Začátek roku s ochlazenou výrobní dynamikou

25. února 2025, 14:25

V prvním měsíci letošního roku sjelo z linek tuzemských výrobců meziročně o 14 % osobních vozidel méně, konkrétně 113.826 ks. Nižší výrobní hodnoty zaznamenala i výroba motocyklů se 47 vyrobenými kusy. Téměř padesátiprocentní nárůst výroby naopak vykázala výroba autobusů, kterých bylo zkompletováno celkem 426 ks. Podíl vozidel s elektrickým pohonem činil 14 % z celkové produkce, přičemž bylo vyrobeno 11.458 vozidel s čistě elektrickým a 4.490 s plug-in hybridním pohonem.

„Pomalejší produkce některých tuzemských výrobců osobních automobilů koreluje s poklesem registrací nových automobilů v EU, zejména pak na našich hlavních exportních trzích jako je Německo, Francie a Itálie. V kontextu dalších aktuálních výzev pro konkurenceschopnost je proto nezbytné, aby Evropa nepokračovala v „business as usual“ a znovu se zahltila nekonečnou řadou regulací či vytvářením strategií bez konkrétních opatření k realizaci. Chci proto věřit, že návrhy českého autoprůmyslu, vznesené na nedávném tematickém zasedání Evropské komise k posílení hodnotového řetězce a výroby v evropském autoprůmyslu, budou v připravovaném Akčním plánu pro automobilový průmysl zohledněny. Je třeba začít jednoduchými, přesto klíčovými kroky – před zaváděním dalších regulací nejprve řádně implementujme ty, které již byly schváleny a důsledně posuďme jejich dopad na odvětví, trhy a zákazníky. Obrovskou úlevou s minimálními realizačními náklady je například odstranění neefektivních pokut a revize regulací CO2 u LDV a HDV,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Osobní vozidla

V lednu bylo v České republice vyrobeno celkem 113.826 osobních vozidel, tj. meziročně o 14 % méně než v prvním měsíci loňského roku. Elektrických vozidel bylo na počátku roku vyrobeno 15.917 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů dosahoval 14 %. Z toho bylo celkem 11.427 bateriových BEV a 4.490 plug-in hybridních PHEV vozidel. Počet vozidel s elektrickým pohonem tak v lednovém meziročním srovnání zaznamenal více než 70% nárůst.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvním měsíci ve svých tuzemských závodech 72 350 osobních automobilů (-11,7 %). Elektrických vozů, tedy bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV, vyrobila Škoda 11 463 ks, tj. 15,8 % z celkové tuzemské produkce značky. Z toho bylo 9 067 vozidel bateriových BEV a 2 396 vozidel plug-in hybridních. V číslech vyrobených elektrických vozů mladoboleslavské automobilky i celkovému nárůstu počtu zhotovených vozů v tomto segmentu se odráží i náběh sériové výroby nového modelu Elroq.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo v lednu zkompletováno celkem 21.240 vozidel, tj. o 30 % méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 2.360 ks čistě elektrický a 2.094 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily přes 20 % tuzemské produkce značky.

V kolínské Toyotě naopak dosáhli meziročně vyšších produkčních hodnot, a to dokonce s nejvyšším lednovým výsledkem za posledních pět let. Vyrobeno bylo celkem 20.236 automobilů, tj. o 1,3 % více než v lednu 2024. Více něž 55 % produkce představoval hybridní model Yaris HEV.

Autobusy

Celkové výrobě v segmentu autobusů se v prvním měsíci velmi dařilo. V lednu 2025 bylo v tuzemských závodech vyrobeno o 135 autobusů více než ve stejném měsíci loňského roku. Celková hodnota výroby dosáhla 426 autobusů a meziročně narostla o 46,4 %.

Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 418 autobusů, tedy o 50 % více než ve stejném období loňského roku. V SOR Libchavy v prvním měsíci tohoto roku zhotovili celkem 7 autobusů a ve společnosti KHMC 1 minibus.

Meziroční nárůst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů, kterých bylo v lednu vyrobeno celkem 31 ks – 30 z nich bylo vyrobeno v Iveco CR a 1 v SOR Libchavy.

Motocykly

Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční pokles lednové výroby. V prvním měsíci sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 47 motocyklů (-37,3 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 28 motocyklů méně.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!