Spojení společností NEXUS a Stellantis – co z něj vzejde? Rozhovor s generálním ředitelem společnosti NEXUS Gaëlem Escribem

22. dubna 2024, 12:05

Nedávno oznámená úzká spolupráce mezi společností NEXUS Automotive International, globální nákupní skupinou působící v oblasti náhradních dílů, a společností Stellantis, jedním z největších světových výrobců automobilů, mnohé zástupce automobilovém trhu překvapila. V čem bude tato spolupráce spočívat a jak souvisí s rozvojem privátní značky NEXUS DRIVE+? Mimo jiné o tom hovoříme s Gaëlem Escribem, generálním ředitelem společnosti NEXUS Automotive International.

Redakce: Oznámení o spolupráci mezi společnostmi NEXUS a Stellantis je tak nečekaná a v oboru hojně medializovaná zpráva, že jsme nemohli nevyužít příležitosti a požádat vás o rozhovor. Povězte nám i našim čtenářům o zrodu tohoto projektu.

Gaël EscribeGaël Escribe: Dovolte mi na úvod jedno srovnání. Pravděpodobně znáte historii a události osmdesátých let v Berlíně. Tehdy oddělovala západní a východní svět velká zeď. Víceméně totéž se po léta dělo na automobilovém trhu. Na jedné straně jsme měli výrobce automobilů a na druhé straně zástupce aftermarketu. Mentalita starých distributorů náhradních dílů byla vždy taková, že se k výrobcům automobilů chovali jako k nepřátelům. V našem prostředí jsme rádi říkali, že musíme s výrobci bojovat z různých důvodů, jako je například přístup k datům, bezdrátové připojení vozidel a podobně. Dnes si myslím, že tento přístup je pravděpodobně chybný. Podle mého názoru je lepší spolupracovat, a to i s rivalem než stát na dvou stranách pomyslné zdi.

Rozhodli jsme se spolupracovat se společností Stellantis, protože trh s náhradními díly je pro nás všechny společný. To však neznamená, že se vzdáme našich lobbistických aktivit v Bruselu a budeme i nadále hájit práva, která náleží nezávislým subjektům na trhu s náhradními díly a opravárenskými službami. Domníváme se však, že pravděpodobně lepší strategií než boj je spolupráce s výrobci vozidel. Do diskuse jsme vstoupili s cílem spolupracovat ku prospěchu obou stran.

Je však překvapující, že se velká automobilka rozhodla zasednout k jednání s nákupní skupinou zastupující zájmy aftermarketu.

NEXUS logoVýrobci automobilů intenzivně restrukturalizují své sítě, a proto se snaží spolupracovat se subjekty, jako je NEXUS. Přední značky vidí, jak Tesla prodává své vozy, a začínají se ptát, zda opravdu potřebují mít prodejce v každém velkém a středně velkém městě. Tesla nemá mnoho dealerství, prodává vozy jiným způsobem a její obchodní model je ziskový. Šéfové automobilek tudíž hledají efektivnější způsob prodeje automobilů. Restrukturalizací sítě se však snižuje i počet servisních míst. Výrobci proto hledají spolehlivé partnery, protože stále potřebují zajistit opravy a servis svých vozidel v záruční i pozáruční době. Protože potřebují pomoc, rádi diskutují o možné spolupráci.

Budou díly EUROREPAR (privátní značka skupiny Stellantis) zahrnuty do portfolia skupiny NEXUS a bude současná nabídka NEXUS k dispozici i v servisech sítě Eurorepar Car Service?

V rámci struktury skupiny NEXUS je společnost SmartParts, která vyvíjí naši značku dílů DRIVE+. My i společnost Stellantis tedy nakupujeme díly, které pak nabízíme pod vlastní značkou. Proč bychom je nemohli nakupovat společně? Ohromné objemy dílů, které společně potřebujeme, mohou zaručit velké výhody. Na trhu s náhradními díly jsme samozřejmě se společností Stellantis stále konkurenty. Konkurence v jednom odvětví trhu však nevylučuje možnost spolupráce v jiném.

Stellantis má své závazky vůči zákazníkům. Patří mezi ně nabídka nazvaná “360 stupňů”. Ta zahrnuje díly s logem výrobce, díly od nezávislých výrobců (Bosch, Valeo atd.) i díly značky Eurorepar. Jako NEXUS jsme schopni podpořit společnost Stellantis, aby tato nabídka byla vždy kompletní. Síť Eurorepar upřednostňuje dodávky dílů ze sortimentu Stellantis, ale pokud není díl od Stellantisu k dispozici, jsou distributoři NEXUS schopni chybějící díl dodat. Tuto spolupráci budeme zavádět postupně. V současné době začínáme v Portugalsku, poté ji budeme rozvíjet v dalších zemích.

Jak jsme již zmínili, společnost Stellantis má vlastní síť servisů, která konkuruje síti Nexus Auto. Plánuje se spolupráce mezi těmito dvěma subjekty, nebo zůstanou oddělenými projekty?

V rámci skupiny Nexus máme svůj podpůrný program, který využívají tisíce autoservisů. Naši partneři mají také své vlastní programy. Otázkou je, zda bychom v budoucnu měli mít pouze jeden. Měli bychom tímto způsobem snižovat náklady? Řekl bych, že máme spoustu témat, o kterých můžeme diskutovat u stolu, a poměrně dost těch, na kterých již pracujeme.

Stellantis má vlastní síť servisů (EUROREPAR) a my máme svůj koncept NEXUS Auto. Stále půjde o samostatné projekty, které však budou spolupracovat a v dílnách EUROREPAR si pravděpodobně budete moci koupit autodíly z našeho sortimentu, ale bude tomu i naopak. Stellantis je velká skupina se smlouvami, které zahrnují závazky. Potřebují rozšířit svůj sortiment, ale my můžeme touto spoluprací také určitým způsobem vylepšit ten náš – například dosáhnout lepšího pokrytí trhu díly pro některé značky Stellantisu, jako je Jeep nebo Chrysler. Toto je prozatím začátek spolupráce, v budoucnu se budeme zabývat komplexnějšími aspekty.

Na nedávné tiskové konferenci jste hodně hovořil o privátní značce NEXUS DRIVE+. Je její vývoj v Evropě v současné době vaší prioritou?

Naše značka DRIVE+ je reakcí na trend stárnutí vozového parku v Evropě i ve světě. Současná ekonomická situace, stejně jako pokrok v oblasti elektromobility, ve skutečnosti podporuje zvyšování průměrného stáří vozidel. Se stárnutím automobilů se poptávka po náhradních dílech vyvíjí jinak.

Když máme v autoservise 15 let starý vůz, měl by mít jeho majitel možnost vybrat si díly s odpovídajícím poměrem ceny a výkonu. K tomu slouží sortiment značky DRIVE+. Tyto díly dodává společnost NEXUS a jsou vyvinuty ve spolupráci s důvěryhodnými společnostmi. Jejich specifikace je o něco nižší než u originálních výrobků, ale stále si zachovávají vysokou úroveň kvality při výrazném snížení ceny.

Chceme spotřebitelům dodávat kvalitní výrobky. V dnešní době majitelé automobilů často nevědí, kdy svůj vůz prodají, zda si jej ponechají delší dobu, nebo snad počkají na novou generaci baterií v elektromobilech a teprve poté přesedlají na jiný vůz? Domníváme se, že majitelé automobilů starších 10 let mohou do svých vozů stále investovat, ale (i kdyby jen díky výše zmíněné nejistotě z budoucnosti) očekávají levnější produkty. Abyste jim je mohli poskytnout, musíte mírně snížit specifikaci výrobku, což ale neznamená, že výrazně snížíte jeho kvalitu. Nabízet dobré výrobky za cenu o 30 % nižší ve srovnání s originálním dílem je naším cílem.

Není vaše značka pro některé vaše partnery z řad distributorů problém? Vždyť mnozí z nich mají v nabídce také své vlastní značky.

Naopak, zavedením značky DRIVE+ jsme vyšli vstříc požadavkům našich partnerů! Mnoho našich členů, a to i v Evropě, totiž nemá vlastní značky dílů. Mnozí z nich je plánovali zavést, ale z různých důvodů – včetně nákladů – tak neučinili. Jiní partneři jsou naopak zvyklí mít v nabídce několik značek ze stejné cenové hladiny a stejného segmentu trhu. Minulý týden jsem hovořil s jedním partnerem, který nabízí 32 vlastních značek. Zeptal jsem se ho: “Opravdu jich potřebujete až 32?”. Odpověděl: “Ano. Nemáme s tím problém – můžete úspěšně nabízet dvě nebo více značek ve stejném segmentu trhu.

Myslím, že všichni naši partneři budou mít prospěch ze společné aktivity, kterou bude DRIVE+ představovat. Veškeré naše investice do logistiky, lidských zdrojů nebo marketingu přinesou své ovoce. Uvidíme, jak se věci budou vyvíjet, ale myslím, že je to začátek velmi úspěšného projektu a dobrý příklad toho, jak reagujeme na potřeby našich partnerů.

NEXUS sdružuje více než 2.200 společností ze 137 zemí. Rozvoj skupiny je velmi intenzivní, vzhledem k tomu, že fungujete teprve 10 let. Jaké jsou vaše plány do budoucna – další rychlý růst, nebo konsolidace a posílení struktur?

Myslím, že obojí. Je pravda, že už jsme v téměř 140 zemích, takže naše síť už se nevyhnutelně nebude rozrůstat tak intenzivně jako v minulých letech, pokud neuvažujeme o cestě na Měsíc nebo do vesmíru (smích). Stále však máme některé země, kde jsme slabší, než bychom si přáli – například Německo a Jižní Koreu. Tam můžeme naši pozici posílit, a to bude naším cílem.

Co se týče obratu, můžeme růst ještě více než v posledních 10 letech. Máme obrovský potenciál růstu pro nás i naše dodavatele. Pokračujeme v konsolidaci struktur a máme vysokou tzv. míru shody, která se v současné době pohybuje kolem 25 %. Nyní se zabýváme rozvojem vlastní značky, což tento poměr dále zlepší. Zapojili jsme se také do plánu posílení pozice našich distributorů v konkrétních zemích a regionech. I to je velmi rozsáhlý projekt, který vyžaduje velké investice. V budoucnu chceme také účinněji přilákat naše členy k dodavatelům, které v rámci sítě propagujeme. Máme před sebou celé moře možností. Kdybyste se mě zeptali, jak vidím hodnotu sítě NEXUS po deseti letech, řekl bych, že jsme schopni ji v nadcházejícím desetiletí zdvojnásobit.

Pokud bych to měl shrnout, tak myslím, že nás čeká ještě hodně práce, ale pro nás a naše partnery máme do budoucna velmi dobré vyhlídky.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!