Palivo E10 se počátkem roku 2024 stalo v Česku standardním druhem benzinu, což znamená, že téměř všechny čerpací stanice nabízejí standardní 95oktanový (prémiový) benzín, který je smíchán s až 10 % etanolu vyráběného z obnovitelných zdrojů. Přínos týkající se snížení emisí má ale i negativní stránku. Dlouhodobé používání benzinu E10 v nekompatibilních vozidlech může způsobit škody. Značka Wynn’s dokáže s těmito problémy pomoci.
E10 je palivo, na které se nastavují nové motory už od roku 2016. Zavedení paliva E10 na čerpacích stanicích by mělo snížit emise CO2 z dopravy o 155.000 tun ročně, což odpovídá tomu, jako kdyby 70.000 automobilů zmizelo ze silnic.
Není to novinka jen v Česku. Na Slovensku se jezdí na palivo E10 již od roku 2019.
Problémy s jízdními vlastnostmi
Etanol zvyšuje tvorbu usazenin v motoru a ovlivňuje jízdní vlastnosti, což vede ke korozi, a nakonec k selhání součástek. Tvorba usazenin a koroze ovlivňují účinnost motoru a životnost.
E10 je méně stabilní palivo. Může způsobit například předčasné vznícení paliva v motoru při nízkých otáčkách (LSPI efekt), mírně nestabilní chod a špatné startování za studena. Je náročnější nastartovat vozidlo, které delší dobu nejelo. Vyšší těkavost etanolu může u starších vozidel přispívat k problémům s tzv. “parním zámkem” při vyšších provozních teplotách. Parní zámek je problém moderních motorů, kde dochází k odpařování etanolu, v případě, kdy se palivo zahřívá již v palivovém potrubí. Odpařené palivo vytváří v palivovém systému protitlak a brání přístupu plynu do motoru. Obvykle k tomu dochází, když vozidlo jede na volnoběh nebo bylo vypnuto a znovu rychle zapnuto.
Řešení Wynn’s: E1O PROTECTOR
Speciálně vyvinutý pro předcházení problémů s korozí v palivu při používání paliva E10. Nabízí motoristům ekonomické řešení, které eliminuje riziko poškození motoru způsobené palivem E10.
- E10 je bezpečný pro benzinové motory
- chrání palivový systém proti škodlivým účinkům paliva E10
- snižuje riziko poškození motoru způsobené palivem E10
- promazává celý palivový systém, včetně těsnění a ucpávek
Dlouhodobé účinky
Vyšší agresivita etanolu může způsobit problémy s hadicemi a těsnicími materiály používanými v palivovém systému jako je polyuretan nebo tam, kde jsou použity epoxidové pryskyřice. Kromě rizika úniku paliva se mohou pryžové součásti a pryskyřice částečně rozpustit a vytvářet usazeniny, které mohou znečistit vstřikovače nebo trysky karburátoru.
V závislosti na množství paliva a době jeho spotřeby se může palivo obsahující etanol díky své hygroskopické povaze (schopnost absorbovat a zadržovat vodu) stát vysoce agresivním a způsobit korozi hliníku, zinku a pozinkovaných materiálů, mosazi a mědi.
Problémy se budou týkat vozidel registrovaných před rokem 2002 a části vozidel registrovaných do roku 2011. Stejné problémy se můžou vyskytovat i u vozidel registrovaných po roce 2011, avšak nejsou přičítány palivu E10. Je to proto, že účinky na vozidlo budou velmi rozdílné, v závislosti na tom, jak lidé do vozidla tankují a jak často ho používají.
Řešení Wynn’s: GDI Efficiency Restorer (obnovovač účinnosti GDI)
Rychlé a úplné odstranění vnitřních usazenin a karbonu ze vstřikovačů paliva. Obnovuje účinnost motoru.
- unikátní PEA aditivační technologie rychle čistí vnitřní a vnější usazeniny vstřikovačů
- testováno pro obnovení účinnosti vstřikovačů na 98,3 % na jednu nádrž paliva
- promazává vstřikovače a vstřikovací systém, aby se zabránilo negativním účinkům paliva E10
- pomáhá chránit turbodmychadlo
Autorizovaným distributorem produktů Wynn’s je společnost Top Oil Services, s.r.o.
Komentáře