Auto bez klimatizace nebo dokonce bez airbagu? Narazit na takový model je dnes již bohudík docela problém. V málokteré oblasti jde technický pokrok tak viditelně kupředu, jako právě v auto-moto průmyslu. Co bylo ještě relativně nedávno považováno za největší luxus, je dnes již běžným standardem. A to ať už jde o prvky zvyšující pohodlí, nebo o bezpečnost a zapojení IT technologií.
„V roce 1992, když AAA AUTO začínalo, se v České republice prodávaly hlavně vozy Škoda Favorit nebo starší modely s motorem vzadu, kde například klimatizace chyběla úplně. Ale ani u zahraničních modelů z Evropy nebyla vůbec samozřejmostí. Dnes má klimatizaci devět z deseti námi nabízených vozů a ty vozy, co ji nemají, jsou mnohdy doslova sběratelské kousky,“ vysvětlila Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO International.
Dalším příkladem rychlého pokroku je i ABS. Zatímco v roce 2008 byla v České republice tímto systémem vybavena přibližně polovina prodávaných vozidel, v roce 2013 jej mělo ve výbavě již více než 84 % prodávaných automobilů. A toto číslo dále stoupá. Obdobný vývoj je možné pozorovat také u ostatních bezpečnostních, elektronických a komfortních prvků výbavy. Za tímto trendem lze hledat nejen stále náročnější požadavky zákazníků, ale také vývoj automobilového odvětví jako celku.
Parkování bez řidiče
Čtvrtstoletí technického pokroku je velmi dobře patrné na systémech, které mají řidiči usnadňovat jízdu. Ať už jsou to nejrůznější parkovací systémy a asistenty, navigace nebo třeba dotykové displeje umožňující jednoduché a přehledné ovládání.
„Před pětadvaceti roky se parkovací systémy ve výbavách vozů vůbec neobjevovaly. Dokonce i do luxusního Mercedesu třídy S, který tenkrát stál podobné peníze jako vila na Ořechovce, se obyčejný parkovací asistent začal továrně montovat až v roce 1994. Do té doby vůz používal vysouvací anténky na koncích zadních blatníků, které řidičovi umožnily lépe vidět konec vozu,“ doplnila Karolína Topolová s tím, že dnes jsou i ve výbavách vozů nižších tříd rozšířená nejen parkovací čidla s vizualizací situace kolem vozu na displeji na přístrojové desce, ale také couvací kamery a kamery s tzv. ptačím pohledem. Vrcholem současné nabídky v této oblasti jsou samočinné parkovací asistenty, které dokáží změřit, zda je parkovací místo dostatečně velké a pak do něj samy zajedou.
Bezpečnost na prvním místě
Podobná je situace s airbagy. Před 25 lety byly tyto bezpečnostní prvky ve výbavě pouze těch nejluxusnějších značek a zpravidla jen na straně řidiče. Dnes je 99 % vozů prodaných v AAA AUTO vybaveno minimálně jedním, ale spíše dvěma a více airbagy.
„Důležitým bezpečnostním prvkem je i možnost uchycení dětských sedaček, což je velmi častý dotaz našich zákazníků. Povinnost používat autosedačky platí v Evropské unii od roku 2003. Tehdy se k jejich upevnění používaly bezpečnostní pásy, což bylo příliš složité a nepraktické. Dnes je 85 % námi nabízených vozů vybaveno systémem Isofix, který kotvení sedaček významně usnadňuje,“ dodala Topolová. U novějších modelů aut je běžný i systém Top Tether, který ukotví i horní zádovou část sedačky a maximalizuje tak bezpečnost dítěte.
Komentáře