Nejporuchovější automatické převodovky v koncernu VAG

30. ledna 2023, 14:26

Automatické převodovky jsou spojovány především s komfortem při jejich používání, zejména v ucpaných městech. Řidiči nemusí myslet na neustálé řazení, vše probíhá pohodlně bez jejich účasti. Za takové praktické řešení však někdy musíte zaplatit – zejména pokud dojde na poruchu a opravu automatu. V tomto článku uvádíme seznam převodovek, které jsou ve vozidlech skupiny VAG nejvíce náchylné k poruchám.

Něco, co bylo ještě před nedávnem spojováno s luxusními vozy, je nyní stále populárnější. Kupující automobilů se již automatických převodovek nebojí, a kromě pohodlí je oslovuje i nižší spotřeba paliva. Je však třeba mít na paměti, že automatické převodovky se vyznačují mnohem složitější konstrukcí, a proto je v nich více součástí, které se mohou porouchat.

LUK 01J (Audi Multitronic)

Je to bezestupňová převodovka používaná v letech 1999 až 2014 ve vozech Audi s pohonem přední nápravy a výkonem do 204 k. Pro německého výrobce ji vyvinula společnost LuK. Majitelé této převodovky si stěžovali na škubání při akceleraci a kolísání otáček. Velmi často docházelo k poruchám řídicí jednotky a olejového čerpadla a k natažení řetězu zodpovědného za řazení. Pro Multitronic je také charakteristické “popojíždění” vozu na převodový stupeň N a časté zasekávání v poloze D. Na vině je poškození kuželíkových kol. Opakovaně se také kazil řídicí počítač.

Výrobce doporučoval měnit převodový olej každých 60.000 km, ale mnoho uživatelů to nedělalo. To nakonec vyústilo v návštěvu autoservisu a velmi vysoký účet za opravu. Náklady se pohybovaly desítkách tisíc Kč (tisícovkách EUR), což často převyšovalo hodnotu těchto vozidel.

Mezi vozy s převodovkou LUK 01J Multitronic patří například:

  • Audi A4 – 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 2.4 V6
  • Audi A5 – 2.0 TFSI
  • Audi A6 – 2.4
  • Audi A7 – 2.8 FSI
  • Audi A8 – 2.8 FSI
  • Seat Exeo –2.0 TFSI

JATCO JF506E

Je to automatická převodovka určená pro vozy s příčně uloženým motorem má 5 převodových stupňů. Často se u ní kazily elektroventily, zpětné písty a spojkové koše. K těmto poruchám docházelo opakovaně při ujetí přibližně 150.000 km, což je docela bída. Někdy se porucha projevila zmizením některých převodových stupňů. Při opravách také docházelo k chybám způsobeným automechaniky. V tomto provedení převodovky se stávalo, že se zaměnil vypouštěcí šroub oleje se šroubem držícím brzdící pásek. Pokud by byl vyšroubován, mechanismus by nemohl zařadit zpětný chod. Náklady na opravu vozů vybavených touto převodovkou mohou dosáhnout až 35.000 Kč (1.500 EUR).

Příklady vozů s převodovkou JATCO JF506E:

  • Audi A3 – 1.8, 1.9
  • VW Bora – 1.8, 1.9
  • VW Sharan – 1.8, 1.9
  • VW Golf – 1997-2003

VAG DL501 (S-tronic)

S-tronic je dvouspojková převodovka se sedmi převodovými stupni. Byla navržena pro vozy s pohonem všech kol. Majitelé vozidel s touto automatickou převodovkou se potýkali s problémy s mechatronickou jednotkou – její poruchy se projevily poškozením spojkového ústrojí po ujetí přibližně 200.000 km. Náklady na opravu těchto součástí se pohybují kolem 40.000-60.000 Kč (1600-2500 EUR). Výrobce překvapivě nedoporučuje výměnu převodového oleje v těchto jednotkách.

Vozidla, která byla vybavena převodovkou DL501 S-tronic:

  • Audi A4 (2008-2015)
  • Audi S4 (2008-2015)
  • Audi S5 (2007-2016)
  • Audi A5 (2007-2016)
  • Audi A6 (2011-2018)
  • Audi S6 (2011-2018)
  • Audi A7 (od 2010)
  • Audi S7 (od 2010)
  • Audi Q5 (2008-2017)

ZF 6HP

Je známá také pod názvy Tiptronic a Steptronic. Výrobcem této šestistupňové automatické převodovky je německá společnost ZF. Byla vyvinuta pro luxusní a prémiové automobily a vozy SUV. Používá se ve spojení s výkonnými motory, což, jak víme, ovlivňuje životnost převodovky. Uživatelé často hlásili problémy s převody 4, 5 a 6, které byly způsobeny poškozením držáku vstupního hřídele. Kazila se také řídicí deska převodovky. Náklady na opravu se pohybují od 20.000 do 30.000 Kč (800-1250 EUR).

Vybrané modely s převodovkou ZF 6HP:

  •  Audi A8
  • VW Phateon

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!