Firma Valeo se stále rychleji přibližuje k vedoucí pozici v oblasti náhradních dílů pro elektromobily. Společnost jako první uvedla na aftermarket chiller (chladicí jednotku) pro elektrický model Volkswagen ID3. Jedná se o díl dodávaný společností Valeo do prvovýroby, což zaručuje nejvyšší možnou kvalitu výrobku.
K čemu slouží chiller v elektromobilu?
V elektromobilech jsou systémy odpovědné za chlazení motoru a baterie, stejně jako standardní funkce klimatizačního systému, integrovány do speciální součástky zvané chiller (název se obvykle do češtiny překládá jako „chladicí jednotka“).
S určitým zjednodušením lze říci, že chiller je typ výměníku tepla, který odebírá přebytečné teplo z chladicí kapaliny a předává ho jinému médiu. Cílem je snížit teplotu chladicí kapaliny na požadovanou úroveň předtím, než je dodána do baterie elektromobilu. Chiller tak podporuje výkon a životnost článků baterie, které mohou vysoké teploty nepříznivě ovlivnit.
Díly Valeo pro elektromobily dostupné na aftermarketu
Chladicí jednotka automobilu Volkswagen ID3 je na nezávislém trhu s náhradními díly absolutní novinkou. Tento výrobek je nyní k dispozici ve volném prodeji pod objednacím číslem 822787.
Společnost Valeo je v současné době jediným dodavatelem chillerů pro (OE) výrobu elektromobilů Volkswagen ID3, ID4 a ID5. Přibližný počet těchto vozidel na silnicích Evropské unie je 200.000 kusů. Chillery Valeo pro vozy VW ID4 a ID5 se brzy dostanou také na aftermarket.
Tím však výčet novinek pro trh s díly pro elektrifikovaná vozidla nekončí. V prvním čtvrtletí roku 2025 uvede společnost Valeo na aftermarket také několik chillerů pro hybridní a elektrické vozy značek Kia a Hyundai.
Proč je kvalita chilleru v elektromobilu tak důležitá?
Chladicí jednotka je jednou z nejdůležitějších součástí elektromobilů. Je stejně důležitá jako chladič chladicí kapaliny u spalovacích automobilů.
Výkon lithium-iontových článků, které tvoří baterie většiny elektromobilů, je velmi závislý na jejich teplotě. Velmi vysoké i příliš nízké teploty mohou vést k trvalému a nevratnému poškození článků. Optimální provozní teplota naopak zvyšuje výkonnost baterie, a tím i dojezd elektromobilu. Komerčně dostupné elektromobily obvykle používají jeden ze dvou způsobů řízení teploty akumulátorů: chlazení vzduchem nebo kapalinou.
V prvním případě je přirozený proud vzduchu vstupujícího do vozu během jízdy podporován dmychadly a ventilátory. Druhý způsob, který je dnes mnohem běžnější, využívá systém tepelného řízení, v němž se teplo přenáší pomocí chladicí kapaliny. Ta je rozváděna po celé baterii a ochlazuje její články.
Chiller je nezbytnou součástí výše popsaného systému. V mnoha elektromobilech je integrován jak do chladicího okruhu, tak do klimatizačního systému. Chladivo klimatizace tak může pomáhat při chlazení chladicí kapaliny, čímž se zvyšuje účinnost systému.
Kompetence společnosti Valeo
Stojí za zmínku, že zdaleka nejdražší součástí elektromobilu, kterou bývá potřeba opravit nebo vyměnit, je baterie. To vede k jednoduchému závěru, že pokud je třeba vyměnit chladič nebo jinou součást chladicího systému, rozhodně se vyplatí zvolit výrobky nejvyšší kvality, nejlépe od dodavatele originálního vybavení.
Společnost Valeo vyvíjí inteligentní systémy řízení teploty, které pomáhají udržet nejen spolehlivost a životnost baterie, ale také přispívají ke zvýšení dojezdu elektromobilu až o několik desítek procent. Pro potřeby výrobců elektromobilů a plug-in hybridů nabízí společnost Valeo ucelenou řadu řešení chlazení – od systémů tepelných čerpadel přes komponenty pro regulaci vlhkosti v kabině až po elektricky poháněné kompresory používané pro chlazení a chladicí jednotky, které integrují pokročilé systémy řízení teploty.
Kompletní nabídku produktů Valeo naleznete na webových stránkách.
Komentáře