TMD Friction: Princip fungování a výhody směrových brzdových destiček

20. února 2024, 12:48

Komfort jízdy závisí na mnoha faktorech, včetně úrovně vibrací a hluku, které vytváří brzdový systém. Proto je stále oblíbenější montáž směrových destiček, které zajišťují účinné a tiché zastavení vozidla.

Výrobci automobilů věnují mnoho času a pozornosti, aby jízda jejich vozidly byla co nejpohodlnější. Jedním z hlavních problémů, který je třeba řešit, je snížení rušivých a nepříjemných zvuků vycházejících z vozu. Směrové brzdové destičky byly vyvinuty s cílem snížit vibrace a z nich vyplývající hluk vycházející z brzdového systému. Při správné montáži přinášejí větší komfort při brzdění.

„Výzvou pro výrobce třecích materiálů je snížení hluku a vibrací vznikajících při brzdění. Při sledování tohoto cíle je třeba zachovat přiměřenou rovnováhu mezi bezpečností, komfortem a náklady. Řešením jsou směrové brzdové destičky, které se od běžných destiček liší tím, že mají asymetrický tvar. Nejoblíbenější z nich jsou destičky s půlkruhovým výřezem v tlumicí podložce a také destičky s asymetrickým zkosením třecího materiálu,“ vysvětluje Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK společnosti TMD Friction, vlastníka značky Textar.

Směrové brzdové destičky poznáte podle výřezu v tlumicí desce.

Jak fungují směrové brzdové destičky?

Směrové brzdové destičky jsou asymetrické. Takové destičky s identickým tvarem nosné desky jsou párové, ale s odlišnou povrchovou úpravou detailů. Tento typ destiček lze úspěšně použít v originálních brzdových třmenech, klíčová je však správná montáž.

„Směrová podložka funguje na principu páky. Výřez v tlumicí destičce se nachází v místě kontaktu s brzdovým pístkem a nastavuje destičku do správného úhlu vůči brzdovému kotouči. Destička se nejprve dotýká kotouče na výstupu a teprve potom na vstupu. Toto řešení výrazně snižuje vibrace a hluk při brzdění, a také zajišťuje rovnoměrné opotřebení destiček. Ke změně kontaktu dochází pouze na začátku procesu. V závěrečné fázi brzdění je síla vytvářená pístky již vysoká, což zajišťuje, že destička leží v jedné rovině s kotoučem,“ říká Przemysław Przymuszała.

Chyby při montáži směrových brzdových destiček

Vzhledem k nutnosti zachovat správnou interakci na rozhraní mezi destičkou a kotoučem je velmi důležité, aby byly směrové brzdové destičky správně namontovány. Aby to bylo snazší, jsou brzdové destičky Textar opatřeny šipkami označujícími směr otáčení brzdového kotouče. Bohužel i při tomto zdánlivě jednoduchém úkonu může dojít k chybám, které způsobí nespokojenost řidiče a mohou vést i k oprávněné reklamaci.

„Destička s půlkruhovým výřezem, kterému se podle jeho charakteristického tvaru říká „banana slot“, je namontována na vnitřní straně brzdového kotouče ve směru jeho otáčení. Ten na něj, obrazně řečeno, musí najíždět. Pokud jsou destičky do třmenu vloženy opačně, může nesprávné pořadí doteku s kotoučem vést k špatnému kontaktu třecích vrstev destičky a kotouče a k pískání při brzdění. Abyste předešli chybám při montáži, stačí si přečíst návod dodávaný s každým balením brzdových destiček Textar,“ říká Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK ve společnosti TMD Friction.

Podle zkušeností zástupců značky Textar jsou záměna stran a orientace směrových brzdových destiček dvě nejčastější chyby, ke kterým při montáži těchto dílů dochází. Třetí je ponechání ochranné pásky nalepené na brzdovém obložení.

Společnost Textar nabízí více než 1 600 referencí brzdových destiček pro osobní automobily.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!