Ložiska motoru NPR Europe s inovativní technologií Cerrox®

13. listopadu 2024, 10:44

Při vývoji nových motorů čelí inženýři skutečným výzvám. Úspěšný motor musí být ekonomický, ale také výkonný. Turbodmychadla, přímé vstřikování a snižování objemu vedou k vyššímu tlaku – nejen na vývojáře, ale také v samotném motoru. Ložiska ve výkonných benzínových a dieselových motorech musí odolávat zapalovacím tlakům až 200 barů a povrchovým tlakům až 120 N / mm². Běžná dvouvrstvá nebo třívrstvá ložiska již nejsou schopna splnit tyto požadavky.

Ložiska NPR Europe

Zavedením ložisek s technologií naprašováni konkurenti zvýšili laťku – zde je odpověď NPR: třívrstvá ložiska s technologií Cerrox®. Následující obrázek ilustruje konstrukční design nově vyvinutého třívrstvého ložiska:

Ocelový podklad, který je zobrazen pouze stylizovaně, je základem ložiska. Kovová vrstva na bázi mědi je aplikována sintrováním. Dobře vyvážený poměr tvrdosti a stability zaručuje dlouhou životnost ložiska. Jádrem našeho třívrstvého ložiska s technologií Cerrox® je však kluzná vrstva obsahující částice tvrdého materiálu.

Pouze desetiletí zkušeností s technologií povlakování vedou k potřebnému know-how pro kombinaci přesně správných komponent ve správných množstvích, aby bylo dosaženo dokonalé směsi. Aby ložisko splnilo uvedené požadavky, musí plnit různé úkoly:

Ložisko NPR EuropePřizpůsobivost

Ložisko se musí dokonale přizpůsobit geometrii hřídele, respektive geometrii okolního otvoru. Jeho materiál však nesmí být příliš měkký.

Odolnost proti opotřebení

Navzdory přizpůsobivosti, která je nejdůležitější, nesmí ložisko vykazovat nevhodné opotřebení.

Odolnost proti zadření

Ložisko musí odolávat vysokému tlaku a extrémnímu namáhání. I když mazání není dokonalé, ložisko nesmí způsobit žádné poškození motoru.

Odolnost proti korozi

Všechny materiály ložiska musí být pečlivě vybrány a upraveny, aby se zabránilo jakékoli korozi. I když se vlastnosti oleje zhorší nebo olej může obsahovat agresivní složky.

Odolnost proti únavě materiálu

Ložisko musí plnit své úkoly dokonale, i po dlouhých provozních dobách a při vysokých tlacích.

Cenová výhoda

Použití galvanizačních procesů namísto složité technologie sputter vede k výrazně nižší ceně při stejné výkonnosti.

Případné zbytky v mazacím systému motoru nebudou díky přizpůsobivosti a absorpční schopnosti kluzné vrstvy způsobovat žádné problémy. Zadření motoru lze téměř úplně vyloučit. Tato vlastnost spolu s vysokou odolností proti opotřebení, zadření, korozi a únavě vede k životnosti motoru přes 1.500.000 km (u nákladního vozidla používajícího technologii Cerrox®).

Následující obrázek porovnává silné a slabé stránky jednotlivých charakteristik ložisek Cerrox® a ložisek s technologií naprašování (Sputter):

Nižší odolnost proti opotřebení třívrstvého ložiska s technologií Cerrox® ve srovnání s ložiskem sputter bude vyrovnána vyšší odolností proti zadření. Především se naše ložisko vyznačuje extrémní přizpůsobivostí. Případné zbytky jsou absorbovány měkkou kluznou vrstvou. Při použití tvrdšího ložiska s naprašováním je však zadření nevyhnutelné.

Při porovnání všech těchto technických charakteristik jsou ložiska sputter i Cerrox® stejně dobrá. Pokud však k porovnání přidáte cenovou výhodu, kterou ložisko Cerrox® nabízí, ložisko Cerrox® jasně vyhrává soutěž. Použití ložisek Cerrox® nejenže pečuje o váš motor, ale také o váš rozpočet!

Více informací naleznete na stránkách firmy NPR Europe. Sortiment NPR lze v CZ zakoupit u společnosti K MOTORSHOP a Česomot.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!