Zapalovací svíčky NGK v centru pozornosti

4. listopadu 2024, 11:02

Globální dodavatel automobilových dílů Niterra je odborníkem na zapalovací svíčky NGK. Jako přední specialista na zapalování a elektroniku vozidel má společnost téměř 90letou historii založenou na této klíčové součástce, která je srdcem každého spalovacího motoru poháněného benzinem.

Není tedy divu, že v regionu EMEA má značka NGK Ignition Parts dostupných více než 1.900 zapalovacích svíček, což odpovídá pokrytí přibližně 80 % dvoustopých vozidel provozovaných v tomto regionu. V samotné Evropě je k dispozici 1.600 položek, které pokrývají více než 85 % dvoustopých vozidel. Pokrytí jednostopých vozidel se blíží 100 %. Význam této součástky pro společnost Niterra podtrhuje ohromující skutečnost, že v roce 1991, pouhých 54 let poté, co společnost vyrobila první zapalovací svíčku NGK, dosáhla výroba neuvěřitelných pěti miliard kusů.

Zapalovací svíčky Nittera

Technický význam zapalovacích svíček

Zapalovací svíčka musí více než jakákoli jiná součást motoru prokazovat spolehlivost a trvanlivost jako malý, ale klíčový prvek v milionech vozidel na celém světě. Značka NGK Ignition Parts společnosti Niterra intenzivně pracovala na vývoji produktu, který je nyní nejen úspornější, ale také nabízí bezkonkurenční odolnost po celou dobu své životnosti.

A právě tato vlastnost je klíčová. Zapalovací svíčka musí ve spalovacím prostoru motoru zapálit směs vzduchu a paliva 350 až 9500krát za minutu, aby se kola vozidla mohla otáčet. Za tímto účelem je svíčka zašroubována do hlavy válců motoru, přičemž horní část součástky představuje místo elektrického připojení. V závislosti na zapalovacím systému motoru se na toto připojení nasune buď konektor vysokonapěťového kabelu zapalování nebo v případě modernějších technických koncepcí může mít vlastní samostatnou „tužkovou“ zapalovací cívku. Opačný konec svíčky se zasouvá do spalovacího prostoru a jsou na něm umístěny elektrody. Během provozu motoru je na zapalovací svíčku přivedeno vysoké napětí, které vytvoří mezi elektrodami elektrický oblouk, jenž následně tuto směs vzduchu a paliva zapálí. Právě tuto jednoduchou, ale klíčovou funkci zdokonaluje značka NGK již téměř sto let a je důvodem, proč je proslulá výrobky, které umožňují stabilní volnoběžné otáčky, mají vynikající protipožární vlastnosti a zajišťují lepší spotřebu paliva a trvalý optimální výkon.

Zapalovací svíčky Nittera

Klíčová součást každého motoru

Značka NGK společnosti Niterra je významným dodavatelem zapalovacích svíček jak pro OE, tak pro aftermarket. NGK se snaží jít cestou neustálého zdokonalování svých špičkových výrobků s cílem zefektivnit jejich provoz v motorech, ve kterých jsou používány.

Jako významný výrobce zapalovacích svíček pokrývají díly zapalování vyráběné pod značkou NGK téměř všechny typy dostupných motorů. Srdcem součástky je středová elektroda, která je tvořena převážně ze slitiny niklu. Tato klíčová část generuje jiskru, která přechází na zemnicí elektrodu. Ta je u standardních výrobků NGK také vyráběna ze slitiny niklu, přičemž zajišťuje opačný elektrický pól než středová elektroda. Zapalovací svíčky NGK poskytují vynikající tepelnou vodivost, která pomáhá předcházet přehřívání a činí startování vozidla mnohem spolehlivějším.

Svíčky NGK z ušlechtilých kovů, které jsou o úroveň výše, nabízejí značné výkonnostní výhody díky vylepšeným elektrodám. Díky použití iridia, platiny nebo směsi obou (v případě řady Laser Iridium) slibují tyto aplikace z drahých kovů lepší startování za studena, plynulejší volnoběh, lepší zážeh a spotřebu paliva.

Prémiový produkt společnosti NGK, iridiová zapalovací svíčka, která byla představena v roce 1997, nabízí oproti alternativním svíčkám na bázi platiny a niklu vyšší odolnost.

Většina zapalovacích svíček má pouze jednu zemnicí elektrodu. Existují však i svíčky s více zemnícími elektrodami, jejichž počet může být až čtyři.

Zapalovací svíčky Nittera

Většina moderních zapalovacích svíček má také jednoduchý keramický izolátor vyrobený z oxidu hlinitého. Ten poskytuje optimální tepelnou odolnost a následně chrání před přehřátím a mechanickými nárazy.

Při bližším pohledu můžete v čísle dílu na izolátorech svíček NGK spatřit také písmeno „R“. To označuje přítomnost rezistoru, který potlačuje elektromagnetický šum vznikající při procesu jiskření. Protože tento odpor může rušit elektronické signály, například mobilních telefonů a systémů řízení motoru, jedná se o důležitou součást zapalovacích svíček NGK. Kromě obrovských investic do výzkumu a vývoje, aby její výrobky odpovídaly nejvyšším technickým standardům, těží značka z dlouholeté úzké spolupráce s motosportem, jako jsou závody Formule 1 nebo MotoGP. Ta jí pomohla „otestovat“ mnoho nových technologií, jež si našly cestu do běžných výrobků. Není tedy překvapením, že většina předních světových výrobců automobilů volí pro svá vozidla zapalovací svíčky NGK.

Klíčový faktor údržby

Pokud jde o výměnu zapalovacích svíček, je vždy nutné se řídit předepsanými pokyny k údržbě. Pokyny výrobců automobilů, kdy svíčky vyměnit, se mohou pohybovat v rozmezí od 20.000 do 120.000 kilometrů. Opět ale platí, že iridium poskytuje nejlepší ochranu, a tím prodlužuje životnost těchto aplikací.

Výrobky využívající drahé kovy obecně vydrží déle než niklové svíčky. To se odráží i v delších servisních intervalech vyžadovaných u iridiových a platinových svíček.

Stejně jako u každé jiné součástky motoru je vhodné se při montáži nového dílu řídit pokyny výrobce. Výměnu zapalovacích svíček je možné provést i svépomocí. Pro dosažení optimální životnosti svíček je však třeba věnovat jejich demontáži, čištění a výměně náležitou pozornost a použít správný krouticí moment pro jejich správné usazení. Příležitostně může dojít k problémům, jako je například znečištění karbonem.

Zapalovací svíčky Nittera

K tomu dochází, když se na povrchu izolátoru usadí látka jako je palivo, olej nebo karbon, a v důsledku toho vůz špatně zapaluje nebo nestartuje. Možnou příčinou může být nesprávná montáž svíček. Mezi další problémy způsobené špatnou montáží svíček může patřit vyšší spotřeba paliva.

Občas se stane, že zapalovací svíčky mezi výměnami selžou z jiných důvodů, než je špatná montáž. Obecně je to způsobeno přehřátím, výše zmíněným nahromaděním karbonu nebo jiné cizí látky, olejem ve spalovacím prostoru nebo nesprávným jiskřištěm na elektrodě.

Doufejme, že vám tento článek poskytl technické informace o nejznámějším výrobku značky NGK a jeho použití v moderních vozidlech. Tento článek je prvním ze série článků, které mají upozornit na technické pozadí klíčových automobilových produktů společnosti Niterra. Tématem dalšího článku bude žhavicí svíčka, součástka, která pomáhá vznětovým motorům.

Další informace o zapalovacích svíčkách značky NGK naleznete na TekniWiki, technické platformě s interaktivními výukovými moduly, která je průběžně aktualizována podle nejnovějších požadavků uživatelů, na adrese www.tekniwiki.com.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!