Philips: Xenon – fakta a mýty

15. listopadu 2021, 14:24

V 90. letech minulého století uvedl Philips do sériové výroby nový světelný zdroj – xenonové výbojky. Původně byly nabízeny ve vozech prémiové třídy, postupem času se staly populárními i v jiných segmentech. Stále však pro mnoho řidičů zůstávají „záhadou“, kolem které vzniklo paradoxně mnoho „nejasností“.

Proto si použití xenonových výbojek vyžádalo vývoj nových konstrukcí světlometů. Počínaje elektroinstalací, přes optiku, až po mechanickou stabilizaci polohy vůči vozovce známou jako samonivelační systém. Ve fázi schvalování zákonodárce také doporučil zavedení systému ostřikovačů krytů světel.

Faktem je, že zavedení těchto řešení mělo skutečný dopad na cenu vozu. To byl také důvod, proč byly zpočátku xenonové výbojky nabízeny v prémiové třídě. Postupný vývoj této technologie umožnil vývoj nových typů, jako jsou D5S nebo D8S s nižším výkonem 25W. Jsou stejně účinné, ale nevyžadují složité konstrukce světlometů, včetně samostatného systému ostřikovačů nebo samonivelace.

Philips D8S

To bylo potvrzeno příslušnými předpisy, takže je mýtus, že bez nich xenony nemohou fungovat. To právě tyto typy se dnes montují do modelů aut z nižších segmentů.

Při té příležitosti stojí za to vysvětlit si rozdíly mezi xenonovými a bi-xenonovými světlomety. Ve skutečnosti se liší pouze optickým systémem použitým uvnitř. V obou případech je zdrojem světla stejná xenonová výbojka.

Neoddiskutovatelným faktem, vyplývajícím rovněž z fyzikálních a chemických zákonů, je delší životnost těchto výbojek oproti halogenovým žárovkám. Například záruka na funkčnost Philips Xenon LongerLife je až sedm let (standardní 4, po registraci produktu další 3).

Přesto je však mýtem, že jednou nainstalovaná xenonová výbojka vydrží přes celý „život“ vozu. Pomaleji, ale přesto i tento plyn ztrácí své vlastnosti, což je vidět na změně barvy z bílé na fialovou. Stejně jako zmenšujícím se dosahu světlometů na silnici.

To je ten správný čas připravit se na výměnu. Platí stejná zásada jako u halogenových žárovek. Vždy by se to mělo dělat v párech. V tomto případě bude rozdíl mezi starou a novou xenonovou výbojkou ještě zřetelnější. Rovněž v kvalitě osvětlení vozovky, což je zásadní důvod, proč řidiči volí tento typ světelného zdroje.

Výběr nových xenonových výbojek je třeba dobře promyslet. Pokud se budete řídit nejnižší cenou, může to mít za následek nedostatečnou kvalitu produktu. To se mimo jiné promítne do kratší životnosti, na kterou se záruka nevztahuje. Může to také poškodit elektroniku vozu včetně měniče napětí. Jeho výměna přinese řidiči další – a nemalé – náklady.

Značka Philips nabízí několik modelů xenonů pro automobily s 12V instalací. Liší se jak dostupností typů, tak technickými parametry. Například Xenon WhiteVision gen2 má barevnou teplotu 5000 K, což se projevuje až o 120 procent vyšší – v porovnání se zákonem požadovaným minimem – výkonem paprsku na silnici.

Naproti tomu Xenon X-tremeVision gen2 dosáhl zvýšení výkonu až o 150 procent i s mírně nižší barevnou teplotou 4800 K. Zmíněný Xenon LongerLife 4300 K je propozicí pro řidiče, kteří hledají „zlatý střed“ mezi efektivitou a trvanlivostí (prodloužená provozní záruka 4 + 3 roky).

Nejoblíbenější náhradou továrně montovaných xenonových výbojek je Philips Xenon Vision 4300 K. Proto jsou v této řadě nabízeny všechny dnes používané typy – D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S, D4R, D5S a D8S.

Tyto příklady dokazují, že populární názor, že mezi modely xenonových výbojek stejného výrobce nejsou žádné rozdíly, není pravdivý.

Na fórech řidičů se často diskutuje o oprávněnosti objednání výměny těchto výbojek v servisu. V tomto případě hodně – stejně jako v případě světlometů s halogenovými žárovkami – závisí na dostupnosti montážních objímek. Stejně jako doprovodná elektronika, která může vyžadovat připojení k palubnímu počítači a reset dat.

Halogenové žárovky jsou již desítky let nejčastěji používaným světelným zdrojem v motorových vozidlech. Jejich tržním nástupcem budou LED retrofity, které se svými parametry blíží práci xenonových výbojek. Neznamená to však konec jejich výroby. Technologie výbojek se stále vyvíjí, takže to, co bylo včera samozřejmostí, dnes může být mýtem.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!