Automatizované nebo autonomní řízení představuje důležitou technologii, která v budoucnu zvýší bezpečnost a efektivitu provozu a umožní pohodlnější cestování. V závislosti na konkrétním způsobu využití si trh žádá různá řešení: Pokročilé asistenční funkce, takzvané systémy úrovně 2+, mají prozatím největší potenciál u osobních automobilů. Oproti tomu plně automatizované systémy úrovně 4 a vyšší se zřejmě stanou standardem v segmentu užitkových vozů i v městské hromadné dopravě. Dokazují to nové objednávky, které společnost ZF přijímá od výrobců osobních automobilů a užitkových vozidel.
V oblasti automatického nebo autonomního řízení pro široké spektrum uplatnění je ZF atraktivním partnerem.
Důvody vysvětlil na veletrhu CES 2020 generální ředitel společnosti Wolf-Henning Scheider: „ZF již dnes nabízí kompletní systémy na různých cenových a výkonových úrovních a je aktivní ve všech relevantních oblastech jejich aplikace u osobních automobilů, užitkových vozidel a průmyslových technologií.“
Společnost rozšířila svou širokou nabídku technologických řešení tak, aby mohla vyhovět veškerým požadavkům.
„ZF coASSIST je první systém úrovně 2+, který vyrábíme a díky kterému lze bezpečnostní funkce a komfortní prvky vyskytující se zatím převážně v segmentu luxusních vozidel nabídnout i v autech nižší střední třídy,“ řekl Scheider.
První významná objednávka systému coASSIST pro ZF
Společnost ZF obdržela významnou objednávku od renomované asijské automobilky, které začne koncem roku 2020 dodávat základní verzi systému coASSIST úrovně 2+ pro osobní automobily. Dodávka bude zahrnovat nejen systém jako takový, ale i vývoj softwaru, senzorové technologie a centrální elektronickou řídicí jednotku. Kombinace inteligentních čidel, kamer a radarů s centrální řídicí jednotkou umožňuje využití funkcí jako adaptivní tempomat a rozpoznávání dopravních značek nebo asistentů pro změnu jízdního pruhu, udržování jízdního pruhu a jízdu v koloně.
„V segmentu osobních automobilů spatřujeme největší potenciál v implementaci funkcí autonomního řízení na úrovni 2+ a zajištění dostupnosti pro všechny řidiče,“ vysvětlil Scheider.
Prostřednictvím další řídicí jednotky se asistenční funkce kombinují a vytvářejí komplexní, výkonný a inteligentní systém asistence pro řidiče. Oproti nekompaktním asistenčním systémům je širší spektrum propojených funkcí základem vyšší bezpečnosti a jízdního komfortu.
Hlavní výzvou při zvyšování míry autonomie osobních automobilů jsou v současnosti vysoké systémové náklady a dosud nevyjasněné regulační opatření. Systém CoASSIST od společnosti ZF bude k dispozici za cenu o mnoho nižší než 1.000 amerických dolarů. Vedle systému coASSIST nabízí ZF další výkonnější systémy úrovně 2+: ZF coDRIVE a ZF coPILOT.
Plně autonomní dopravní prostředky
„V segmentu užitkových vozidel již nyní registrujeme vysokou poptávku po systémech, které umožňují plně autonomní jízdu na úrovni 4, případně vyšší,“ říká Scheider.
Využití plně autonomních dopravních prostředků ve veřejné dopravě sice stále závisí na předpisech a regulačních opatřeních, ale užitková vozidla ve vysoce automatizovaných režimech v uzavřených prostorách nebo ve speciálně vyčleněných jízdních pruzích fungují. Jízda bez řidiče v depech nebo v městské hromadné dopravě s sebou navíc nese potenciál úspor, který umožňuje rychlou amortizaci systémových nákladů.
Na základě superpočítače ZF ProAI společnost ZF v současné době vyvíjí pro mezinárodního výrobce užitkových vozidel elektronickou řídicí jednotku (ECU) pro systém autonomního řízení úrovně 4. Uvedení na trh je naplánováno na rok 2024 nebo 2025.
ZF se stává poskytovatelem softwarových řešení
Společnost ZF zároveň určuje směr rychlejšího a vyspělejšího vývoje softwaru: Ve spolupráci s Microsoftem plánuje přizpůsobit rychlost a kvalitu svých procesů, metod a řešení v softwarovém inženýrství úrovni předních IT firem. Tato změna umožní společnosti ZF účelnější využívání globálních zdrojů, které má k dispozici, a pružnější odezvy na potřeby zákazníků. V rámci spolupráce s Microsoftem využívá ZF cloudové služby i nástroje pro vývojáře Azure a těží ze zkušeností Microsoftu v oblasti agilního vývoje softwaru. V budoucnu bude ZF na automobilový trh dodávat také čistě softwarové produkty.
Komentáře