Výrobci a vývojáři tlumičů neustále zlepšují své výrobky. Společnost KYB nedávno zavedla do některých výrobků technické vylepšení, které prodlužuje životnost a výrazně zlepšuje vlastnosti tlumiče v mezních polohách. Toto řešení, použití vnitřní dorazové pružiny ve vnitřní konstrukci tlumiče pérování, může ovšem způsobit nedorozumění při montáži tlumiče do vozidla.
Během každodenního provozu vozidla mohou řidiči vjet do různých typů výmolů, děr nebo také retardérů instalovaných na vozovce. V takových případech se většinou závěs kola (pružina a tlumič) stlačí do minimální a odskočí do maximální polohy. Je pak slyšet jejich náraz do koncové polohy respektive do omezovače zdvihu. Úlohou omezovače zdvihu je zabránit úplnému vyjetí pístnice z tlumiče pérování. Tedy pístní tyč zasáhne její vodící pouzdro vysokou rychlostí, což může způsobit poškození a navíc je tento jev doprovázen charakteristickým zvukem – klepáním. Může také dojít k nevratnému poškození vícebřitého těsnění a následnému úniku oleje.
Aby se tomuto zabránilo, KYB používá pružinu speciální konstrukce, kterou instaluje v některých svých tlumičích.
Pružina je vyrobená z oceli a díky svému zvláštnímu tvaru je omotaná okolo pístní tyče uvnitř tlumiče. Jejím úkolem je zabezpečit, aby se vedení pístnice a olejové těsnění nepoškodilo při pohybu pístní tyče v dorazových polohách, zároveň pak i nedocházelo k nechtěnému klepání. Toto konstrukční provedení zlepšuje pracovní a výkonové parametry tlumiče díky dodatečně přidané tlumící síle této pružiny. Poskytuje lepší stabilitu vozu v zatáčkách dodatečným odporem v okamžiku zvýšeného náklonu karoserie. Je to pak znát na větším pohodlí a komfortu jízdy. Celý tlumič je pak i díky tomu více chráněn před poškozením a výrazně se prodlužuje jeho životnost.
Tento konstrukční řešení není z vnějšku na tlumiči viditelné, avšak identifikace tlumiče s dorazovou pružinou není obtížná. V zásadě existují dva způsoby, jak zjistit zda-li tlumič má dorazovou pružinu či ne. V případě tlumiče pérování od KYB jednoduše zadejte číslo dílu v elektronickém katalogu aplikací umístěném na webové stránce: http://kyb-europe.com/ceska-republika/katalog/. Po vyhledání výrobku pak v dodatečném popisu jsou umístěny informace o obsahu – “tlumič s dorazovou pružinou”. Druhou cestou je mechanická kontrola přítomnosti vnitřní pružiny přímo na tlumiči. Za tímto účelem stačí pevně držet tlumič za jeho tělo a druhou rukou uchopíte pístní tyč a tahem se ji pokuste vytáhnout z tlumiče. Pokud se pístnice z koncové polohy ještě o nějaký ten kus povytáhne, je tlumič touto pružinou vybaven.
Nedostatek znalostí o této pružině je příčinou mnoha problémů a nedorozumění při montáži tlumiče do vozidla. Velmi často to končí nahrazením tlumiče od jiného výrobce, jenž onu pružinu nemá, popřípadě se při montáži používají dost nebezpečné pracovní postupy. Přítomnost pružiny zkracuje vysunutou část pístnice ven z tlumiče, a proto je třeba někdy více stlačit pružinu pérování. Pak lze pohodlně závitovou část pístnice namontovat do horního uložení a tím vše správně smontovat.
Při montáži tlumiče pérování, vybaveného vnitřní pružinou, je v mnoha případech vyžadováno použití speciálního přípravku skládajícího se z několika dílů. Jedním z nich je speciální fixační objímka s teflonovou vložkou, která při fixaci pístní tyče chrání chromový povrch před poškozením. Další komponenty přípravku umožňují dostatečně stlačit vnitřní pružinu, tím pádem se pístní tyč vysune z tlumiče na odpovídající délku. Podle instrukce je pak možné našroubovat horní matici pístnice a sestavit tak celou vzpěru tlumiče. Díky tomuto přípravku se celá práce stává snadnější, eliminují se chyby při montáži a hlavně je práce bezpečnější. Použití tohoto přípravku by se mělo stát samozřejmostí při instalaci tlumiče s vnitřní dorazovou pružinou.
Při demontáži vzpěry McPherson je téměř nemožné zkontrolovat, zda je tlumič vybaven vnitřní pružinou, a proto je doporučeno použít zase fixační objímku, aby pak při uvolnění pístnice nikoho nezranila. Výrazně to zvyšuje bezpečnost při práci.
Komentáře