Automobilový průmysl prochází transformací. Veřejné debatě dominuje téma elektromobility, ale vzhledem k současným technologiím by to neměla být jediná cesta. Alternativními možnostmi jsou jiné formy zásobování energií, například vodík, e-paliva a biopaliva. Velká změna se chystá například v závodech Formule 1.
Jednou z největších výzev, kterým moderní společnost čelí, je energetická transformace. Tento pojem označuje přechod od využívání zdrojů energie s vysokou uhlíkovou stopou k obnovitelným zdrojům. Jedná se o scénář, v němž postupný odklon od fosilních paliv bude muset být doprovázen nákladově konkurenceschopnou výrobou energie, což je předpokladem pro zajištění přechodu, který je udržitelný nejen pro životní prostředí, ale i pro společnost.
Biopaliva jako alternativa k bateriím
Ačkoli se podle zprávy Global EV Outlook 2024, kterou zveřejnila Mezinárodní energetická agentura, očekává, že v roce 2024 dosáhne prodej elektromobilů 17 milionů kusů, většina vozidel na silnicích bude stále poháněna konvenčními palivy. Aby společnost PETRONAS uspokojila poptávku po alternativních palivech, navrhuje a podporuje různé iniciativy, včetně výzkumných a vývojových projektů věnovaných řešením, která mohou pohánět tradiční vozidla. Jedním z nich jsou biopaliva, která se získávají zpracováním organických látek, především rostlinného původu, včetně městského odpadu. Díky využití odpadních materiálů z dodavatelských řetězců, jako je zemědělský a komunální odpad, je tak proces přeměny na palivo méně škodlivý z hlediska uhlíkové stopy a v některých případech i z hlediska spotřeby energie.
Společnost Petronas mimo jiné investuje do zdokonalování metod výroby biopaliv. Je odhodlána uspokojit současnou poptávku po palivech s nižším dopadem na životní prostředí. S pomocí svých výzkumných a technologických center v Turíně a Bangui v Malajsii vyvinula společnost PETRONAS Lubricants International (PLI) udržitelné palivo E10, které se skládá z 10 % nepotravinářského etanolu druhé generace. Používá ho tým formule 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Toto řešení se neomezuje pouze na závodní dráhu: ve skutečnosti byla celá flotila týmu Formule 1 v devíti evropských závodech během sezóny 2023 poháněna biopalivem HVO100. Byl to další krok k dosažení cíle: nulové emise do roku 2050.
Formule 1 bude jezdit na e-palivo
Formule 1 testuje další velkou změnu. E-paliva jsou třídou syntetických paliv vyráběných s využitím oxidu uhličitého zachyceného ze vzduchu spolu s vodíkem získávaným převážně elektrolýzou za pomoci udržitelných zdrojů energie, jako je větrná, solární, vodní a jaderná.
„Tento typ paliva bude v F1 zaveden od sezóny 2026 a týmy jako Mercedes-AMG PETRONAS Formula 1 Team již před časem zahájily výzkumné práce. Zdokonalení paliva pro F1 v roce 2026 bude pro toto odvětví velkou výzvou z hlediska udržitelnosti a obecně velkou vědeckou a průmyslovou výzvou. Abychom splnili pokročilé požadavky kladené na palivo, budeme muset sestavit benzín Petronas Primax z nové sady složek s využitím našeho rozsáhlého know-how v oblasti vývoje paliv. Formule 1 je jedinečný prostor, který nám umožňuje vybrat ty nejúčinnější chemické složky a ověřit vědecký výzkum. Naším úkolem je proto zajistit, aby z těchto inovací mohli těžit i naši zákazníci,” uvedl Andrea Dolfi, vedoucí oddělení R&D Fluid Technology Solutions.
Komentáře