Většina řidičů již vyměnila pneumatiky na svém voze za zimní. Ne všichni řidiči však mají zájem instalovat vhodné obutí na své vozidlo. Podle průzkumu uskutečněného společností Nokian Tyres totiž významná část evropských řidičů přiznává, že někdy řídí na pneumatikách, které nejsou vhodné pro dané silniční a povětrnostní podmínky.
Průzkum společnosti Nokian Tyres zjistil alarmující skutečnost – někteří řidiči mají sklon jezdit na nevhodných pneumatikách, například na letních v zimě a naopak. Podle průzkumu vysoké procento řidičů připouští, že někdy jezdí s pneumatikami nevhodnými do daného ročního období. Ve Francii je takových řidičů 44 %. Nejsvědomitější jsou v tomto ohledu němečtí řidiči – pouze 23 % z nich připouští, že by někdy jezdili s neodpovídajícími pneumatikami. Ostatní země zahrnuté v průzkumu – Itálie, Česká republika, Polsko a Rumunsko – leží někde mezi těmito dvěma krajními hodnotami.
„Překvapuje mě, že ještě stále existuje značný počet evropských řidičů, kteří nerespektují kritéria funkčnosti a především pak bezpečnosti pneumatik, a tím, že jezdí na nevhodných pneumatikách, podstupují naprosto zbytečné riziko. Je očividné, že skutečná zimní pneumatika nemůže být nikdy spolehlivou letní pneumatikou a naopak – letní nebo celoroční pneumatika vám nemůže v zimě zajistit pohodlnou a bezpečnou jízdu na mokré, zledovatělé nebo zasněžené vozovce, tak jako zimní pneumatika k tomu určená,“ říká Martin Dražík, produktový manažer společnosti Nokian Tyres.
Co se týká typu pneumatik, které řidiči používají – sezónní nebo celoroční – preference se v jednotlivých zemích liší. Podle průzkumu jsou ve Francii a v Itálii nejoblíbenější celoroční pneumatiky, zatímco v ostatních zemích, které byly do průzkumu zahrnuty, jsou jednoznačně upřednostňovány pneumatiky sezónní.
V posledních letech sice dochází ve střední Evropě k trvalému nárůstu používání celoročních pneumatik, ale sezónní pneumatiky zůstávají i nadále nejoblíbenější volbou. Je pravda, že ve většině Evropy jsou dvě sady pneumatik – letní a zimní – výhodnější. Nicméně v oblastech, kde počasí nedosahuje extrémů a řidiči chtějí jezdit bezpečně na stejné sadě pneumatik po celý rok, mohou být celoroční pneumatiky ideální volbou. Například Nokian Weatherproof, celoroční pneumatika od Nokian Tyres, poskytuje pohodlnou jízdu po celý rok. Je určena pro řidiče, kteří hledají bezpečnou pneumatiku pro jízdu na sněhu a sněhové břečce, ale zároveň chtějí jezdit efektivně a bez problémů také v létě.
Při nákupu pneumatik není hlavním kritériem cena
Při rozhodování o koupi pneumatik většina dotázaných zohledňuje nejdříve kvalitu, poté cenu a následně ohleduplnost k životnímu prostředí. V tomto směru jsou výsledky ve vybraných evropských zemích velice podobné. Více než dvě třetiny respondentů z Francie, Německa, Itálie, České republiky, Polska a Rumunska uvádí, že při nákupu pneumatik u nich hraje důležitou roli především kvalita. Pouze jedna čtvrtina vnímá cenu jako hlavní kritérium při výběru pneumatik.
Dobrou zprávou je chápání řidičů, kteří z dlouhodobého hlediska vnímají prémiové pneumatiky jako levnější a bezpečnější oproti těm nízkonákladovým. Více než polovina respondentů navíc považuje prémiové pneumatiky za bezpečnější. Přestože se bezpečnost často hodnotí jako důležitá, v praxi se to ale příliš neprojevuje.
„Chápu, že se někteří zákazníci rozhodují při nákupu pneumatik podle ceny, ekonomické možnosti každého z nás jsou totiž rozdílné. Kvalita je však v případě nákupu zimních pneumatik klíčová. Prémiové pneumatiky Nokian Tyres procházejí dlouhodobým vývojem a testováním, jejich inovace a technické možnosti vždy zaručují nejvyšší míru bezpečnosti a spolehlivosti. Kvalitní prémiová pneumatika je jako bezpečnostní pás – většinu času ji nepotřebujete, ale v obtížných situacích může zachránit život vám i ostatním,“ vysvětluje Martin Dražík.
Průzkum společnosti Nokian Tyres
Údaje obsažené v této zprávě vychází z výsledků průzkumu, který letos ve spolupráci s agenturou Ipsos uskutečnil Nokian Tyres. Průzkum proběhl v Německu, Polsku, České republice, Itálii, Francii, Rumunsku a Bulharsku mezi 1800 respondenty.
Komentáře