Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí být podváděni. Auta si raději prověřují alespoň ve veřejně dostupných zdrojích. Vyplývá to ze statistik sdružení SOVA, které provozuje stránku sloužící k ověřování stavu ujetých kilometrů.
Stránku, na které je možné ověřit, zda neexistuje záznam o stočení vozu, Sdružení SOVA spustilo v roce 2014. Ověření probíhá po ručním zadání VIN kódu. Pro společnosti, které zpracovávají údaje o větších počtech automobilů je ale důležité získávat údaje hromadně a pokud možno v reálném čase.
„Od spuštění stránky v roce 2014 zaznamenáváme každým rokem stále více návštěv tzv. robotů, které využívají různé společnosti k ověřování aut. Za rok 2014 proběhlo v průměru 10.440 kontrol měsíčně (348 denně), v roce 2015 již 32.195 (1.073 denně), další rok návštěvy narostly na 52.765 (1.759 denně) a v tomto roce je zatím průměrná měsíční návštěvnost automatizovaných robotů 54.755 (1.825 denně),“ popisuje zájem o data předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý. „Naše data jsou veřejně přístupná a zdarma, proto jsou pro různé společnosti či podnikatele zajímavá. Informace o tom, zda je auto stočeno anebo ne, se mohou hodit jak obchodníkům s auty, tak pojišťovnám, bankám či leasingovkám. Ověřují si tak, co kupují, případně, zda uváděna hodnota auta skutečně odpovídá jeho stavu.
Auta dovážena ze zahraničí se nejčastěji stáčejí právě před přihlášením, a tak pokud projdou prohlídkami, jsou nové hodnoty tachometrů de facto legalizovány. Může se tedy lehce stát, že kupovaný vůz je oficiálně v pořádku, ale ve skutečnosti tomu tak není, jelikož STK pravost stavu tachometru nijak neověřují. Kupující resp. prodávající na něm pak nejenom tratí, ale tím, že neznají jeho stav, ohrožují všechny účastníky silničního provozu.
V současné době se připravuje novela zákona, kterou musí Česká republika přijmout, aby splnila směrnici Evropské unie 2014/45. Ta státům nařizuje přijmout účinná opatření proti manipulacím s tachometry. Situace by se po jejím přijetí mohla alespoň částečně zlepšit. Má totiž poprvé zavést zákaz stáčení po poměrně vysokými pokutami.
„Pokud bude mít SOVA možnost se k zákonu vyjádřit, tak zákonodárcům doporučí, aby do zákona zahrnuli i vytvoření veřejné databáze se záznamy o najetých kilometrech. Ta by následně měla být urychleně propojena a sdílena s ostatními státy EU,“ dodává Veselý. „Problémy, týkající se stáčení tachometrů mohou podle nás v blízké době ještě eskalovat, a to kvůli očekávanému zvýšení dovozů dieslových automobilů, na které je v západní Evropě pořádán vládami doslova hon, který nutí jejich majitele se jich rychle zbavovat,“ poznamenal Veselý.
Databáze sdružení SOVA aktuálně obsahuje 9.808 aut, která jsou podezřelá z manipulace s tachometrem. Většinou se jedná o záznamy najetých kilometrů uváděné u nabídek vozů v aukcích a na inzertních serverech. Systém automaticky porovnává stavy tachometrů uváděné na internetu v čase a zkoumá, zda se někdy nesnížily. K ověření auta stačí na stránkách http://www.sdruzeni-sova.cz/seznam-aut-s-podezrenim-na-zasah-do-stavu-tachometru zadat VIN kód auta.
Komentáře