Firma Dayco, přední dodavatel motorových dílů a řídicích systémů pro automotive, průmysl a aftermarket, dodává řadu důležitého OE vybavení výrobcům vozidel napříč Evropou i mimo ni.Navíc jako zavedený odborník na přenos energie je preferovaným partnerem pro mnoho výrobců automobilů a jeho zkušenosti napomáhají vyvinout vysoce účinná řešení, převážně plnit emisní cíle, které požadují vládní instituce po celém světe.
Z nepřeberného množství vývojových novinek můžeme zmínit Dayco Hight Tenacity (HT) neboli “bílý” řemen, který se díky vrstvě PTFE na vnitřních zubech a jádru ze skelných vláken stal hlavním rozvodovým řemenem u mnoha výrobců automobilů.
Jako se neustále vyvíjejí motory, tak se vyvíjejí také materiály, který zaručují vyšší výkon. Takové se používají při výrobě HT řemenů Dayco, čímž se jejich kvalita posunula o úroveň výše.
Řemeny Dayco HK, původně navržené pro konkrétní aplikace Peugeot / Citroën, využívají nejvyšší úroveň technologického vývoje a jsou tvořeny tkaninou, která obsahuje aramidová vlákna. Touto kombinací dosahují extrémního výkonu a také dokonalé geometrie zubů, což je činí zvláště účinnými pro systémy přenosu opravdu velké energie.
Mezi další významná řešení patří řemen v oleji (BIO), technologie, kterou společnost Dayco původně vyvinula pro pohon vysokotlakého vstřikovacího čerpadla paliva 1,8-litrového motoru „Lynx“ od Fordu. Toto řešení bylo následně použito v několika dalších aplikacích, kde se věnuje zvláštní pozornost prostoru a vznikl tak oboustranný rozvodový řemen.
Dalším inovativním řešením je Dayco řemenový startér/alternátor (BSG) 48 V, hybridní motorový stop/start systém navržený tak, aby umožnil přenos točivého momentu v různých směrech. BSG je neortodoxní alternátorový systém, který kromě nabíjení baterie v případě potřeby zajišťuje startování motoru a rekuperaci brzdné energie prostřednictvím alternátoru přes pomocný řemen.
Drážkové řemeny (Poly-V belts) firmy Dayco pro tento systém používají bílou, vysoce pevnou tkaninu, kterou je potažena drážkovaná strana. Jsou obzvláště odolné a navržené pro provoz v zimních teplotách do – 40 °C a zároveň odolné teplotám až 90 °C, jaké se vyskytují v motorovém prostoru.
Technické tipy
Existuje řada tipů, které Dayco doporučuje mechanikům mít na paměti při výměně dílů primárního a pomocného pohonu. Mimo jiné mezi ně patří:
- ujistěte se, že je motor studený, neběží po dobu nejméně čtyř hodin
- teplota vzduchu prostředí by měla být kolem 20 °C, stejně jako teplota instalovaných dílů
- odpojte baterii
- v případě potřeby vyjměte zapalovací svíčky
- motorem otáčejte pouze v běžném směru
- zajistěte, aby se s náhradními řemeny zacházelo opatrně, s čistýma rukama, aby se nepřehýbaly či jinak nepoškodily
- při montáži náhradní vodní pumpy by se těsnicí hmota měla používat pouze tehdy, není-li součástí balení těsnění, jinak stačí navlhčit dotykové plochy a nasadit těsnění
- protože sady Dayco obsahují všechny součástky, které výrobci aut doporučují vyměnit s ohledem na specifický servisní postup, musí technici během opravy namontovat všechny komponenty dodané v příslušné Dayco sadě rozvodového nebo pomocného řemene
- musí být dodrženy doporučené momentové sekvence a hodnoty
Stručně řečeno, základním principem je jednoduše dodržovat pokyny výrobců automobilů, bez vylepšení „jen pro jistotu“, jako je spousta těsnicí hmoty, lepidla atd. Jinými slovy, neimprovizovat podle vlastního uvážení, ale postupovat dle doporučených instrukcí.
Další informace o Dayco výrobcích přenosu energie v OE kvalitě naleznete na adrese: www.dayco.com.
Komentáře