Ojetá auta zlevňují. Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut se v prvním pololetí meziročně snížila o 3,04 % z 296.000 Kč na 287.000 Kč. K poklesu došlo i mezikvartálně, neboť v prvním čtvrtletí se ojetá auta prodávala v průměru za 294.500 Kč. Oproti prvním třem měsícům jde tedy o pokles o 2,55 %.
Důvodem poklesu ceny je vyšší stáří prodávaných aut, které v průměru narostlo na 9,3 roku, tedy meziročně zhruba o 2,5 měsíce. Co je ale důležitější, je to, že se zvýšilo stáří ojetých aut s tuzemským původem, a to o třičtvrtě roku, což zapříčinilo pokles průměrné ceny. Průměrné stáří českých ojetin dosahuje letos 7,9 let, a právě mladší vozy na trhu – což jsou ve větší míře ty české, mají na průměrnou cenu větší vliv.
Mezi důvody cenového poklesu ojetin rovněž patří snížení cen, popřípadě dlouhodobé akční ceny u vybraných nových vozidel, které se následně projevilo cenovým poklesem u zánovních ojetin do 2 let stáří. V kategorii ojetin do zhruba 2 let stáří se rovněž na cenovém poklesu podepsalo zkrácení čekacích dob na nová vozidla a široká nabídka nových skladových vozů.
Letos se snížila také nabídka vozidel na trhu, a to meziročně o 2,93 %. K významnému poklesu došlo u dovezených aut, jejichž počet se ve srovnání s loňským rokem propadl o 12 %. Do České republiky se tak letos dovezlo 71.568 ojetých osobních vozidel, což je o 9.801 méně než ve stejném období uplynulého roku. Jejich průměrné stáří meziročně kleslo z 10,8 roku na 10,4 roku. Podíl těch, která jsou starší než 10 let, činil 48,77 %. Nad 15 let stáří bylo 22,82 % z nich, což je meziročně prakticky beze změny.
V letošním roce pokračuje návrat ojetých aut s českým původem. Významné navýšení jejich počtu bylo patrné už loni, kdy v prvním pololetí narostl jejich podíl z 42,18 % na 49,56 %, tedy o 7,38 procentních bodů. Letos v prvním pololetí činil jejich podíl 51,38 %, tedy již více než polovinu nabídky. Podíl aut s deklarovaným německým původem zůstává prakticky stabilní, když letos dosahuje 19,62 %.
Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 144.000 km, meziročně o 3.000 km méně. Vzhledem k tomu, že se nesnižuje průměrné stáří prodávaných vozů, lze usuzovat, že dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů.
Nejprodávanějšími modely byly jako již tradičně vozy Škoda Octavia, jejichž podíl činil 10,13 % nabídky, což je o 0,32 procentního bodu více než loni. Na druhé pozici se umístily vozy Škoda Fabia, které si meziročně mírně pohoršily (letos 5,74 %, loni 6,37 %). Třetí příčce zatím kraluje Škoda Superb se 3,77 % (loni 3,60 %) a dohromady tvořila všechna ojetá auta značky Škoda z TOP 10 nejprodávanějších aut 20,95 % trhu. Vozy Volkswagen z TOP 10 zaujaly 7,08 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších aut dosáhl 32,28 %. Vozy Hyundai i30 zaujímaly letos větší podíl v rámci prodávaných ojetých aut, a to 1,57 % oproti loňským 1,37 % a posunuly se tak z osmé příčky na šestou.
Mezi ojetými vozy se stále nejčastěji prodávají vozy s naftovým motorem (48,52 %), a i přesto, že již delší dobu netvoří většinu nabídky, je jejich podíl dlouhodobě stabilní. Ojetá auta na benzín byla na trhu zastoupená 46,66 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na elektřinu tvořila 1,33 % trhu, loni ve stejném období to bylo jen necelé procento (0,88 %). Zatímco loni bylo na elektřinu zhruba každé 113. auto z nabídky, letos je to zatím každé zhruba 75. auto.
Podíl vozidel, která neměla platnou STK, se meziročně snížil z 22,2 % na 19,7 %. Důvodem může být nižší počet dovezených aut ze zahraničí v letošním roce. Pro zákazníky to v každém případě znamená, že u těchto vozidel nesou finanční zátěž následného provedení STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou ho muset na své náklady uvést do provozuschopného stavu.
Průměrná doba prodeje ojetého auta se letos zvýšila z loňských 63 dní na 65 dní, oproti prvnímu letošnímu kvartálu narostla o jeden den. Prodejům ojetých aut má výrazně pomoci i relativně nový produkt od Cebia, který byl spuštěný v loňském roce, a v posledních týdnech je k dispozici také na největším českém inzertním portálu Sauto. Jedná se o Základní prověření historie vozidla, díky kterému si mohou zákazníci zdarma a online prověřit historii najetých kilometrů, odcizení, financování, zda auto nebylo provozováno jako taxi a specifikaci vozidla. Na zbytek informací od Cebia dostanou slevu ve výši 50 %. Tento nový produkt spustila Cebia v reakci na opětovně rostoucí míru stáčení tachometrů. Jedná se tak o další krok v boji proti stáčení tachometrů a podvodům při prodeji ojetých aut.
Základní prověření může zpřístupnit zákazníkům jakýkoli prodejce, který inzeruje prodávané auto na portálu Sauto. Nabízejí ho především velké zavedené firmy, ale i menší hráči na trhu, a využívat ho mohou i soukromí inzerenti. Již v tyto chvíli lze Základní prověření využít u více než 14 000 vozidel na portálu Sauto a další budou přibývat. Informaci o tom, že je k vozu dostupné, se lidé dozvědí už při prohlížení inzerátů, neboť u těchto aut je ve fotografii viditelné logo Cebia. Další možností je zatrhnout si před výběrem vozu vyhledání takových aut, u nichž ho prodejci nabízí.
Podíl prodávaných ojetých vozů deklarovaných jako po prvním majiteli meziročně vzrostl z 45,4 % na 46,1 %. Ve skutečnosti však dosahuje podíl aut po prvním majiteli zhruba 16 %. Většinou se tedy jedná o klamavou informaci, která zvyšuje atraktivitu a hodnotu vozu a která je možná aktuálně na vzestupu. Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 99,47 % a meziročně se tedy podíl nehavarovaných vozů mírně zvýšil (loni 99,24 %). Je však zcela zřejmé, že podíl havarovaných aut je ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,53 %. Zatajení havárií a poškození je vůbec nejčastější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. V případě desetiletých aut je po havárii zhruba 60 % z nich.
Kompletní informace najdete ve formátu PDF.
Komentáře