zimě „pouze“ zamrznou. Jestliže bude nesprávná nebo stará brzdová kapalina v brzdovém systému, nejde „pouze“ o peníze, ale jde o život. Jde o život nejen posádky vozu, ale i ostatních účastníků provozu. Pro ATE specialistu na brzdové systémy, je bezpečnost vždy na prvním místě.
Jakou brzdovou kapalinu použít pro výměnu?
Na trhu najdeme v nabídce široké spektrum specifikací a druhů od DOT 3, DOT 4, přes DOT 4+, DOT 4 LV, DOT 4 Racing, až k DOT 5, DOT 5.1 a DOT 5.1 Super. Jak se v tom má automechanik vyznat? Určitě si dejte pozor na často univerzální, chybné a zcela zavádějící texty na obalu o použití brzdové kapaliny do všech brzdových systémů a možném míchání. Lépe vám poslouží tzv. technický list výrobku.
Je důležité mít na paměti, že servisní interval a vhodný druh pro výměnu brzdové kapaliny vždy určuje výrobce vozu. Stejně tak je výrobcem předepsaný postup výměny a odvzdušnění brzdového systému, včetně správného vybavení v podobě přetlakové plničky. Staré postupy, metody a poučky o odvzdušňování od nejdelší trubky dávno neplatí. Moderní brzdové systémy (např. ESP) a jednotky ESC (Electronic Stability Control) potřebují pro kvalitní výměnu kapaliny a následné odvzdušnění velký průtok za definovaného tlaku.
Detailní postup, metodiku práce a vhodné vybavení, stejně jako ucelený přehled o brzdových kapalinách získáte na ATE školení 2.1 – Údržba a opravy moderních brzdových systémů, které pořádají oficiální distributoři značky ATE. Kompletní školící program je možné si stáhnout na webových stránkách na adrese ate-brzdy.cz nebo přímo zde.
Brzdová kapalina pro elektrická a hybridní vozidla
Relativně vysoké špičkové zatížení brzdového systému u elektrických a hybridních vozidel v důsledku rekuperace energie, méně častému cyklickému brzdění a vyšší hmotnosti vozidla vytváří požadavek na brzdovou kapalinu s relativně vysokým mokrým bodem varu a také velmi nízkou viskozitu při nízkých teplotách.
Společnost Continental pod značkou ATE nabízí řešení v podobě brzdové kapaliny ATE Super DOT 5.1. Tento produkt splňuje požadavek na nízkou viskozitu za nízkých teplot a zároveň vysoký mokrý bod varu tj. min 180 °C. ATE Super DOT 5.1 (ISO 4926 Třída 7) splňuje všechny požadavky kladené na brzdovou kapalinu pro EHV (Elektrická Hybridní Vozidla), včetně požadavků tříd 5-1 a 6 normy ISO 4925.
Vlastnosti produktu:
- charakteristika: homogenní, čirá
- barva: žlutá
- suchý bod varu: min. 265° C
- mokrý bod varu: min. 180° C
- viskozita při –40° C: max. 750 mm²/s
- viskozita při +100° C: 1,8 až 2,4 mm²/s
- obsah vody: max. 0,20 %
Komentáře